جاده بافق- یزد جولانگاه صنایع سنگین فولادی

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، در گفتگویی ویژه ” نیره پورملائی” مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد به پرسش های افق کویر پاسخ داد.

دو پهنه مناسب جهت استقرار صنایع سنگین
افق کویر در خصوص بررسی پیشرفت پروژه های عمرانی شهرستان بافق در بحث تعریف پهنه برای صنایع فولادی توضیح دهید؟
در سال ۱۳۹۸ با پیگیری های به عمل آمده این اداره کل و تاکید مقامات استانی، بر اساس بازدیدهای کارشناسی مشترک دستگاههای مرتبط (معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد، محیط زیست استان، شرکت سهامی آب منطقه ای استان، اداره کل منابع طبیعی استان و …) و همچنین جلسات تخصصی در این مورد، در نهایت بر اساس تصمیمات متخذه در کارگروه آمایش استان و دیگر جلسات استانی از قبیل کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک، دو پهنه مناسب با توجه به جمیع جهات؛ از جمله مباحث زیست محیطی، سفره های آب زیر زمینی و …. جهت استقرار صنایع سنگین در محور های یزد- بافق و یزد- طبس شناسایی شد که مراحل نهایی واگذاری صنایع سنگین (فولادی و …) در محل های فوق الذکر در دست اقدام می باشد.

انتخاب صنایع آلاینده بر اساس آنالیزها و بررسی های کارشناسی بصورت فصلی
افق کویر چه صنایعی به عنوان صنایع آلاینده معرفی شده اند و درشهرستان بافق کدام شرکت ها جزء صنایع آلاینده هستند؟
در خصوص صنایع آلاینده، هر صنعتی که خروجی های آن (هوا، فاضلاب، پساب، پسماند و …) به محیط بیرون بر اساس اندازه گیری های صورت گرفته به صورت خود اظهاری توسط آزمایشگاه های معتمد محیط زیست بالاتر از حد استانداردهای زیست محیطی تعریف شده در ضوابط قانونی باشد صنعت آلاینده محسوب می شود که در وهله اول بر اساس ضوابط اخطارهای اولیه و زمان جهت رفع آلایندگی به واحد داده می شود و در صورت عدم رفع نام واحد بر اساس قانون در فهرست صنایع آلاینده درج خواهد گردید؛ که واحد می بایست یک درصد از محل فروش خود را به عنوان جریمه عوارض آلایندگی به حساب خزانه دولت واریز نماید و در صورت عدم رفع آلایندگی بر اساس ضوابط مراتب از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد .همچنین انتخاب صنایع آلاینده بر اساس آنالیزها و بررسی های کارشناسی بصورت فصلی انجام می گیرد و لذا لیست مربوطه ثابت نیست و تغییر می کند.

طرح جامع پسماند شهرها توسط مشاورین ذیصلاح
افق کویردر خصوص طرح جامع پسماند شهری و شرایط محل دفن زباله توضیحاتی بفرمایید؟
طرح های جامع پسماند شهرها توسط مشاورین ذیصلاح و با کارفرمایی شهرداری ها تهیه گردیده و در همین طرح ها محل دفع پسماندها معین می گردد. فاکتورهای تاثیر گذار در انتخاب محل دفع پسماند کاربری های مختلف از قبیل مناطق مسکونی؛ تاسیسات مختلف و…… و همچنین عوامل اقلیمی از قبیل توپوگرافی منطقه؛ جهت باد غالب؛ بافت و جنس خاک؛ سفره های آب زیرزمینی و…. می باشد.

تامین اعتبارات لازم برای جاده سیروس آباد
افق کویر آخرین وضعیت جاده سیروس آباد از نظر محیط زیست در چه مرحله ای قرار دارد؟
براساس آخرین توافقات به عمل آمده و جلسات برگزار شده در استانداری یزد، مقرر گردید ضمن توقف کامل احداث جاده گزوئیه، تامین اعتبارات لازم برای جاده سیروس آباد صورت پذیرد. لازم به ذکر است در حال حاضر احداث جاده سیروس آباد تحت اقدام می باشد.
به زودی موتورهای هوشمندسازی جایگزین موتورهای فرسوده
افق کویر:با توجه به اینکه اداره محیط زیست شهرستان با کمبود وسایل نقلیه روبرو است؛در این زمینه چه تدابیری اندیشیده اید؟ با توجه به اینکه فرماندار بافق اعلام کرده؛ اختصاص یک دستگاه خودرو به محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است.
با توجه به وسعت مناطق و صعب العبور بودن بعضی از مناطق، سازمان حفاظت محیط زیست کشور ۱۲۰۰ موتورسیکلت تهیه نموده است؛ که به زودی طبق سهمیه به هر استان واگذار خواهد شد و بعد از تعیین سهمیه استانی موتورها هوشمند سازی و به بدنه یگان حفاظت استان تزریق و جایگزین موتور سیکلت های فرسوده خواهد شد. در خصوص موضوع اهدای یک دستگاه خودرو توسط فرمانداری، هنوز ابلاغی در این زمینه به این اداره کل نشده است.

تحسین مدیرکل استان از اقدامات
همیاران محیط زیست
افق کویر در زمینه بازدیدی که در روزهای اخیر از منطقه حفافظت شده کوه بافق داشته اید؛ صحبت بفرمایید:
در بازدید اخیر از مناطق تحت مدیریت در شهرستان بافق اقدامات انجام شده در زمینه تامین آب مورد نیاز وحوش و احداث و بازسازی آب انبارها و آبشخورها و لایروبی چشمه ها قابل تحسین بود و ما در مناطق در کنار محیط بانان حضور پررنگ دوستداران و همیاران محیط زیست و همراهی جوامع محلی را در حفظ و حراست از مناطق و حیات وحش را داریم که این حضور یاریگر ما در زمینه حفاظت از محیط زیست می باشد.

حفظ زاد آوری و پویایی جمعیت یوزآسیایی
افق کویر آیا یوز آسیایی در منطقه بافق وجود دارد یا خیر؟ آخرین اطلاعات شما مربوط به چه زمانی است؟
بله؛ منطقه حفاظت شده کوه بافق یکی از زیستگاه های اصلی یوزپلنگ آسیایی در استان یزد به شمار می رود. این منطقه بخشی از کریدور اصلی یوز استان (سیاهکوه اردکان تا کمکی بهاباد) را تشکیل داده است. در ۵ سال گذشته نیز، گزارشات متعددی از سوی مامورین اجرایی حفاظت محیط زیست استان یزد، مبنی بر حضور یوز در زیستگاه های یوزخیز استان بصورت مشاهده مستقیم و یا ثبت نمایه (ردپا و سرگین) داشته ایم، لیکن برآورد جمعیت این گونه نیازمند مطالعات تکمیلی و حذف تکرار از مشاهدات مزبور بوده و در دستور کار این اداره کل می باشد. در مجموع به نظر می رسد حفظ زاد آوری و پویایی جمعیت این گونه در استان یزد نیازمند اقدامات مداخله ای و حمایتی برای تقویت وضعیت جمعیتی گونه است.

رعایت معیارهای زیست محیطی در پهنه فولادی جدید
افق کویر گفته می شود؛ پهنه فولادی جدیدی حوالی مسجد ابوالفضل(ع) (۳۵کیلومتری بافق) درنظر گرفته شده است؛ آیا این پهنه با استانداردهای محیط زیست(بادهای موسمی) همخوانی دارد یا خیر؟
پهنه مربوطه پس از انجام مطالعات اولیه پهنه یابی توسط شرکت شهرک های صنعتی و بررسی و بازدیدهای کارشناسی ادارات ذیربط استانی و با رعایت معیارهای زیست محیطی انتخاب شده است.

همکاری مالی دستگاه های اجرایی شهر بافق جهت فعال شدن تابلو نمایشگر آلودگی
افق کویر چند سال گذشته تابلو سنجش آلایندگی در سطح شهر نصب گردید و مدتی این تابلو فعال و اطلاعات آن قابل مشاهده بود؛ ولی پس از گذشت مدتی تابلو غیرفعال و فقط جنبه تزئینی داشت؛ لطفا در این باره توضیحاتی بفرمایید؟
تابلو عنوان شده صرفا به عنوان نمایشگر وضعیت کیفی هوای شهر می باشد و برای فعال بودن آن نیازمند یک ایستگاه مناسب برای سنجش وضعیت آلودگی هوای شهر است؛ که در حال حاضر ایستگاه دارای استاندارد زیست محیطی در شهرستان بافق وجود ندارد و ایستگاه قبلی به دلیل دارا نبودن شرایط استاندارد و معتبر نبودن داده های آن از مدار خارج شده است. لذا برای فعال شدن تابلو نمایشگر آلودگی این شهرستان که خود نیاز به سرویس و به روز رسانی دارد نیازمند استقرار یک ایستگاه در شهر بافق می باشد که مراتب جهت اجرایی شدن این موضوع در دست پیگیری می باشد. البته همکاری مالی دیگر دستگاه های اجرایی شهر بافق نظیر شهرداری و … می تواند موجب تسریع در روند این موضوع گردد.

گرد و غبار ناشی از کانون های فعال در شهرستان عامل اصلی آلایندگی
افق کویر به نظر شما از نظر آلایندگی کدام شهرهای استان نسبت به دیگر شهرها آلوده تر بوده و باید برای جلوگیری از بحرانی شدن شرایط چه اقدامی انجام شود؟
هرگونه اظهار نظر در این خصوص نیازمند انجام مطالعات جامع بوده و پس از آن می توان به لحاظ علمی در این خصوص اظهار نظر نمود؛ اما بطور کلی دشت یزد-اردکان به دليل تجمع صنایع مختلف و وجود شهرهای مختلف قابل تامل تر است که در همین رابطه مطالعات سیاهه انتشار آلاینده ها توسط جامعه دانشگاهی در دستور کار اجرا قرارداشته و پس از اتمام نتایج آن در آینده قابل استناد خواهد بود.
البته نکته این است که عامل اصلی آلایندگی شهرستان بافق گرد و غبار ناشی از کانون های فعال در این شهرستان بوده که در طی دوسال گذشته طرح مالچ پاشی بیولوژیکی به صورت آزمایشی در این شهرستان (منطقه قطرم) در حال آزمایش می باشد که در صورت نهایی شدن و موفقیت طرح مذکور به صورت سطح های وسیع این موضوع در شهرستان بافق اجرا خواهد شد که امید است بتواند بخش قابل توجهی از آلایندگی این شهرستان که منشا طبیعی دارد را به طور چشمگیری کاهش داد.
افق کویر طوفان های شن با قطع درختان خرما و گز و تبدیل زمین های کشاورزی به مناطق مسکونی بیش از پیش در شهرستان بافق روی می دهد آیا برای این موضوع از سوی محیط زیست تدبیری اندیشیده شده یا خیر؟
پاسخگویی به این موضوع در محدوده های شهری، درحیطه وظایف شهرداریها و در خارج از حرایم شهری، در حیطه وظایف ادارات منابع طبیعی می باشد.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: