مردم بافق اضافه تر از حق خود نمی خواهند

مقدس و زیارت آستان مقدس امامزاده عبدا… (ع) شهرستان در جلسه شورای اداری شرکت کرد با حضور امام جمعه، فرماندار، مسئولین قضایی و روسای ادارات شهرستان.
حجت الاسلام درویشیان، ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س) و شهادت سپهبد شهید حاج قاسم گفت: شهید سلیمانی نماد مبارزه با تروریسم و نماد مقاومت علیه استکبار و تکفیری ها است و راهی را نشان آزادگان دغدغه مند مستضعف راداد.
وی در ادامه افزود: از بدو حضور آیت ا… رئیسی در بدنه قوه قضائیه، ارتباط با مردم و آشنا شدن با مشکلات و معضلات مردم یکی از رویکردهای وی و قوه قضائیه است. یکی از رویه های قوه قضائیه، شناسایی و پیگیری مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است، اگرچه این مسائل در حوزه دستگاه قضائی نیست بلکه در حوزه دستگاههای اجرایی است و وظیفه این قوه رسیدگی به دعاوی و پرونده های قضایی می باشد.

مرزهای شهرستان بافق مورد تجاوز قرار گرفته است
«حسن محمدی» رئیس شورای اسلامی شهر بافق؛ با بیان اینکه مرزهای این شهرستان مورد تجاوز قرار گرفته و هیچگونه رسیدگی نمی شود، افزود: با وجود نامه نگاری های بسیاری که انجام گرفته، فریاد ما به جایی نمی رسد و امیدواریم دستگاه قوه قضاییه کشور، پیگیر این موضوعات شود تا مردم بافق به حق خود برسند، آنان اضافه تر از حق خود نمی خواهند. مردم بافق بی کس هستند و در بحث منابع معدنی و مرزها بسیار به آنان ظلم شده است. هیچکس اهمیتی به این خواسته ها نداده و ما به قوه قضائیه پناه آورده ایم.
رئیس شورای اسلامی شهر بافق، با اشاره به اینکه شرکت سنگ آهن مرکزی در طول ۵۰ سال تامین کننده خوراک شرکت های فولادی کشور بوده است، اظهار داشت: سال ۸۵ ، ۳۵ آنومالی منطقه از شرکت سنگ آهن جدا شده و اکنون خوراک ندارد و کارخانه آگلومره تعطیل شده و ۶ هزار نیرو در این مجموعه کار می کنند. حیات شهر بستگی به شرکت‌ سنگ آهن مرکزی دارد و خواهشمندیم با توجه به اینکه ۲ درصد عمران و آبادی متعلق به شورای شهر و شهرداری است به این موضوع رسیدگی شود تا آنومالی ها به مجموعه سنگ آهن بازگردد. براساس صورت جلسه امضا شده ۱۵درصد شرکت سنگ آهن برای درآمد پایدار شهری به شهرداری تعلق دارد، اما متاسفانه علیرغم قول های داده شده و پیگیری های صورت گرفته هنوز به جایی نرسیده است.
رئیس شورای شهر با بیان اینکه ۲ درصد عمران و آبادی در زمان حیات امام راحل (ره) تنفیذ شده که به شهر تعلق گیرد و باید تمام معادن پرداخت کنند، گفت : شرکت‌سنگ آهن در این زمینه تعامل بسیار خوبی دارد و پرداخت می کند؛ اما معادن دیگر هیچ گونه پرداختی ندارند. مشکل مردم نیز این است که منابع می رود و هیچ منافعی به آنها نمی رسد.

وزیرنامه را در یزد جا گذاشت
وی با اشاره به بالا بودن قیمت زمین در بافق نسبت به مرکز استان بیان کرد: آنچه گفته شده، تغییر کاربری زمین های کشاورزی ممنوع است، اما این در حدود اختیارات قوه قضایی است تا شرایط خاص برای بافق در نظر گرفته شود. تمام اطراف بافق کشاورزی می شود و خواهشمندیم در این مورد جلسه ای برگزار کنید تا مشکلات جوانان برای خریداری زمین کمتر شود. روزی که وزیر اطلاعات به بافق آمد در خصوص مرزها صحبت کردیم، قرار شد وقت ملاقاتی در تهران داده شود که علی رغم پیگیری و مکاتبات، تا کنون وقتی ندادند.
وی بیان داشت : همان روزنامه ای هم در رابطه با مرزها و آنومالی ها تهیه کردیم و به وزیر تحویل دادیم در آن نامه صراحتا اعلام شد چنانچه اسناد و مدارکی بخواهید حضوری ارائه می شودف قرار بود نامه را به تهران ببرند تا در وزرات خانه بررسی شودف اما ظاهرا نامه را در یزد جا گذاشتند؛ تا کنون هیچ خبری در خصوص نامه و وقت ملاقات به ما ندادند.

کمبود تجهیزات در اداره ثبت اسناد و املاک سبب سوء استفاده زمین خواران شده است
«زاده رحمانی» فرماندار بافق گفت: بافق دروازه جنوب شرقی استان یزد است و به همین جهت در مسیر ترانزیت مواد مخدر توسط قاچاقچیانی که از جنوب شرق کشور قصد تردد به نواحی مرکزی کشور را دارند وی تاکیدکرد: وجود ایست بازرسی قبل از بافق و در نقطه صفر مرزی کرمان به تایید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان رسیده که نیازمند پیگیری و تسریع احداث آن است. در حوزه قضایی مجوز احداث بازداشتگاه موقت از سوی هیات دولت صادر و زمین نیز تخصیص داده شده و نقشه نیز تهیه گردیده. در شهرستان هم اعلام آمادگی کرده ایم و از محل مسئولیت اجتماعی معادن، بخشی از پروژه را جلو برده تا ۵۰ نفر زندانی این منطقه به کارگاه های فنی و حرفه ای منتقل شوند که این نیز کمک به کاهش آسیب های اجتماعی خانواده های آنان می کند.

اقتصاد مردم بافق به معدن چغارت وابسته است
وی با بیان اینکه پزشک قانونی بافق پزشک خانم ندارد و این، مورد اعتراض مردم است و مراجعات بسیاری به امام جمعه و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شده است، ادامه داد: اداره ثبت اسناد و املاک، در بحث نیروی انسانی ۷ نفر از چارت سازمانی آن فاقد نیرو است و نیازمند تجهیزات است و متاسفانه برخی زمین خواران از این ضعف اداره سوءاستفاده می کنند.

جلوگیری از خام فروشی و خروج سنگ آهن از منطقه
«رضا فلاح مبارکه» مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، طی در خواستی از رئیس سازمان بازرسی کل کشور برای جلوگیری از خام فروشی و خروج سنگ آهن از استان و صادرات به خارج کشور،گفت: به ما کمک کنید تا از خام فروشی جلوگیری کنیم و با توجه به نیاز منطقه و کارخانه ها و سرمایه گذاری های انجام گرفته در منطقه، آن را فرآوری و وارد چرخه تولید به خارج از استان یا هر کجا که تصمیم است،کنیم. اقتصاد مردم بافق به معدن چغارت وابسته است و این معدن اکنون رو به پایان است و دغدغه و مطالبات اجتماعی مردم بسیار شده، نگرانی آنان ۳۸ آنومالی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق است که در سال ۸۵، این ۳۵ آنومالی جدا شد.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های مختلفی که توسط دولت ها بعد و قبل انقلاب در شرکت سنگ آهن مرکزی انجام گرفته ، افزود: زیر ساخت های تولید در شهرستان موجود است و اکنون ۶ هزار نفر بصورت مستقیم مشغول به کار در این مجموعه معدنی هستند.
فلاح مبارکه، طرح گندله سه چاهون را یک طرح بزرگ ملی دانست که بزودی راه اندازی خواهد شد و سبب اشتغال جوانان در آینده می شود و با تاکید به لزوم تامین خوراک که خواسته مهم مسئولان است، اظهار داشت: معادنی که در اختیار دولت است و ایمیدرو آنان را راهبری می کند، گاهی واگذار می شود،آنها سنگ آهن را در مزایده ای به واسطه هایی می فروشند، ملاک آنها قیمت است، در صورتی که زیرساخت هایی داریم که می توانیم به مواد خام در چرخه فولاد ارزش افزوده دهیم که این به نفع شهرستان،استان و کشور خواهد بود.
مردم بافق خواهان اجرای عدالت هستند
«محمد رنجبر» رئیسشورای اسلامی شهرستان بافق گفت: در رابطه با پرونده مرزهای شهرستان و پیگیری ها و اسناد و مدارک ارائه شده، هنوز نتیجه ای حاصل نشده است، وی افزود: مولفه های تقسیماتی بین بافق و اردکان به اذعان بسیاری از کارشناسان رعایت نشده و طی ۵ سال گذشته از ۲ استاندار سابق یزد درخواست کردیم تا هیئت کارشناسی از خارج استان آورده و اسناد را بررسی کند و بر اساس تصمیم آنان کار انجام گیرد. مردم بافق خواهان اجرای عدالت هستند.
رنجبر رئیس شورای اسلامی شهرستان بافق در نشست شورای اداری بافق گفت: مشکلی که شهرستان بافق گریبانگیر آن است، جعل خط مرزی بافق و اردکان است. وی گفت: این موضوع در سال ۷۲ اتفاق افتاده و سال ۸۲ بافق متوجه آن گردیده ایم. سال ۹۵ مدیر کل تقسیمات وزارت کشور این موضوع را تایید کرد و نامه ای مبنی بر وجود ابهامات در این زمینه به استان ارسال کرده که در تقسیمات جغرافیایی بافق مولفات تقسیم بندی رعایت نشده است. از سال ۹۳ مکاتبات و جلسات متعدد در این خصوص توسط شورای چهارم انجام گرفته، اما بی پاسخ مانده است و به نظر می رسد در معادلات سیاسی نقش دارد، بارها گفته ام آمایش سرزمینی استان سیاسی بوده است و فاکتورهایی که باید لحاظ می شده انجام نگرفته و اکنون در برخی موارد به بن بست رسیده اند.
رنجبر ادامه داد: بافق طی ۵۰ سال با وجود داشتن ذخیره معدنی هنوز کارخانه فولادی ندارد، تمام واحد های معدنی از معدن چغارت بافق تغذیه شده اند و اکنون که یک واحد فولادی توسط بخش خصوصی در حال احداث است، سنگ اندازی های بسیاری می کنند.

یکی از اقدامات سازمان بازرسی کشور، جلوگیری از خام فروشی در حوزه های صنعتی و معدنی است
«حجت الاسلام درویشیان» گفت: یکی از موضوعات و مسائلی که از گذشته در سازمان بازرسی دنبال شده و نتایجی هم داشته است، وی افزود: باید جلوی خام فروشی در حوزه های صنعتی و معدنی گرفته شود. یکی از اقداماتی که باید در حوزه اقتصادی دنبال شود، جلوگیری از خام فروشی و پیگیری فرآوری در داخل کشور و ایجاد صنایع تبدیلی است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با توجه به موضوعاتی که دستگاه قضایی، به ویژه سازمان بازرسی کل کشور در سراسر کشور بصورت جدی پیگیری می کند، مطالبه گری و پاسخ گیری از مسئولین دستگاه های اجرایی در همه رده ها نسبت به مسئولیت و تکالیف قانونی عنوان کرد و اظهار داشت: ما جدی تر از گذشته سراغ ترک فعل ها خواهیم رفت. مدیری که جرات ندارد باید از گردنه خارج شود.

جای تاسف دارد که آمار فساد بالا باشد
این مقام مسئول کشور یکی از رویکردها و اقداماتی که قوه قضاییه و دستگاه های نظارتی و اجرایی باید به آن توجه و تمرکز داشته باشند را بحث پیگیری دانست و افزود: هیچ کس مایل نیست تا برای مسئول یا شهروندی پرونده تشکیل شود و این جای تاسف دارد که آمار فساد ما بالا باشد. هر اقدامی که در جهت پیشگیری باشد، باید انجام شود. وظیفه پیشگیری اول به عهده مسئولان دستگاه های اجرایی است و اقدام و گام آخر به عهده قوه قضاییه است. قوه قضاییه در مبارزه با فساد بصورت مقطعی و تحت تاثیر فضا عمل نخواهد کرد.

شناسایی ساختار های معیوب
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همه ما باید از کسی که سرمایه خود را در کشور و شهر صرف می کند حمایت و موانع آن را برطرف کنیم، اظهار کرد: اشکالاتی که در برخی قوانین و ساختاردستگاه ها است سبب ایجاد مشکلاتی در کشور شده و یکی از اقداماتی که دنبال می کنیم شناسایی ساختار های معیوب و فرآیندهایی که باید از ۷۰ خان گذر کند است که باید پیگیری و رفع شود.

مردم نسبت به خلاف؛ حساسیت داشته باشند
درویشیان گفت: یکی از موضوعاتی که از همه مردم انتظار می رود در آن زمینه کمک کنند را مسائل و مشکلاتی دانست که احساس می کنند ناشی از رانت و فساد است که باید گزارش دهند تا مورد پیگیری قرار بگیرد و یکی از رویکرد ها استفاده از نظارت های مردمی است،اگر همه ما و مردم نسبت به ایراد و خلاف حساس باشیم بدون شک این حساسیت موجب کاهش فساد می شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مسئولان شهرستان بافق، بیان کرد: موضوعات جمع آوری و بررسی می شود و گزارش آن به رئیس قوه قضائیه ارائه می شود تا براساس آن تصمیماتی اتخاذ شود. همچنین موضوعات مطرح شده از سوی مدیرعامل شرکت و شورای اسلامی شهر و شهرستان به اطلاع رئیس قوه قضائیه می رسد تا پیگیری گردد و تمام تلاش خود را می کنیم تا به نتیجه برسانیم.
درویشیان با تاکید بر توجه به ظرفیت های داخلی و اقتصاد مقاومتی که بتواند در برابر دشمن ایستادگی کند، افزود: یکی از موضوعات خلاصی پیدا کردن از اقتصاد نفتی است که سالهاست ما را گرفتار کرده، بسیاری از مشکلات ما ناشی از وابستگی به نفت کشور، خام فروشی و صرف هزینه های جاری کردن است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه امروز بیش از ۸۰درصد از درآمد کشور صرف هزینه های جاری می شود،آن را یک مصیبت دانست و افزود: بخشی از همین خام فروشی در حوزه نفت اتفاق می افتد. این تحریم هایی که به ما تحمیل شده امروز یک فرصت استثنایی است تا ما را به فکر تولید داخلی بیاندازد، باید نگاهمان به داخل و ظرفیت های داخلی باشد و آنها را بارور کنیم.
معادنی که از شهرستان جدا شده باید در تهران و مرکز استان مورد بررسی قرار گیرد
حجت الاسلام درویشیان گفت: در استان یزد با پیگیری‌های بازرسی کل استان، ۱۱۷ هکتار از اراضی دولتی رفع تصرف شده و همچنین از صدور سند در حدود ۱۰ هکتار از اراضی دولتی به نام اشخاص نیز جلوگیری شده است.
حجت الاسلام درویشیان در خصوص پیگیری هایی که از جانب سازمان بازرسی در خصوص مرزهای جغرافیایی بیان داشت: موضوعاتی را که پیگیری نشده پیگیری می کنیم و بخشی از آن نیز در سازمان بازرسی استان پیگیری شده واقدامات اثر بخش خوبی انجام شده است. مشکلی که وجود دارد معادنی که از شهرستان جدا شده باید در تهران و مرکز استان مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای قانونی پیدا و دغدغه مردم را رفع خواهیم کرد.
وی ادامه داد: یکی از اولویت های این قوه مبارزه با زمین خواری است، یکی از موضوعات مبارزه با مفاسد مبارزه با زمین خواری و جلوگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز است.
وی گفت: در برنامه کل سازمان، شناسایی فرارهای مالیاتی و وصول آن در اولویت است. در ۶ ماهه اول سال جاری ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده و بیش از ده هزار میلیارد تومان شناسایی و ۱۰۴ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی از ۳۱ مودی حقیقی و حقوقی در حال پیگیری برای وصول است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: مشکلاتی که مربوط به چهل سال پیش بوده یک شبه حل نخواهد شد ولی ما تمام سعی و تلاش خود را خواهیم کرد.
حجت الاسلام درویشیان گفت: اقدامات لازم انجام و پرونده در مراجع قضایی در حال رسیدگی می باشد، اما حکم قطعی صادر نشده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا علیرغم نامه نگاری های متعدد رسیدگی به موضوع مرزهای جغرافیای بافق و اردکان توسط قوه قضاییه انجام نشده است عنوان کرد: در دستور کار است مسائل باید از طریق استان و تهران حل شود.
درویشیان با بیان اینکه نمی توان قول داد تا یکماه دیگر مشکل حل شود تصریح کرد:با ارائه راهکار قانونی موضوع را پیگیری می کنیم.
وی در پاسخ به اینکه برای رفع دغدغه کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_ بافق و مردم پیرامون پیگیری تامین خوراک صنایع جوار معدنی و بازگشت آنومالی ها چه اقدامی انجام می دهید خاطر نشان کرد: بخشی از کار توسط بازرسی استان انجام، مجموعه اقدامات اثر بخش بوده و راهکار لازم در مورد بازگشت معادن حوزه بافق اندیشیده می شود.
درویشیان با بیان اینکه در طول ۶ ماه اول سالجاری ۴ هزار و و ۲۰۰ میلیارد تومان وصول مالیات قطعی شد عنوان کرد: هزار میلیارد تومان از مالیات وصول، ده هزار میلیارد تومان شناسایی،۱۱۴ هزار میلیارد تومان مالیات معوقه مربوط به ۳۱ مودعی حقیقی و حقوقی قطعی شد.
رییس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در خصوص تسهیلات کلان حوزه بانکی خاطر نشان کرد:پیگیری موضوع برخی تسهیلات که شرایط ندارند و یا اینکه در جای دیگر از آن هزینه می شود انجام خواهد شد

 

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل