مسئول قطار نجات باید منظم و مسئولیت پذیر باشد

به گزارش هفته نامه افق کویر، قطار نجات سازمانی منظم است که باید از هر نظر آماده و سالم باشد. قطعات و ادوات واگن، ادوات خط هر کدام در واگن مخصوص خود قرار دارد تا در یک منطقه به عنوان خط مخصوص به عنوان خط قطار نجات نگهداری شود و تدارکات و پشتیبانی آن باید مناسب باشد تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد. باید از نظر سیستم ترمز و آلات ناقله سالم بوده و کنترل شود. در این شماره از نشریه جهت آشنایی بیشتر شما شهروندان با مسؤل قطار نجات ایستگاه راه آهن بافق که عهده دار قطار نجات می باشد به گفتگو پرداختیم.

قطار نجات
احمد رنجبر بافقی؛ مسئول قطار نجات با ۳۰ سال سابقه کاری با خبرنگار افق کویر به صحبت پرداخت و گفت: سال های اول به عنوان مهماندار و سپس مکانیسین خط تعمیر و زمانی که راه آهن به بازرس فنی نیاز داشت در دوره های آموزشی شرکت و در آزمون پذیرفته و سر بازدیدکننده شدم. از سال ۹۴ به عنوان معاون بازدید در حال انجام وظیفه بوده و مسئولیت نجات قطار را نیز دارا می باشم.

آزادسازی مسیر و خط

وی در رابطه با وظایف مسئول قطار نجات بیان داشت: مسئول قطار نجات به همراه نیروهای تحت امر هنگام نیاز به قطار نجات ، در اولین فرصت در محل حاضر و ضمن انجام وظیفه و تمهیدات مورد نیاز نسبت به انجام عملیات مورد نظر و آزاد سازی مسیر اقدام و خط را آزاد می نمایند تا قطارها بتوانند تردد روان و سالم داشته باشند. مهمترین فعالیت در این حیطه شغلی، احساس مسؤلیت بالا و نظم و انظباط کاری است که باید در آن زمینه دقت داشت.
رنجبر افزود: قطارهای باری و مسافری را بازدید و مشایعت نموده و سپس برای حرکت قطار و واگن‌ها از یک مبدا به یک مقصد خاص گواهی جواز ترمز صادر و سلامتی قطار را از یک مبدا به مقصد تأیید می نماییم.
وی با بیان اینکه بخاطر تخصص، مسئول مرکز تعمیرات نیز می باشد، گفت: پس از بازدید واگنهای ورودی به ایستگاه گاها بعضی از واگن ها نیاز به تعمیر دارد که به خط تعمیر منتقل و نسبت به رفع عیب آنها اقدام می گردد. بعضی از واگنها نیز بدلیل ماهیت عیب و نوع تعمیری بودن از جمله تعمیرات اساسی باید بارنامه شده و به مراکز تعمیراتی خاص و مشخص اعزام شوند.
شاید در طول سال نیازی
به اعزام و حضور قطار نجات نباشد
مسئول قطار نجات با اشاره به اینکه شاید در طول سال نیازی به اعزام و حضور قطار نجات نباشد افزود: در این مواقع به تعمیر واگن ها پرداخته و نیروهایی از قبیل مکانسین، تعمیرکار، بازرسی فنی و مدیریت پایانه بافق با ما در ارتباط هستند.
وی ادامه داد: قطارنجات از یکسری واگن های لبه کوتاه، لبه بلند، شن کش، سالن ، ماشین آلات خطی، مکانیزه، جرثقیل و بعضاً لودر و گریدر تشکیل شده تا در مواقع اضطراری و بروز حوادث ریلی جهت جمع آوری حوادث و آزادسازی خط که در اولویت فعالیت های ریلی قرار دارد اعزام شویم .
احمد رنجبر در خصوص روند آماده سازی قطار ، بازدید و اعزام توضیح داد: قطارهای ورودی از هر سمت که وارد ایستگاه می شوند؛ توسط متصدی ترافیک مسیر و خط مورد نظر ورود قطار را به ما اطلاع می‌دهد. مأمورین بازدید کننده در محل ورودی قطار حاضر و ضمن مشایعت قطار پس از توقف کامل نسبت به بازدید آن اقدام و ضمن تایید سلامت واگنها و آلات ناقله در صورت مشاهده هر نوع عیب و ایراد در سازمان قطار مراتب یادداشت و پس از پایان بازدید مراتب به مسؤل ترافیک ایستگاه اطلاع رسانی می گردد.
معاون بازدید در خصوص قطار مسافری گفت: در زمان ورود، قطار مسافری نیز از نظر سیر فنی مورد بررسی قرار گرفته تا در صورت عدم مشکل بتواند حرکت نماید.

از ایستگاه بافق تا جندق
وی با اعلام حضور ۵۸ نفر نیرو در زیر مجموعه خود بیان داشت: تمام ماموران بازدید از ایستگاه بافق، بیشه در، سه چاهون و جندق تحت نظر ما بوده و منطقه تحت مدیریت پایانه بافق است.
رنجبر اعلام کرد: شاید چند ماه قطار نجات مورد استفاده قرار نگیرد و جهت اطلاع از صحت و سلامت آن و آمادگی کامل قطار و نیروها مانور و عملیات اجرا و سازمان قطار مورد آزمایش قرار گرفته و کلیه جزییات آن مورد بازدید قرار گرفته تا در زمان ضرورت استفاده کوچکترین عیب و ایرادی نداشته باشد.
وی به سخت ترین حادثه در مدت زمان کار خویش اشاره داشت و شرح داد: ابتدای سال ۷۱ سانحه ای اتفاق افتاد. خط شکسته و مسافری از خط خارج شد. جهت تعمیر در صحنه حاضر و به مدت یک هفته در بیابان طول خط در شرایط سخت جهت تعمیر به کار پرداختیم که شب ها برای استراحت به کاشان رفته و طول روز در محل حاضر می‌شدیم.
نیروی باسابقه بافقی با بیان اینکه ماهیت راه آهن به نحوی است که فعالیت ها و روند کار به نحوی است که تعطیلی و زمان خاصی ندارد و قابل پیش‌بینی نیست؛ تصریح کرد: نیروهای ما شبانه روز باید در دسترس باشند و حتی در زمان مرخصی استحقاقی باید جانشینی در منطقه حاضر باشد.
وی افزود: کار قطارنجات گسترده و مختص منطقه خاصی نیست و در زمان نیاز و ضرورت باید به محل های مورد نیاز اعزام شود چه بسا این محل ها مربوط به استان یا مسیرهای ریلی مناطق همجوار باشد. که بعنوان نمونه‌ چندی پیش بدلیل نیاز ناحیه هرمزگان مأمورین قطار نجات اعزام و به یاری آنها شتافتند.
احمد رنجبر ادامه داد: در ناحیه همجوار مثل هرمزگان مدتی پیش سانحه ای رخ داد که مأمورین قطار نجات به محل اعزام و کلیه اقدامات و فعالیت های مورد نیاز را انجام و به یاری آنها پرداختند.
وی که در شرف بازنشستگی است به مهمترین خدمت طی این ۳۰سال اشاره داشت و گفت: باید همیشه بیدار و هوشیار و در دسترس باشیم. حتی در طول ۲۴ ساعت هنگام حضور در محل کار و فعالیت های ریلی شاید فرصت غذا خوردن به وجود نیاید. فشردگی کار و ضرورت انجام کار تا حدی است که وقتی درگیر می شویم خیلی گذر زمان مشخص نیست و فکر و ذهن نیروها فقط کار و انجام فعالیت ها به بهترین نحو ممکن و افزایش بهره وری و ارتقاء ایمنی است تا کوچکترین خلل و تاخیری در حرکت قطارهای باری و مسافری رخ ندهد. هدف ما ارائه خدمات به مردم در بحث مسافری و صاحبان کالا در بخش باری و نهایت رضایت آنها از راه آهن می باشد. که هیچگاه خستگی را احساس نکردیم.
رنجبر با بیان اینکه فقط ایستگاه بافق غیر از مرکز ناحیه دارای قطار نجات با این سازمان می باشد؛ بیان داشت: قطار نجات باید همیشه و در همه حال آماده و از هر حیث دارای تشکیلات مناسب و فعال به کار باشد.
معاون بازدید به امتیاز و خوبی پایانه بافق اشاره و عنوان نمود: تمامی نیروها از سطح پایین رشد و به سطح بالا ارتقاء می یابند. همه بومی و در بافق مشغول به کار و از ابتدای کار در راه آهن در همین ایستگاه زحمت کشیدند و تلاش کردند.
وی به عنوان صحبت پایانی اعلام داشت: همیشه در حین کار سعی داشتم وظیفه ام را به نحو احسن انجام داده و رضایت سازمان و همکاران را جلب نمایم. طبیعتا شاید در این مدت بدلیل شرایط کاری شاید حرفی زده باشم که دلخوری پیش آمده باشد. هدف بنده انتقال تجربه و راهنمایی همکاران و دوستان بوده است. امیدوارم همکاران که همیشه دوست و همراه بودیم زمان بازنشستگی از من راضی باشند.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: