ورود غیرمجاز دام عامل مهم گسترش بیماری ها

به گزارش هفته نامه افق کویر، دکتر”فرزانه سالاری “سرپرست شبکه دامپزشکی بافق با اشاره به این نکته که شیوع بسیاری از بیماری های دامی ازطریق نقل و انتقال غیرمجاز صورت می گیردگفت: یكی از علل افزایش بیماری های دام و طیور حمل و نقل غیرمجاز و رعایت نكردن موازین قرنطینه ای و بهداشتی است.

نگرش غلط دامداران
وی افزود: متاسفانه بین دامداران نگرش غلطی نسبت به عدم ضرورت واکسیناسیون دام و کاهش شیر به دنبال استفاده از واکسن وجود دارد و این نوع تفكر، یقینا نادرست است و بهداشت عمومی را تهدید می كند.

لزوم اخذ مجوز بهداشتی دام و طیور
وی با اشاره به لزوم اخذ مجوز بهداشتی دام و طیور جهت انتقال از هر شهرستان به شهرستان دیگر عنوان کرد: دامداران برای جلوگیری از گسترش بیماری ها باید حمل دام را تحت نظارت دامپزشکی و با اخذ گواهیهای بهداشتی از دامپزشکی شهرستان مبدا انجام دهند و در قبال صدور این مجوزها هیچگونه هزینه ای اخذ نمی گردد. رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافق با بیان اینکه در واقع حمل غیر مجاز دام و طیور و فراورده های خام دامی قابلیت پیگیری قضایی دارد، گفت: با همکاری نیروی انتظامی شهرستان درابتدای سال ۹۸ تاکنون ۲۴ محموله حمل غیرمجاز شناسایی و توقیف شد .

هدر رفتن زحمات دامپزشکی
سالاری در پایان خاطر نشان کرد: هر ساله عملیات واکسیناسیون علیه بیماری های دامی صورت می پذیرد؛ اما متاسفانه تمام این تلاشها به علت سهل انگاری، برخی دامداران و عدم توجه به الزامات بهداشتی تاکید شده درخصوص عدم ورود دام جدید به دامداری به هدر می رود و بروز اکثریت بیماری ها به دلیل ورود غیر مجاز به واحد بوده است. خوشبختانه با هماهنگی هایی که با اداره کل دامپزشکی استان شده است.

واکسن های دامی را رایگان دریافت کنید
کلیه واکسنهای دامی در شبکه دامپزشکی موجود است و هیچگونه کمبودی در زمینه توزیع واکسن نداریم و دامداران محترم می توانند در هر زمان با مراجعه به شبکه دامپزشکی واکسنهای دامی را بصورت رایگان دریافت نمایند.

 

راضیه برزگری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل