رکود باربری های بافق در وضعیت کنونی

ایمنی از عوامل مهم و تأثیرگذار در حمل و نقل است كه از یك طرف اطمینان شبكه حمل و نقلی كشور را بالا می برد و از طرفی نیز باعث توسعه اقتصادی می شود؛ در این میان عامل انسانی به عنوان مهمترین مقوله در ایجاد آن نقش دارد.
خبرنگار هفته نامه افق کویر به مناسبت ۷ اردیبهشت ماه روز ایمنی حمل و نقل گفتگویی با “حسن شمس الدینی کوشکی” مدیر عامل شرکت تعاونی “عدالت ترابر گستر بافق” انجام داد که در ادامه می خوانید:
افق کویر:کامیون هایی که بارگیری انجام می دهند، چه نکات ایمنی را باید رعایت کنند؟
کامیونها بعد از ورود به مجتمع باربری ها و قبل از بارگیری توسط مدیر فنی مورد بازدید و بررسی قرار می گیرد. عهده مسئولیت مدیر فنی بازدید قبل و بعد از بارگیری ناوگان حمل و نقل می باشد.
افق کویر: کارشناس فنی باربری ها چه وظایفی بر عهده دارند؟
مهمترین وظیفه مدیرفنی چک کردن وسایل ایمنی از قبیل “کپسول آتش نشانی”، “جعبه کمک های اولیه” و… می باشد که می بایست چک لیست توسط مدیر فنی بعد از بازدید ناوگان تکمیل گردد.
افق کویر: آیا می توانید آماری ارائه دهید که چه تعداد دستگاه تریلر به خاطر رعایت نکردن نکات ایمنی، اجازه حمل بار داده نشده است؟
خوشبختانه اکثریت کامیون ها که در این مسیر مشغول حمل بار می باشند، با تجهیزات کامل و رعایت نکات ایمنی بوده، این امر مرهون زحمات مدیران فنی و شرکتهای حمل و نقل بافق می باشد.

افق کویر: گاهاً شنیده می شود برخی از تریلرها خارج از ظرفیت بار برمی دارند، آیا این کار، مشکلاتی ایجاد نخواهد کرد؟
با تشکیل انجمن امور صنفی شرکت های حمل و نقل و این شرکت های تعاونی تا حدود زیادی از خروج و حمل بار بدون بار نامه و بارهای غیرتناژ، جلوگیری شده است.
افق کویر:در حال حاضر وضعیت باربری بافق چگونه است؟
قبلاً وضعیت باربری ها بهتر بوده؛ وقتی حمل و نقل جاده ای در شهرستان قوت بگیرد، به غیر اشتغال در زمینه حمل و نقل اشتغال زیادی در زمینه خدمات رانندگان و کامیون ها، خدمات رفاهی و فروش سوخت ….نیز افزایش می یابد. از همه مهمتر با افزایش حمل و نقل جاده‌ای، عوارض بیشتری به شهر پرداخت خواهد گردید؛ اما متأسفانه با توجه به حمل محمولات معدنی با قطار وضعیت باربری ها رو به پایین و رکود بوده است و این رکود باعث تعطیلی رستوران، لبنیاتی، آپاراتی، تعویض روغنی و … در مجتمع باربری ها گردیده است که مسلماً این اتفاق خوبی نیست و بالتبع این خسارت به شهر نیز وارد شده است.
افق کویر:روزانه چقدر بار در بافق توسط تریلرها انجام می شود؟
در حال حاضر ۱۸۰ الی ۲۰۰ دستگاه.
افق کویر: آیا از نحوه بارگیری‌ها در بافق راضی هستید یاخیر؟
بعضاً مشکلاتی در بارگیری پیش آمده که با درایت مسئولین بارگیری سنگ آهن مرکزی حل و فصل گردیده است.
افق کویر: اگر خروج سنگ آهن از بافق به غیر از قطارها باتریلر انجام بگیرد آیا این توانمندی را دارید یا خیر؟
صنعت حمل و نقل جاده‌ای بافق متشکل از ۳۸ واحد باربری می باشد، با توجه به اینکه تعداد کامیونهای بومی منطقه رو به افزایش بوده و همچنین اطلاع رسانی و اعلام بار در سراسر کشور انجام می‌شود، این صنعت، توان حمل کلیه محصولات معدنی منطقه را دارد که این امر در سال‌های نه چندان گذشته در حال انجام بوده است.
افق کویر: به چه علت بخشی از حمل سنگ آهن به تریلر داده نمی شود؟
این پرسش را از مدیران شرکت سنگ آهن می‌بایست پرسید، طبق آمار در کل کشور ۹۰ درصد حمل از طریق جاده و ۱۰ درصد به ریل اختصاص دارد؛ ولی این امر در شهر بافق محقق نگردیده است؛ اگر مدیران شرکت سنگ آهن به حمل و نقل توجه بیشتری کنند، نه تنها به اشتغال در شهر کمک شده؛ بلکه حق وحقوق شهر هم در مورد عوارض تضییع نگردیده است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل