معدن مکشوفه بافق بطور مطلق خام فروش شده است

به گزارش هفته نامه افق کویر، دشت یا در اصطلاح محلی، “لرد شیطور” با مساحتی بیش از چند هزار هکتار از قدیم الایام جز یکی از مرغوب ترین مراتع دشت‌های استان با پوشش گیاهی متنوع و همچنین مواد معدنی گوناگون بوده؛ که تاکنون با حفظ و حراست از این عرصه های طبیعی یادگاری سترگ برای نسل های امروز و آینده به میراث مانده است. آنومالی ۵ یکی از معادن مکشوفه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق معروف به معادن شیطور با ذخیره قابل توجه بالغ بر ۶۵ میلیون تن در این دشت می باشد که اکتشاف آن همراه با سایر معادن و آنومالی های بلوک آهن بافق قبل و بعد از انقلاب تا کنون بوده است. در این باره با “حسین عبداللهی” مسئول شورای اسلامی روستای شیطور به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید.
وی با بیان اینکه این آنومالی طی صورتجلسه ای از سال ۱۳۸۵ به شرکت تهیه و تولید واگذار گردیده؛ بیان داشت: این شرکت هیچ برنامه راهبردی سرمایه گذاری یا دعوت از سرمایه گذار برای ایجاد پروژه های جوار معدنی و سپس ارزش افزوده نداشته است و صرفا برنامه خام فروشی و اتمام معادن و نهایتا برگزاری مزایده فروش ذخایر باقی مانده آنومالی هایی نظیر این خطه کویری در دستور کار قرار داشته است.
محرومیت و عقب ماندگی شدید
صنایع جوارمعدنی شهرستان بافق

عبداللهی ادامه داد: این سیاست مخرب؛ وضعیت اسفناک محرومیت و عقب ماندگی شدید صنایع جوارمعدنی شهرستان بافق را فراهم نموده است.

صاحبان صنایع فولادی برنده مزایده

وی افزود: مضاف بر اینکه در مزایده ها فروش ذخایر معادن شرایط سیاسی،اجتماعی، اقتصادی و اولویت قانونی (وفق ماده ۳۷ و ۸۹ ایین نامه اجرایی قانون معادن مصوب ۱۳۹۲ ضمن تاکید بر حقوق کاشف وفق ماده ۸ و ۹ قانون معادن، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به اجرای مواردی نظیر دفاع از حق اولویت کاشف آنومالی ها، تامین خوراک کارخانه های صنعتی منطقه وقوع معدن،اولویتهای سرمایه گذاری و تامین مواد اولیه)تامین خوراک پروژه های نیمه تمام شهرستان بافق و استان در نظر گرفته نمی شود و نهایتاً صاحبان صنایع فولادی برنده مزایده می‌گردد.
مسئول شورای روستای شیطور با بیان این که بر خلاف قوانین مربوطه با حربه قانون رفع موانع تولید واحدهای فولادی خود را بدون پشتوانه خوراک در مکان های به شدت توسعه یافته ایجاد کرده اند؛ اعلام داشت: در شهرستانهای محروم مثل بافق دنبال تامین خوراک هستند و این بخشی از بی عدالتی، تبعیضات ناروایی و انحصارطلبی حاصل تلاش چندین ساله مافیای فولادی که بر شهرستان بافق تحمیل گردیده است.

ایجاد صنایع جوار معدنی در منطقه محروم سبزدشت و شهرستان در اوراق مزایده مشروط نشده

حسین عبداللهی با اشاره به اینکه شرکت تهیه و تولید در حال واگذاری از طریق مزایده در تاریخ ۱۰/۸/۹۹بوده، بیان داشت: شروط واگذاری بطور مطلق خام فروشی بوده و هیچ گونه سرمایه گذاری جهت ایجاد صنایع جوار معدنی در منطقه محروم سبزدشت و شهرستان در اوراق مزایده مشروط نشده است.
وی اضافه کرد: اسفبارتر اینکه در این مزایده شرایط موصوف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی شهرستان و دستورات ویژه معاون محترم رییس جمهور و وزرای محترم صمت و رفاه و استاندار محترم یزد لحاظ نگردیده است.
حفر چاه آب در لرد شیطور
باعث بی آبی و کم آبی بسیاری از قنوات

عضو شورای شیطور تصریح کرد: از اواخر دهه هفتاد تاکنون دولت با اعطای مجوز به شرکت های معدنی جهت حفر چاه آب در لرد شیطور باعث بی آبی و کم آبی بسیاری از قنوات پایین دست گردیده است به طوری که حتی هیچ گونه عوارضی به این روستا یا روستاهای منطقه سبزدشت تعلق نگرفته و ما بیم از آن داریم که سرنوشت این آنومالی هم به سرنوشت چاهای آب لرد شیطور منجر شود.
وی به نمایندگی از مردم روستای شیطور اعلام کرد: تمام تلاش خود را جهت متوقف نمودن روند برگزاری این مزایده انجام دادم که از نماینده محترم مجلس شورای اسلامی کمال تشکر و سپاسگزاری دارم.
رییس شورای اسلامی با ابراز تاسف گفت: طی چند روز اخیر با خبر شدیم مزایده مذکور برگزار و یکی از شرکت های فولادی واقع در غرب کشور برنده آن گردیده است.
عبداللهی خاطرنشان کرد: متأسفانه شرایط اجتماعی و سیاسی شهرستان بافق در حال حاضر به گونه ای می باشد که اراده و همکاری و همراهی لازم جهت احقاق حقوق شهرستان و منطقه شیطور – سبزدشت وجود ندارد.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: