گفتگو با طلا فروش بافقی: لازمه موفقیت کسب تجربه و یادگیری مهارت است

به گزارش هفته نامه افق کویر، شغل طلافروشی از آن مشاغلی است که همه فکر می‌کنیم درآمد بسیار بالایی دارد و طلافروش را هم یک آدم ثروتمند که پولش از پارو بالا می‌رود می‌دانیم. واقعیت هم همین است که طلافروش‌های با تجربه در شهرهای بزرگ اصولاً درآمدهای بسیار بالایی هم دارند. اما برای رسیدن به این موقعیت، خاک این کار را خورده‌اند.
شاید طلا فروشی یک شغل لوکس به شمار بیاید؛ اما بدون شک بدون تجربه و یادگیری مهارت‌ها نمی‌توان در آن موفق شد. در ضمن اینکه برای راه‌اندازی چنین شغلی به سرمایه‌ی اولیه زیادی هم نیاز است. طلافروشی مثل بقیه کارها نیست که بتوانید با یک سرمایه‌ی اندک به راه‌اندازی آن فکر کنید. این شغل چندین مرحله‌ی اولیه دارد که بدون انجام آنها هرگز موفق به ایجاد آن نخواهید شد.
خبرنگار هفته نامه افق کویر در این شماره به سراغ یکی از طلا فروش باسابقه شهرستان بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
افق کویر: لطفاً خودتان را به طور کامل معرفی کنید و از سابقه کاریتان بگویید؟
وحید تفکری هستم، از سال ۱۳۷۳ وارد شغل زرگری شدم، ۷ سال به عنوان شاگرد در محضر سید علی محمد فخری تجربه کسب کردم، سپس در سال ۱۳۸۰ مبادرت به تأسیس مغازه “طلای فروشی کوثر”نمودم؛ در حال حاضر ۲۷ سال سابقه کار دارم. به مدت ۴ سال رییس اتحادیه شهرستان بافق و ۱۶ سال عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف زرگر و حتی یک دوره نیز در اتحادیه یزد مشارکت داشتم.
افق کویر: چطور شد که وارد حرفه زرگری شدید؟
از سال ۱۳۷۰ در بازار به عنوان شاگرد پوشاکی و کتاب فروشی کار می کردم. سال ۱۳۷۳ وارد این حرفه شدم و کم کم علاقه مند به زرگری گردیدم.
افق کویر: از شغل تان راضی هستید؟
بله؛ خدا را شکر.
افق کویر: از مشکلات و سختی های این شغل بگویید؟
شغل زرگری، سختی زیاد دارد، نوسان قیمت ها باعث ضرر به این صنف می شود؛ حتی نوسان قیمتها باعث متضررشدن زیاد برخی از طلا فروشی ها گردیده؛ علاوه بر این حدود ۵ سال است که بازار طلا فروشی راکد است.
افق کویر: به نظر شما مغازه طلافروشی باید در مرکز شهر باشد یا حواشی آن؟
حتماً باید در مرکز شهر باشد؛ در حال حاضر سرقت از طلافروشی‌ها افزایش یافته و اخیراً در شهرهای همجوار مثل میبد، یزد و زرند از طلا فروشی ها سرقت صورت گرفته است؛ بنابراین باید مغازه های طلا فروشی در مرکز شهر و مجهز به دوربین، دزدگیر و حتی درب‌های مغازه نیز محکم و ایمن باشد. زرگر باید صبح دیرتر از مغازه های دیگر مشغول به کار شود و شبها نیز زودتر از مغازه های دیگر تعطیل کند تا خدای نکرده برایشان اتفاقی نیافتد.
افق کویر:به نظر شما علت درخشش شما در میان مغازه‌های طلا فروشی بافق چیست؟
نظر لطف مردم است؛ سعی کردیم اولویت مشتری باشد. مشتری داشتم که برای فرزندش النگو خریده بدون اینکه چک و پولی پرداخت کند النگو را دست دخترش کرده و بعد از ۶ ماه هزینه آن را پرداخت کرده است؛ در آن لحظه برای این که دل کودک نشکند، حرفی نزده و تا توانستیم با مشتری کنار آمدیم.
هنگام خرید عروسی چون می دانیم مشتریان نیاز به پول دارند چک های ۳ الی ۴ ماهه از مشتری قبول کردیم، حتی برخی مواقع دچار ضرر و زیان نیز شدیم، ولی چون اولویت مشتری بوده است، حرفی نزدیم.
افق کویر:چه مهارتی در شغل طلافروشی نیاز هست؟
شغل طلا فروشی فقط تجربه است، یک طلا فروش باید بداند چه هنگام طلا را بخرد و چه هنگام بفروشد تا دچار ضرر و زیان نگردد. طلا فروش باید در هنگام خرید طلا از مشتری به عیار آن توجه داشته باشد تا دچار ضرر و زیان نگردد.
افق کویر:چند شاگرد در مغازه شما کار می کنند؟
شاگردی ندارم، امیرحسین رحیمی به عنوان همکار از سال ۱۳۸۲ با من کار می کند.
افق کویر: بدترین و بهترین خاطره در طول دوران مغازه داری شما چیست؟
بهترین خاطره ما مربوط به خرید عروسی است که مشتری با لبخند و شادی از مغازه بیرون می روند و بدترین خاطره مربوط به زمانی است که یک نفر گوشواره و یا انگشتری را پنهان از چشم ما بر می دارد و ما مجبور هستیم او را به نیروی انتظامی تحویل دهیم، خودمان نیز از این اقدام ناراحت می شویم.

افق کویر: تا به حال موارد سرقت در بافق داشتیم؟ می توانید نام ببرید در ماه چند مورد سرقت طلا فروشی صورت می گیرد؟
بله سرقت داشتیم، دو ماه یک بار شاهد سرقت از مغازه هستیم که سارقین نیز افراد غیر بومی هستند.
افق کویر: از طریق شبکه های مجازی نیز فروش دارید؟
بله.
افق کویر: فروش از طریق شبکه های مجازی بهتر است یا به صورت حضوری ؟
از طریق حضوری؛ چراکه با مردم در ارتباط بوده و موفق تر هستیم.
افق کویر: طلای ایرانی با طلای خارجی چه تفاوتی دارد؟
طلای خارجی مانند کشورهای ایتالیا، سنگاپور و… هنگامی که در ویترین مغازه است به خاطر رنگ و لعابی که دارد شیک تر است؛ ولی یک ماه بعد از استفاده مشتری، زیبایی خود را از دست می دهد؛ ولی طلای ایرانی چون کار با دست است، کیفیت و جنس آن بهتر می باشد؛ البته طلای کشور هند نیز باکیفیت است.
افق کویر: شما برای خرید طلا به مشتریان چه نوع طلایی را پیشنهاد می کنید؟
طلای ایرانی- چون طلای ایرانی هم کیفیت آن بهتر است و هم هنگام فروش با قیمت بالاتر می توان آن را فروخت، ولی طلای خارجی به خاطر نوسانات دلار و اینکه اجرت کار خیلی بالاتر از اجرت کار ایرانی است، در هنگام فروش افت قیمت بالاتر است.
افق کویر: آیا شما مشتری را هنگام خرید طلا مشاوره و راهنمایی می کنید یا خیر؟
ابتدا می گذاریم مشتری طلا را انتخاب کند، اگر نتوانست طلا مورد نظرش را انتخاب کند درخصوص کیفیت کار و کم اجرت بودن طلا به او اطلاعات می دهیم.
افق کویر: در حال حاضر چند مغازه طلا فروشی در شهرستان بافق دایر است؟
۱۴ الی ۱۵ مغازه
افق کویر: چرا در سالهای اخیر مغازه طلا فروشی زیاد شده است؟
افرادی که مبادرت به تأسیس مغازه طلا فروشی می کنند، در ابتدا فکر می کنند طلا فروشی درآمد بالایی دارد؛زمانیکه با نوسانات طلا روبرو می شوند دچار ضرر و زیان می گردند، حتی فردی بوده که با یک میلیارد طلا در سال ۱۳۹۰ کار خود را شروع کرده؛ چهار سال بعد با ۲۵۰ میلیون تومان سرمایه مغازه خود را تعطیل کرده است.
افق کویر: اکثر مواقع قیمت طلا صعودی است؛ پس علت زیان مغازه دار چیست؟
طلا فروش اگر طلا نفروشد در بلند مدت ممکن است سود کند؛ ولی در کوتاه مدت با توجه به خرید و فروشی که انجام می دهد و نوسان بازار دچار ضرر و زیان می گردد.
افق کویر: یکی از مشکلات طلا فروشی ها وجود مالیات زیاد در این صنف است، در این باره توضیح دهید؟
یکی دیگر از مشکلات صنف طلافروشان گرفتن ارزش افزوده ۹درصد از مشتریان است؛ ان شاا… از دی ماه این ارزش افزوده از طلا برداشته می شود. مغازه دار این ارزش افزوده ۹ درصد را از مشتری می گیرد و آن را به اداره دارایی پرداخت می کند؛ اما برخی از مغازه دارها که فاکتور خرید به مشتری تحویل نمی دادند، ۹درصد مالیات را نیز دریافت نکرده و اداره دارایی متوجه شده و مغازه دار باید جریمه سنگینی را متحمل شود.
افق کویر: اگر فردی بخواهد وارد این شغل شود، شغل زرگری را پیشنهاد می کنید؟
اگر فردی بخواهد وارد این شغل شود، حتما باید چند سالی شاگرد باشد و تجربه لازم را داشته کسب کند؛ چراکه در این شغل اگر فرد ۳۰ سال نیز تجربه داشته باشد، باز هم کم است، افرادی بودند که با ۵۰ سال تجربه ورشکست شدند، باید حتماً تخصص داشته باشید و کاری نیست که خیلی ساده و آسان باشد. مردم ظاهر کار را می بینند در حالی که در باطن کار، کار طلا فروشی سخت است.
افق کویر: سرمایه اولیه برای فردی که بخواهد در این شغل سرمایه گذاری کند، چقدر است؟
با ۱۰ کیلو طلا می توان شروع کرد که نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.
افق کویر: چه سخنی با مسئولین دارید؟
صنف زرگری بیشتر با نیروی انتظامی در ارتباط بوده و خدا را شکر نیروی انتظامی با ما همکای لازم را دارد، حتی تا آخرین لحظه ای که مغازه باز هست، آن ها در حال گشت هستند. در پایان فرصت را مغتنم شمرده؛ ضمن تبریک هفته ناجا از خدمات نیروی انتظامی کمال تشکر را دارم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: