فرماندار بافق: مساجد و هیات‌های مذهبی شهرستان ماسک و مواد ضدعفونی تهیه کنند

 به گزارش پایگاه خبری افق کویر، فرماندار بافق با بیان اینکه عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) امسال در شکل متفاوتی برگزار می‌شود از هیات‌های مذهبی مساجد و تکیه‌ها خواست با لغو برخی مراسم‌های سنتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به تعداد کافی ماسک و مواد ضدعفونی تهیه کنند.

محمدعلی شاه حسینی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری محرم افزود: استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در عزاداری ها  الزامی است و به طور کلی عزاداری سال ۹۹ با شور و شعور حسینی همراه است و هیأت امنای مساجد هزینه‌هایی را که هر سال صرف خرید چای ، قند و شکر و تهیه شربت برای عزاداران حسینی می‌کردند امسال صرف خرید ماسک و مواد ضد عفونی کنند.

رییس ستاد مقابله با ویروس کرونا در شهرستان بافق با بیان اینکه عزاداری امام حسین (ع) هرگز تعطیل نمی‌شود بیان کرد:  ولی در شکل عزاداری تغییراتی وجود خواهد داشت و برخی مراسم‌ سنتی مانند علم گردانی، تعزیه ،جوش دوره، نخل برداری، حرکت دسته‌های عزاداری یا تجمع عزاداران حسینی در روزهای هشتم و نهم محرم و همچنین شبیه خوانی در روز عاشورا برگزار نمی شود.

وی برگزاری مراسم عزاداری در مکان‌های مسقف و سربسته را ممنوع اعلام کرد و گفت: بر اساس تصمیم ستاد استانی کرونا هیات ‌ها نباید در مکان‌های مسقف و سربسته عزاداری کنندهمچنین در خصوص توزیع نذورات پیش‌بینی‌هایی شده که به صورت بخشنامه به اطلاع هیات های عزاداری می‌رسد.

 این مسوول تصریح کرد: معمولاً هیات ها در ماه های محرم و صفر از ابزاری مانند طبل، سنج و برخی علایم در مراسم استفاده می‌کردند که امسال استفاده از این ادوات ممنوع است.

شاه حسینی با بیان اینکه به طور کلی اجرای مراسم عزاداری در مکان‌های مسقف به لحاظ بهداشتی اشکال دارد  افزود: روستاها برای برگزاری مراسم محرم و صفر مقتضیات خاص خود را دارد و آن‌ها هم بر اساس نظر ستاد که با هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی اتخاذ می‌شود، تصمیم گیری کنند.

فرماندار بافق ابراز امیدواری کرد: امسال مردم با رعایت موارد بهداشتی هم از فیض عزاداری بهره‌مند و هم با مشکلی خاصی در خصوص ابتلا به ویروس کرونا مواجه نشوند.

هم اینک ۸۶ هیات مذهبی در شهرستان بافق فعالیت دارد که خود را برای مراسم عزاداری سالار شهیدان کربلا در شرایط کرونا و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی آماده می‌کند.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد. 

همچنین  سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( سه شنبه) گفته بود که از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ۳۳۱ هزار و ۱۸۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار آنها به ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۲۱ مرداد ۱۳۹۹  و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۳۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد هزار و ۲۶۹ مورد بستری شدند. 

معاون وزارت بهداشت گفت:  تاکنون ۲۸۸ هزار و ۶۲۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و همچنین سه هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۵۱۴ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: شرایط در استان های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار  دارد و در  فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار است.

وی افزود: ویروس کرونا ماه ها با ما خواهد بود و باید سبک زندگی خود را با وجود این بیماری تغییر دهیم ، امیدوارم با همراهی، همکاری همه مردم با رعایت اصول سه گانه پیشگیری یعنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی ۱.۵ تا ۲ متر و شستن مداوم دست ها بتوانیم به زودی زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنیم .

ویروس کرونا، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

ایرنا

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: