رویارویی بانوان ورزشکار با کوهی از مشکلات

 به گزارش خبرنگار افق کویر، صبح روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه جلسه هم اندیشی نائب رؤسای هیات های ورزشی شهرستان بافق با ” زهرا زارعی” عضو شورای اسلامی شهر درسالن کنفرانس آموزش و پرورش بافق برگزار شد.
ابتدا ” سمیه ایزدیان” رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان بافق ضمن خوش آمدگویی و تبریک هفته تربیت بدنی گزارش مختصری از عملکرد اداره ورزش و جوانان در زمینه بانوان ارائه داد و سپس ” فاطمه رنجبر” مسئول ورزش بانوان باشگاه فرهنگی ورزشی سنگ آهن به ارایه گزارش عملکرد این باشگاه در زمینه اقدامات صورت گرفته پرداخت.

حمایت روزافزون اداره ورزش
در تأسیس باشگاه ژیمناستیک
در ادامه ” نسیم مراددشتی” نائب رییس هیات ژیمناستیک با بیان اینکه برای این رشته ورزشی در سطح شهر بسیار تلاش شده؛ بیان داشت: جهت پیشرفت ورزش، استعدادیابی و توانمندسازی کودکان باید رشته ورزشی ژیمناستیک پویا باشد به همین منظور پیگیر احداث سالن مناسب ژیمناستیک توسط باشگاه فرهنگی ورزشی سنگ آهن هستیم.
وی افزود: امیدوارم درخصوص تأسیس باشگاه ژیمناستیک در بافق شاهد حمایت روز افزون اداره ورزش و جوانان شهرستان باشیم..
بافق نیازمند مجموعه ورزشی

” سمیه دهقان زاده ” نائب رییس هیات نجات غریق با اشاره به تعطیلی استخرها از ۲۸ اسفند ۹۸، گفت: تنها رشته‌ ورزشی که در کل استان یزد هیچ گونه فعالیتی نداشته هیات شنا و نجات غریق بوده؛ درحالیکه استخر شهرهای دیگر کشور فعال است.
وی افزود: بانوان نجات غریق به علت عدم فعالیت به سمت مشاغل دیگر روی آورده و هنگام بازگشایی استخر به عنوان ناجی در استخر شاید همکاری نداشته باشند.
وی ادامه داد: هنگام تعطیلی باشگاه‌ها و استخرها با وجود تغییر رنگ در وضعیت کرونا؛ بهترین عملکرد سنگ آهن با توجه به عمرمفید هر باشگاه و استخر، آغاز کارهای عملیاتی و بازسازی بوده است.
دهقان زاده درخصوص کمبود استخرشنا در سطح شهرستان با بیان این که؛ استخرسنگ آهن واقع در آهنشهر پذیرای جمعیت شهرستان نیست؛ اذعان داشت: دو مجموعه جهت احداث استخر کلنگ زده شده ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است.
وی تصریح کرد: باتوجه به استقبال مردم از ورزش شنا در این سال‌های اخیر؛ شهرستان نیازمند سالن و استخرهای بیشتری است.
نائب رییس هیات نجات غریق مشکل اساسی در حوزه ورزش شهرستان را نبود مجموعه ورزشی مناسب اعلام کرد.
وی به چندسال گذشته و میزبانی شهرستان بافق در مسابقات کشوری و نبود خوابگاه برای ورزشکاران اشاره کرد و گفت: شهرستان بافق جدا از مجموعه ورزشی سنگ آهن نیازمند مجموعه ورزشی با امکانات خوابگاه، سلف سرویس و … است.
احداث خانه تنیس در شهر بافق ضروری است
“شهناز پاکزاد” نائب رییس هیات تنیس به پیشرفت ورزشکاران این رشته به لطف باشگاه ورزشی سنگ آهن اشاره و تصریح کرد: با توجه به هزینه بر بودن رشته ورزشی تنیس، خوشبختانه باشگاه سنگ آهن، ورزشکاران این رشته را حمایت می کند؛ چراکه بودجه هیات تنیس شهرستان نمی تواند پاسخگوی فعالیت ورزشکاران باشد.
وی در خصوص مشکلات خانه تنیس با وجود مشکل رفت و آمد ورزشکاران به شهرک آهنشهر اظهار کرد: در بافق پیگیر عقد قرارداد در مکان های مختلف از جمله طبقه تحتانی مسجدجامع، امام زاده عبدا…(ع) و بیت الرضا بودیم؛ اما آنها حاضر به همکاری با ما نشدند.
وی افزود: در حال حاضر در مجموعه آزادگان( کلوپ ورزشی) قریب به یکسال است؛که قراردادی منعقد شده، ولی در آینده با مشکل مکان روبرو خواهیم شد؛ احداث خانه تنیس در شهر بافق ضروری است.
سالن های غیراستاندارد
“بی بی فاطمه ناظری” نائب رییس هیأت والیبال با بیان این که ۶ ماه از مسئولیت وی در این هیأت ورزشی می گذرد؛ عنوان کرد: سالن اختصاصی و ساحلی برای والیبال بانوان وجود ندارد این درحالی است که سیزده سالن در سطح شهرستان در اختیار تمامی رشته های سالنی می باشد که تعدادی از این سالن ها غیراستاندارد است.
وی در زمینه اختصاص بودجه به هیأت های ورزشی تأکیدداشت: بودجه هیأت ها بسیار اندک است ودر صورت امکان بودجه ای به نایب رییس و رؤسای هیات ها تعلق بگیرد.
هنگام جابجایی نوبت خانم ها و آقایان با مشکل روبرو هستیم
“سمیه طالبی” نائب رییس هیات تکواندو با اعلام اینکه در حق رشته های رزمی اجحاف شده است، تصریح کرد: این رشته ورزشی از سنگ آهن و هیچ ارگانی کمک مالی دریافت نمی کند و تمام هزینه ها از شهریه ورزشکاران این رشته تأمین می شود، حتی بنده مبلغی را از جیب خود برای این رشته هزینه کرده ام.
وی به نوبت های ورزشی بانوان و آقایان اشاره داشت و گفت: پس از اتمام نوبت بانوان برای ورود و خروج ورزشکاران با آقایان با مشکل روبرو می شویم؛ این رشته ورزشی نیز نیازمند مکانی مختص بانوان جهت انجام فعالیت های ورزشی می باشد.
بودجه سالیانه هیئت کوهنوردی فقط یک میلیون تومان است
“الهام نصیرزاده” نائب رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به سابقه۱۵ ساله فعالیت خود در این هیات گفت: رشته ورزشی کوهنوردی نیاز به سالن ندارد؛ اما جهت صعود نیازمند سرویس می باشد؛ برای برگزاری بیشتر اردوها هزینه رفت و آمد از شرکت کنندگان دریافت می شود.
وی افزود: از آنجایی که تمام رده های سنی در اردوها حضور دارند؛ بعضاً شاهد مشکلات و آسیب های روحی در بین نوجوانان و جوانان بودم؛ هیأت های ورزشی باید به مدارس ورود پیدا کنند تا بسیاری از مسائل نوجوانان حل شود و آنها را با درگیر نمودن با ورزش نجات دهند.
نصیرزاده تصریح کرد: راه اندازی کمیته محلات موردی دیگری جهت درست زیستن و سوق دادن افراد به ورزش است.
وی در خصوص بودجه اختصاصی به هیأت کوهنوردی اعلام داشت: مبلغ پرداختی به هیأت در سال یک میلیون تومان بوده که بسیار ناچیز است. جهت کمک به هیأت های ورزشی باید تدابیری اندیشیده شود.
“زینت فتوحی” موسس باشگاه آوای رزم ویژه بانوان گفت: افراد معلول هر کدام توانایی منحصر به فردی داشته و می توانند در انواع رشته های ورزشی فعالیت کنند. پیگیر هستم تا ورزشکاران معلول در مسیر ورزش به فعالیت خود ادامه دهند؛ آنها نیاز به حمایت و همکاری دارند.
وی افزود: زیرزمینی را برای فعالیت خود اجاره نمودیم، برخی از هییت امنا اماکن مذهبی مخالف فعالیت در این اماکن هستند باید در این زمینه فرهنگ سازی شود؛ در حال حاضر به ما گفته شده مکان فعلی را تخلیه نماییم و به دنبال سالن برای ادامه کار هستم.
اختصاص بودجه ای به نائب رؤسا
“مریم سادات فخری” نائب رییس هیات هندبال با اشاره به بودجه اختصاصی به هیأت ها اذعان داشت: مبلغ واریزی به هیأت ها باید از ابتدا تقسیم بندی شود و مبلغی نیز برای نائب رییس جهت مدیریت فعالیت بانوان در نظر گرفته شود.
وی با بیان این که؛ سالن مختص بانوان جهت استفاده و جذب ورزشکاران نیازمی باشد، گفت: چرا در شهر بافق ارگان ها در زمینه ورزش همکاری ندارند؛ تمام شهرها سنگ آهن دارند. اختلاف بین باشگاه سنگ آهن و هیأت های ورزشی باعث ایجاد تفاوت بین ورزشکاران شده و میل به ادامه فعالیت در رشته ورزشی بین آنها کاسته شده است.
فخری تصریح کرد: باید همه ورزش ها و مربی ها به یک اندازه از امکانات استفاده کنند؛ تنها معضل ما این است که یک عده از سنگ آهن هزینه می برند و این اختلاف باعث دل زدگی و عدم پیشرفت آن هیأت ورزشی می شود.
بانوان به آنچه که حقشان بوده نرسیده اند
“رقیه قاسم زاده ” کارشناس بانوان اداره ورزش و جوانان با اعلام این که ورزش بانوان در سال های گذشته خیلی قوی خود را نشان داده؛ اذعان داشت: در حوزه همگانی حضور پرشور و پررنگ بانوان در همایش ها را شاهد هستیم همچنین در حوزه قهرمانی بانوان در رشته های مختلف حائز مقام و رتبه در سطح استان و کشور هستند.
وی تصریح کرد: همیشه بانوان از نظر امکانات و از نظر حمایت مسئولین به آنچه که حقشان بوده نرسیده اند؛ امیدوارم این جلسه فتح بابی برای رفع مشکلات در حوزه ورزش بانوان باشد.
مینی بوسی با مشکلات فنی
“راضیه بیگی” نائب رییس هیأت روستایی و عشایری اظهار کرد: این رشته مختص روستاییان است و مینی بوسی به نام هیأت ورزش روستایی در اختیار هیأت قرار داده که به خاطر مشکلات فنی قابل استفاده نیست. تمام هزینه های ورزش روستایی را از هزینه شخصی متقبل شده ام.
فضای کافی برای حضور بازیکنان نیست

“مهدیه سادات طباطبایی” نائب رییس هیات شطرنج با اشاره به این بازی فکری که همیشه در کنار بازی های گروهی و هیجانی برگزار می شود؛ گفت: اتاقی تدارک دیده شده که بسیار کوچک است و فضای کافی برای حضور بازیکنان نیست.
وی ادامه داد: امکانات مناسبی در دسترس ما نیست؛ صفحه شطرنج و ساعت نداریم. هیأت شطرنج مسابقات را آنلاین درهتل نیکان برگزار کرد؛ اما جهت برگزاری مسابقات به خوابگاه و فضای کافی با حمایت باشگاه آهن نیازمند هستیم.
ایجاد کارگاه آموزشی
در ادارات
طباطبایی درخصوص پرداخت مالیات شرکت ها در سطح شهر اعلام کرد: تبصره و قوانینی برای مالیات متعلق به ورزش وجود دارد؛ اگر ۹ درصد ارزش افزوده مالیات صرف ورزش شود بسیاری از مشکلات هیأت های ورزشی حل می شود.
“نسرین شفیعی” نائب رییس هیأت آمادگی جسمانی و ایروبیک با اشاره به وجود مربی های توانمند در بافق گفت: خانم های خانه دار اهل ورزش نیستند ما می توانیم با فرهنگ سازی آنها را جذب ورزش نماییم همچنین در ادارات کارگاه آموزشی ویژه همسران پرسنل در جهت تغذیه سالم و حرکات اصلاحی برگزار شود.
وی افزود: نباید مربی از شهر دیگر به بافق بیاوریم؛ باید مربیان را جهت آموزش دوره های جدید به شهرهای دیگر فرستاد و یا دوره های آموزشی برگزار نماییم.
شفیعی تصریح کرد: زمانی مربی از شهر دیگر دعوت می نماییم که مربی های شهر بافق مایل باشند از تجربیات مربیان دیگر استفاده کنند، باید تا حد ممکن از مربیان شهر خودمان استفاده کنیم.
هیچ ارگانی حامی ما نیست
“افسانه رنجبر” نائب رییس هیات رزمی با بیان این که هیچ ارگانی حامی ما نیست، گفت: بچه ها انگیزه ای برای ادامه فعالیت در این رشته ورزشی ندارند؛ اگر یک ارگان با یک شاخه گل از آنها تقدیر به عمل آورد؛ قطعاً انگیزه برای بازیکنان موفق به وجود خواهد آمد.
برای مینی فوتبال زمین با حصار نیاز است
“زهرا یزدانی” نائب رییس هیأت فوتبال با بیان این که خدارا شکر سنگ آهن مساعدت دارد، گفت: هر هیأتی می خواهد تیم اعزام کند دست به دامن سنگ آهن می شویم. برای فوتسال زمین داریم؛ اگر مربی داشته باشیم تیم برگزار می شود.
وی افزود: برای مینی فوتبال زمین با حصار نیاز است؛ مدرسه شیخ محمد تقی را برای سنگ آهن جهت مینی فوتبال بانوان تجهیز کردند.
سپس “زهرا زارعی ” با توجه به صحبت و دغدغه بانوان ورزشی بافق برای پیشرفت ورزش شهرستان اظهار کرد: همه به صورت جهادی گام برداشته و آینده روشنی را برای شهرستان می بینم؛ اگر اتحاد باشد پیشرفت هم به دنبال دارد.
وی با اشاره به آسیب های اجتماعی که گریبانگیر خانواده ها شده گفت: کاهش آسیب های اجتماعی جامعه قیام ما بانوان را می طلبد و باید بصورت جدی در این زمینه ورود کنیم.

به ورزش به عنوان ورزش نگاه نکنیم
زارعی با بیان این که با وجود مشکلات الحمدا… ورزش رو به پیشرفت بوده، عنوان کرد: ورزش را به عنوان ورزش نگاه نکنیم. مسئولین نگاهشان به ورزش صرفاً به عنوان ورزش است؛ درصورتی که ورزش پلکانی برای رسیدن به کرامت، اخلاق و فضایل انسانی است.
عضو شورای اسلامی شهر بافق با بیان اینکه؛ خداوند آدم را با بعد جسمانی و روحی آفرید، گفت: اگر در بحث ورزش و تمام مسائل دیگر نگاهمان به ارتقای روح انسان باشد موفق هستیمف ولی اگر صرفاً به بحث ورزش اینگونه نگاه کنیم که تن ورزیده باشد و فقط تن به همین حالت بماند اتفاق خاصی نمی افتد؛ بنابراین مربی که در بحث ورزشی می خواهد ورود کند باید نگاهش به این باشد که چگونه خودش را بسازد تا هم مربی و هم ورزشکار روح خود باشد.
زهرا زارعی با اعلام این که دوهزار و سیصد نفر در رشته های ورزشی فعالیت دارند و این آمار برای جمعیت ۵۵هزارنفری بافق بسیار اندک است؛ تصریح کرد: باید ادارات به ورزش ورود داشته باشند و این فرهنگ نهادینه شود.
وی در بحث ورزش مدارس گفت: اصلاً جدی نیست، باید هر روز بصورت کوتاه ورزش جز برنامه مدارس قرار بگیرد.
عضو شورای شهر با بیان اینکه دوچرخه سواری لازم است؛ ولی تا جایی که امنیت خاطر خانواده را به هم نریزد؛ اذعان داشت: وجود مکانی مختص بانوان لازم است؛ انتهای شهر قرار است پارکی مختص بانوان ساخته شود و پارک بانوان فعلی به عنوان پارک کودکان اختصاص یابد.
زارعی به مسیر در حال احداث پیاده روری اشاره کرد و گفت: جدا از بلوار کشاورز قسمتی از بلوار ولیعصر(عج) مسیری مناسب جهت پیاده روی در آینده خواهد بود.
وی با بیان این که یک مربی باید از همه جهت خود ساخته و قوی باشد تا بتواند انسانی را در ورزش رشد دهد؛ بیان کرد: ان شاا… با پیگیری، همکاری و اتحاد شاهد پیشرفت و کسب رتبه برتر ورزشکاران بافق باشیم.

الهام نصیرزاده|

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل