انکارسند عادی و رسمی

اگر سندی عادی مانند؛ سفته،،چک،نوشته عادی و….علیه شخصی ابراز شود و او مهریا امضاءیا اثر انگشت منتسب به خود را نفی کند وآنها را از خود نداند به این عمل انکار گویند.
انکار فقط نسبت به اسناد عادی امکان پذیر است نه اسناد رسمی.
درمورد اسناد رسمی فقط می توان ادعای جعل کرد

فرق انکار با جعل درآن است که انکار به صرف اظهار آن طرف مقابل یعنی کسی که به سند استناد می کند وظیفه دارد اصالت آن را اثبات کند، نه انکار کننده.
درجعل آنکه مدعی جعل، باید جعلیت سند را به اثبات برساند.

سوال :شرایط دریافت خسارت تأخیر تأدیه
طلب چگونه است ؟

پاسخ :مطابق ماده ٥٢٢ ق.آ.د.م طلبکار می تواند علاوه بر دریافت اصل طلب خود بابت تاخیر بدهکار در پرداخت بدهی از وی خسارت تاخیر تادیه یادیرکردبگیرد اما برای این کار چند شرط لازم است:
اول اینکه طلب از نوع وجه رایج (پول ) باشد .
دوم اینکه طلبکار از بدهکار در خواست نموده باشد که طلب وی را بدهد, بهترین راه برای این کار ارسال اظهارنامه است .همچنین تقدیم دادخواست به منزله مطالبه طلب می باشد. نکته مهم اینکه مبلغ تاخیر تادیه از زمان ارسال اظهارنامه یا از زمان تقدیم دادخواست محاسبه می‌شود.

مجازات ایجاد مزاحمت برای بانوان و اطفال
در خیابان و معابرو اماکن عمومی
طبق ماده ۶۱۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی:((هرکس در معابر و اماکن عمومی مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون به آنان توهین کند به حبس از ۲ ماه تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.))
طبق نظریه ۷/۴۸۹۵ مورخ ۱۰/۸/۷۳ اداره حقوقی قوه قضاییه: ((چنانچه مسلم شود مردی به قصد مزاحمت زنی را تعقیب نموده با عدم به کار بردن لفظ یا الفاظ هم قابل مجازات است.

حسام الدین نعیمی

وکیل پایه یک دادگستری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: