انتظار جوانان بهاباد از تحقق پیست موتورسواری

به گزارش پایگاه خبری افق کویر، شماری از جوانان شهرستان بهاباد از توابع استان یزد پس از سال‌ها همچنان در انتظار ایجاد پیست استاندارد موتورسواری از سوی مسوولان و دست اندرکاران منطقه برای خود هستند تا عصر روزهای جمعه در محیط ایمن بخشی از اوقات فراغت خود را سپری کنند.

گویا عشق به موتور و موتورسواری در میان مردم این منطقه سن و سال نمی‌شناسد، هر خانواده ای به اقتضای موقعیت اقتصادی خود حداقل یک دستگاه موتورسیکلت در اختیار دارد.

علاوه بر جوانان ،مردان عصا به دست هم به دلیل شرایط مالی و آب و هوایی منطقه ( وجود عرصه های بیابانی و کوه ها) عاشق آن هستند، در این میان جوان تا پیرمرد بهابادی در جاده‌های این شهر با آن تردد می‌کنند.

موتورسیکلت هرچند وسلیه خوبی برای تردد در شهرها و روستاهاست، اما گویا عده ای با فرهنگ استفاده از آن آشنایی ندارند و یا دوست ندارند ، موقع استفاده از آن کلاه ایمنی بر سر داشته باشند و از وسیله ای استفاده کنند که دارای پلاک (شماره شهربانی) باشد.

برخی افراد با رفتارهای خود این وسلیه را تبدیل به ارابه‌های مرگ کرده اند که همچنان قربانی می‌گیرد و هم جان موتورسوار و ترک نشین و هم جان عابران پیاده  آن را تهدید می‌کند.

بر  پایه آمارهای ارایه شده از سوی راهنمایی و رانندگی (راهور) یزد در استان حدود ۴۲۰  تا ۴۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شهرها و روستای استان  تردد دارد که ۱۵۰ هزار دستگاه با وجود تدابیر راهور بدون شماره است. 

همچنین سرهنگ مهدی زارع سرپرست پلیس راهور یزد عصر دیروز( یکشنبه) با استناد به آمارهای پزشکی قانونی مجموع افراد متوفی ناشی از حوادث رانندگی استان در سه ماهه امسال  را ۱۵ نفر و مجروحان حادثه را ۸۷۶ نفر ذکر کرد و گفت: این رقم در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۲۷ و ۱۳۹۶ نفر بود.

وی  ۴۷ درصد فوتی‌ها را مربوط به راکبان موتورسیکلت ذکر کرد و  افزود: ۴۰ درصد هم عابران پیاده و بقیه سایر افراد بودند و سن ۷۰ درصد فوتی های موتورسیکلت ۲۰ تا ۴۰ سال بود  که سن فعال و جوان جامعه هستند که این مایه تاسف است.

با توجه به وجود بیش از ۱۰۰ موتورسوار حرفه ای در بهاباد با ۲۰ هزار نفر جمعیت و با توجه به علاقه‌ای که بین جوانان منطقه به استفاده از این وسیله نقلیه وجود دارد، ایجاد پیست موتورسواری در این شهرستان که در اطراف آن پوشیده از عرصه های بیابانی هست، ضروری است.

با وجود پیگری های متعدد ،بهاباد همچنان بدون پیست موتورسواری است، تعدادی از علاقه مندان به آن علاوه بر موتورسیکلت های معمولی با موتورهای سنگین خود عصرجمعه هر هفته در بیابان های شرق شهر حضور پیدا می کنند و با حرکاتی هیجان انگیز به اصصلاح  توان خود را به نمایش می گذارند با این حال به دلیل نبود پیست ممکن است این ارابه مرگ هر لحظه آنها را به کام مرگ  بکشاند.

سید مهدی رضوی شهروند بهابادی با بیان اینکه برخی علاقه ‌مندان به موتورسواری با حرکات نمایشی خود در کمربندی شهر یا بعضا در خیابان های مرکزی جولان می دهند، گفت: در برخی نقاط شهر، زدن تک‌ چرخ با موتورسیکلت و رفتارهای غیراجتماعی و خطرناک از سوی عده معدودی از موتورسواران دیده می‌شود، تلاش بر این است علاقه‌مندان به اتومبیلرانی و موتورسواری در چارچوب خاصی ساماندهی شوند.

وی اضافه کرد: امروز موتورسواری یک رشته ورزشی محسوب می‌شود، اما جوانان و افراد علاقه مند به آن باید توجه داشته باشند که برای لذت بردن از هیجان‌ها و جذابیت‌های آن به سراغ ورزش موتورسواری و در جمع هیات موتورسواری و اتومبیلرانی حاضر شوند و از کارهای نمایشی و سرعت غیرمجاز در معابر عمومی سطح شهر خودداری کنند

به گفته وی با توجه به جمعیت جوان شهرستان تعداد موتورسیکلت ها هم زیاد است، از آنجا که دوره جوانی سرشار از هیجان و انرژی است، باید دریافت که محلی برای تخلیه صحیح انرژی باشد تا با عواقب جبران ناپذیری روبرو نشوند.

سرپرست اداره ورزش و جوانان بهاباد هم در گفت و گو با گزارشگر ایرنا از فرماندار ، افراد خیر ، واحدهای تولیدی و معدنی و مدیران شهرستان خواست برای پیشگیری از حواث ناگوار برای خانواده ها و نیز معلولیت ها تدابیر لازم را در مورد پیست موتورسواری اتخاذ کنند.

حمیدرضا فاضلی پور بهابادی با اشاره به علاقه خود به موتورسواری افزود: « من جوانان شهرم را دوست دارم، از مردم هم تقاضا دارم  از ما حمایت کنند و از تمامی مسوولان و کسانی که در این مسیر از ما تاکنون حمایت کرده اند، صمیمانه تشکر می کنم.»

وی اظهار کرد: اگر مسوولان شهرستان به موتورسواری از دید یک رشته ورزشی نگاه  بکنند و با در نظر گرفتن شرایط لازم و لحاظ کردن نکات ایمنی و پیست استاندارد، بهاباد می‌تواند با توجه به ظرفیتی که دارد در عرصه ورزش  افتخارهایی را برای استان یزد و حتی در سطح ملی کسب کند.

سرپرست اداره ورزش و جوانان بهاباد در ادامه یادآور شد: با وجود فعالیت چندین ساله موتورسواران رشته کراس در این شهرستان تاکنون محل مشخصی برای انجام تمرین علاقه‌مندان به این رشته تهیه و مشخص نشده است.

همچنین حجت شفیعی یکی از موتورسوران بهاباد گفت: حرکت موتورسواران در منطقه بیابانی مورد نظر نه تنها باعث آلودگی محیط زیست بلکه سبب فرار حیوانات از منطقه می شود، گذشته از آن فاصله این محل تا شهر بهاباد ۲۰ کیلومتر است ،« اگر فردی زخمی شود تا به خواهی او را به بیمارستان منتقل کنی با توجه به خرابی مسیر چند ساعت طول می کشد .»

همچنین فرزاد حسنی دیگر موتورسوار بهابادی گفت: حدود دو سال است که به دنبال احداث پیست موتورسواری برای جوانان منطقه هستیم ولی هنوز نتوانسته ایم جوابی در این باره از مسوولان شهرستان دریافت کنیم .

همچنین مسعود شریعتی مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد گفت: مکاتبه لازم برای ایجاد پیست موتورسواری در بهاباد با اداره های مربوطه انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال ۹۹ بتوانیم پیست‌ را جانمایی و به هیات‌ موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان بهاباد تحویل دهیم .

شهرستان بهاباد در منتهی‌الیه شرق استان یزد و مرکز آن به فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهر یزد و ۸۰ کیلومتری شهر بافق، بر روی تپه ماهورهای بین ۲ رشته کوه با مختصات جغرافیایی ۵۵ درجه و ۳۶ دقیقه طول شرقی و ۳۱ درجه و ۳۳ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۲۹ دقیقه عرض شمالی واقع شده است. 

مرکز این شهرستان ۲۰ هزار نفری در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شرق شهر یزد قرار دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شهروندان مراقب پیشنهادهای اغوا كننده کلاهبرداران اینترنتی باشید

در حال حاضر شرکت هایی با وجود گرانی