۲۰تا ۳۰ درصد شرکت های بورسی زیان ده هستند

الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، بازار بورس برخلاف ظاهر ساده ای که دارد دنیای پیچیده ای است. فردی که وارد بازار می شود دریایی از اطلاعات را روبروی خودش می بیند که باید از بین همه آن داده ها، بخش های مفیدش را استخراج کند و مورد استفاده قرار دهد. در این خصوص با « ابوالفضل رنجبر» یکی از افراد موفق در بازار بورس به صحبت پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.
افق کویر: لطفا توضیحی از بازار بورس برای خوانندگان افق کویر بطور خلاصه شرح دهید؟
فعالیت من؛ در بورس ایران و بورس اوراق بهادر است و به صورت حرفه ای فعالیت و سود و زیان برای من داشته است. سال ۹۲ که بازار به هم ریخت، پتروشیمی گران شد، تخفیف پالایش ها حذف شد و پتروشیمی ها و پالایشگاه ها که در اولویت عمده شرکت بورسی هستند با توجه به گرانی سودهایشان کاهش یافت. در بازار بورس باید هر سه ماه یکبار گزارش اعلام شود.
افق کویر: از چه مرحله ای شروع کردید و وارد بورس شدید؟
سال ۸۴ دوره ای برای مدیران شرکت سنگ آهن برگزار شد و کارشناس از تهران آمد. در آن روزها؛ در مورد بازار بورس و شرکت هایی که در بورس هستند و فعالیت هایی که انجام می دهند با بازار سرمایه آشنا شدیم. از همان سال، از طریق کارگزاری هایی که بود کد بورسی دریافت و خرید و فروش سهام را آغاز نمودم.
افق کویر: آیا بورس همان چیزی است که همه انتظار آن را دارند ؟
بازار سرمایه ریسک خود را دارد، از نظر سیاسی، امنیتی، قیمت جهانی فلزات، نفت، گاز، پتروشیمی نوساناتی که دردنیا اتفاق می افتد اولین تاثیر را به روی بورس دارد.
افق کویر:تفاوت بورس خارج و ایران در چیست؟
بورس کشورهای خارج که تحت اراده دولت مرکزی مثل بورس ایران فعالیت دارد. یک بخش ازسهام را در بورس عرضه و خریداری می کنند.
افق کویر: خیلی از کاربران دوست دارند در منزل با یک لپ تاپ یا سیستم معاملات بورس را انجام و کسب درآمد پر سود کنند و نیازی به دفتر و محل کاری نداشته باشند،در این رابطه شما به عنوان یکی از حرفه ای ها در بورس، نظرتان را بفرمایید؟
کاربران می توانند یک نرم افزار به روی موبایل، تبلت و یا لپ تاپ خود نصب نموده و از این طریق خرید و فروش انجام نمایند و نیاز به مکانی خاص نیست.
افق کویر: چه پیشنهادی به علاقمندان که می خواهند وارد بورس شوند دارید؟
بدون مطالعه، تحلیل و بررسی، نخواندن گزارش شرکت و سوددهی وارد بورس نشوند. حتما گزارشات را در سامانه آن شرکت مطالعه نمایند و آگاه شوند که این شرکت سودش را از چه محصولاتی تولید می کند و فروش و صادرات آن چه میزان است و حتی بودجه ای که صادرمی کند براساس چه دلار ی می باشد و سهام داران عمده آن شرکت؛ چه شرکت هایی هستند. شاید بالای ۲۰ الی ۳۰ درصد شرکت های بورسی زیان ده و حباب دار هستند. افراد مراقب باشند تا در دام آنها گرفتار نشوند.
افق کویر: با توجه به شرایط موجود بازار؛ سرمایه گذاری در بورس می تواند سودده باشد؟
باتوجه به شرایط موجود بازار، به طرز ناگهانی سهام شرکت زیانده را خریداری نکنند. شرکت های سودده و زیانده وجود دارد و بعضی شرکت ها واقعاً حباب دار و گیرنده هستند و آنها همراه بازار رشد نموده که حباب است و سهام شرکت ۱۰ برابر شده در حالی که این نیست و ارزش ذاتی آن حتماً باید اطلاعات اقتصادی که در سامانه «CODA» شرکت های داخل بورس وجود دارد شفاف باشد.
افق کویر: کارگاه خاصی مدنظراست که جهت یادگیری به علاقمندان معرفی بفرمایید؟
شرکت خاصی نمی توان معرفی کرد چون شرکت ها اکنون رشد کرده ولی بالاترین بازده ما در بورس شرکت های بزرگ و بنیادی است. شرکت های نفت، سرمایه گذاری هایی که در پتروشیمی و فولاد و … می باشد و حتما باید گزارش هایی که در سامانه شرکت ها وجود دارد را مطالعه نمایند.
افق کویر:اکنون؛ بازار سرمایه گذاری ها داغ شده ، وضعیت رو چگونه پیش بینی می کنید؟
با توجه به حمایت دولت؛ یکسری صندوق بوجود آمده و با توجه به سیاستی که دولت پیش گرفته و قرار است مردم عادی را سهام دار کند و سهام عدالت در حال آزاد شدن است و باید از این طریق سودها جذب شوند یعنی از طریق دلار، سکه، طلا، بازار مسکن در بورس سرمایه گذاری انجام شود و رونق خوبی به وجود بیاید. البته تا زمانی که دولت سود بانکی ها را بالا نبرد، اوراق قرضه و اوراق مشارکت و…. به همین صورت باشد.
افق کویر: باتوجه به ارزش افزوده ای که دلار داشته؛پیش بینی کارشناسان چیست؟
با توجه به ارزش افزوده دلار؛ بورس ما از ۳ هزار تومان حرکت کرده و پیش بینی کارشناسان این است که ۱۴ بورس ما ارزش آن به اندازه ۷ تا ۱۰ دلار رسیده و هنوز تا دلار ۲۰ تومان ارزش ۱۰ تومان فاصله دارد تا به ارزش ذاتی خود برسد. وقتی که با دلار ۲۰ تومان مطابقت دارد بازدهی آنچنانی می تواند داشته باشد.
افق کویر: سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا در طلای آب شده؟
پول باید در جایی سرمایه گذاری شود که تولید و اشتغال باشد. تنها جایی که باعث تولید و اشتغال و رشد اقتصادی می شود بورس است و در هر جای دیگر که بورس برود مخرب است. فرآیند شرکت اکنون در گندله سازی ۶ سال به تعویق افتاده به خاطر اینکه پول نداریم. شرکت گل گهر در بورس بود و استفاده می برد. ما؛ می توانستیم از این طریق طرح های زیر بنایی و طرح های خود را در کارخانه فولاد و گندله سازی راه اندازی نماییم تا به صورت خام و ارزش افزوده خارج نشود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: