تنفس مصنوعی “بخش سوم”

طریقه خوابیده به پشت
برای افرادی که دچار برق گرفتگی و یا هنگام از کار افتادن ماهیچه های تنفسی در اثر عواملی مانند بیماری کزاز و … مورد استفاده قرار می گیرد.مصدوم را به پشت خوابانیده و پس از انجام اقدامات اولیه؛ روی زانو های خود، بالای سر بیمار به نحوی بنشینید که زانوی شما در دو طرف سر او قرار گیرد. سر مصدوم را به یک طرف چرخانده مچ دست مصدوم را گرفته و روی قفسه سینه مصدوم فشار آورید در این حالت دست های کمک دهنده نباید خم شود و فشار وارده باید متناسب با وزن و سن مصدوم باشد و حداکثر ۴ سانت قفسه سینه مصدوم را به طرف داخل حرکت دهد. پس از فشار باید دستها بصورت نیم دایره ای و مستقیم به طرفین کشیده شوند تا عمل دم و بازدم به خوبی انجام گیرد
این عمل باید با شمارش انجام گیرد که اختلالی در نظم آن به عمل نیاید. اگر آثار بهبودی در مصدوم پیدا نشد مجاری تنفسی را بازدید نمایید و دهان را تمیز کرده و تنفس را ادامه دهید.
طریقه خوابیده به شکم
مصدوم را به شکم روی زمین خوابانده دو دست او را از آرنج تا نموده و زیر سرش قرار دهید و بالای سر مصدوم قرار گرفته و سر او را به یک طرف به سمت خارج قرار دهید سپس دو انگشت شست را موازی روی ستون فقرات مقابل جناغ سینه قرار داده و پس از وارد کردن فشار، دستها را در طرف بدن مصدوم کشیده و آرنج های او را بگیرید و به طرفین کشیده باز کنید.
نکته: این طریقه تنفس نیز باید با شمارش انجام گیرد. برای انجام این نوع تنفس مصدوم نباید هیچگونه آسیبی در دستها، شانه و قفسه سینه داشته باشد.
در صورت نبود عدم وجود ابزار لازم برای تنفس مصنوعی، باید با یک وسیله مناسبی روی دهان مصدوم پوشانده شود تا شانس انتقال بیماری کاهش یابد.

CPR در کودکان و شیر خوارگان
در کودکان و شیر خوارگان CPR مانند بالغین است با این تفاوت که فشار بر روی قفسه سینه باید با شدت کمتری صورت بگیرد. بنابراین با برخورد با کودک و شیر خوار که تنفس ندارد، عملیات CPR را با نسبت ۳۰ بار فشار قفسه سینه و ۲ بار تنفس مصنوعی شروع کنید.
۱-محل فشردن قفسه سینه در کودکان همانند بالغین مرکز قفسه سینه می باشد. در شیر خوار محل فشار، یک انگشت زیر نقطه میانی خطی است که سینه را به هم وصل می کند.
۲-برای فشار قفسه سینه در کودکان بالاتر از ۱ سال تفاوتی بین استفاده از تکنیک یک یا دو دست وجود ندارد و بسته به اندازه و جثه کودک استفاده می شود و در شیر خواران زیر یک سال تکنیک فشار قفسه سینه به صورت دو انگشتی توصیه می شود
۳-میزان فشردگی قفسه سینه در کودکان ۵ سانت و در شیر خوارگان ۴ سانت و فشار قفسه سینه در کودکان و شیر خوارگان با سرعت حداقل ۱۰۰ بار در دقیقه انجام می شود.
۴-تنفس مصنوعی کودکان از تنفس دهان به دهان، شیر خوارگان از تنفس دهان به بینی
۵-CPR با نسبت ۳۰ به ۲ انجام می شود.
CPR موفقیت آمیز
اگر متوجه شدید مصدوم آب دهانش را قورت می دهد یا پلک می زد یا نفس می کشد، یعنی CPR موفقیت آمیز بوده و نیازی به ادامه عملیات احیا نمی باشد و لازم است مصدوم را در وضعیت بهبود قرار دهید.
برگرفته از کتاب های مبانی کمک های اولیه

سارا شفیعی

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی

فرمانده انتظامی شهرستان بافق گفت: آشنایی در فضای