امام زمانت را بشناس: حقوق و مراحم صاحب الزمان(ع) نسبت به ما

ایمان بدون شناخت امام زمان علیه السلام تحقق نمی پذیرد.

دوم: حق بقاء در دنیا:
باید توجه داشته باشیم که اگر امام زمان (عجل ا… تعالی فرجه الشریف) نبود، یک ساعت هم زنده نمی ماندیم وبلکه هیچ چیز در این دنیا برقرار نمی بود، دلیل بر این معنی روایتی است که ثقه الاسلام کلینی در کافی به سند صحیحی از حسن بن علی الوشاء آورده است که گفت: از حضرت ابوالحسن امام رضا (علیه السلام) پرسیدم که:
آیا زمین به غیر امام باقی می ماند؟ فرمود: نه.
گفتم: این طور روایت کرده اند که در حالی زمین (بدون امام) باقی بماند که خداوند بر بندگان خشم گرفته باشد؟
فرمود: خیر، باقی نماند، در این صورت درهم فرو ریزد(اصول کافی، ۱/۱۷۹.).
۲- در روایت دیگری از حضرت ابو عبد ا… صادق (علیه السلام) آمده است: اگر زمین بدون امام بماند، از هم می پاشد(اصول کافی: ۱/۱۷۹.).
۳- شیخ صدوق در کتاب کمال الدین به سند قوی مثل صحیح یا صحیح – بنابر قول صحیح – از ابوحمزه ثمالی از حضرت جعفر بن محمد صادق از پدرش از پدرانش (علیه السلام) روایت کرده که:
پیغمبر اکرم (صلی ا… علیه وآله وسلم) فرمود: جبرئیل از پروردگار عالم جل جلاله برایم نقل کرد که فرمود: هر آن که بداند که جز من هیچ خدایی نیست ومحمد بنده ورسول من وعلی بن ابی طالب خلیفه من وامامان از فرزندان او حجت های من می باشند.به رحمت خود، او را به بهشت داخل نمایم وبه عفو وبخشش از آتش نجاتش میدهم واو را در پناه خود جای خواهم داد وکرامت خود را برای او واجب ونعمتم را بر وی تمام نمایم؛ واگر درخواستی داشته باشد بر آورده سازم؛ واگر سکوت کند (با رحمت ونعمت) آغاز کنم اگر بدی کند او را رحم نمایم واگر از من فرار کند او را فراخوانم واگر (پس از اعراض) به سوی من بازگردد او را بپذیرم واگر در خانه ام را بکوبد به رویش بگشایم. وهرکس شهادت به لا اله الا ا… بدهد، یا آن را شهادت بدهد اما نپذیرد که علی بن ابی طالب (علیه السلام) خلیفه من است، یا به آن اعتراف کند ولی نپذیرد که علی بن ابی طالب (علیه السلام) خلیفه من است، یا به آن اعتراف کند ولی نپذیرد که امامان از فرزندان او حجت های منند، نعمت مرا انکار کرده وعظمت مرا کوچک شمرده وبه آیات وکتب کفر ورزیده است. اگر مرا قصد کند او را باز دارم واگر درخواستی داشته باشد محرومش نمایم، واگر مرا فرا خواند ترتیب اثر ندهم، واگر دعا کند اجابت ننمایم، واگر به من امید بندد نومیدش کنم، این جزایی است که از من به او می رسد ومن به بندگانم ظلم نمی کنم.
در این هنگام جابر بن عبد ا… انصاری برخاست وعرضه داشت: یا رسول ا…! امامان از فرزندان علی بن ابی طالب کیانند؟ فرمود: حسن وحسین دو سید جوانان اهل بهشت، سپس سید العابدین زمانش علی بن الحسین، سپس باقر محمد بن علی که ای جابر تو البته او را درک خواهی کرد پس هرگاه او را دیدی سلام مرا به او برسان .سپس صادق جعفر بن محمد، سپس کاظم موسی بن جعفر، سپس رضا علی بن موسی، سپس تقی محمد بن علی، سپس نقی علی بن محمد، سپس زکی حسن بن علی، سپس فرزندش قائم به حق، مهدی امت من که زمین را از عدل وداد پر کند همان طور که از ظلم وستم پر شده باشد.
ای جابر! آنان خلفا واوصیاء واولاد وعترت منند، هر آن که آنان را اطاعت کند مرا اطاعت کرده وهرکه ایشان را معصیت کند مرا معصیت نموده، وهر آن که منکر یکی یا همه ایشان گردد مرا منکر شده، خداوند آسمان را به آن ها نگه داشته تا بر زمین خراب نشود وزمین را حفظ کرده تا اهلش را نلرزاند(کمال الدین: ۱/۲۵۸.).
و در غیبت نعمانی از امام صادق (علیه السلام) از امیر مؤمنان علی (علیه السلام) آمده است که فرمود: وبدانید که زمین از حجت الهی خالی نمی ماند ولیکن خداوند چشم باطن بندگانش را از شناختن امام کور میکند!(یعنی اورا نبینند) بخاطر ظلم وستم واسراف آنان بر خودشان واگر زمین یک ساعت از حجت الهی خالی بماند اهلش را فرو می برد(الغیبه، نعمانی: ۱۴۱.).

سوم: حق قرابت وخویشاوندی پیغمبر (صلی ا… علیه وآله وسلم):
در سوره حمعسق (شوری) آمده: ﴿قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی﴾ (سوره شوری: ۲۳)؛ بگو که من از شما بر تبلیغ رسالت توقع مزدی ندارم جز این که در مورد خویشاوندانم مودت ورزید.
از حضرت ابو جعفر امام محمد باقر (علیه السلام) روایت شده که منظور از (القربی) در این آیه امامان هستند(تفسیر برهان، ۱/۱۲۱.).
و در حدیث ندای حضرت قائم (عجل ا… تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهورش آمده است: واز شما میخواهم شما را به خدا وحق رسول خدا وحق خودم بر شما – که مرا بر شما حق قرابت وخویشاوندی پیغمبر هست -(الغیبه، نعمانی: ۱۴۹.).
ادامه دارد…
محب امام زمان عج از قم

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شهروندان مراقب پیشنهادهای اغوا كننده کلاهبرداران اینترنتی باشید

در حال حاضر شرکت هایی با وجود گرانی