تئاتربافق حمایت همه جانبه می طلبد

 هرساله همگام با دیگر گروهها و اقشار مختلف مردم انقلابی،گروههای نمایشی بافق با اجرای برنامه در قالب جنگ شادی ،ایام ا… دهه فجر و یاد و خاطره آن روزها را گرامی می دارند. به بهانه دهه فجر با تعدادی ازهنرمندان بافقی جهت علاقه مندی ها، دغدغه ها و دلیل خلق هنری گفت و گویی خودمانی انجام شده است که نشریه افق کویر شما را به خواندن آن دعوت می کند.
روح ا… کوشامقدم، مسئول گروه هنری عرفان بافق در گفتگو با خبرنگار افق کویربا بیان اینکه هنرمندان بافقی استعداد های خوب و درخشانی در همه زمینه ها مخصوصا هنر تعالی بخش تئاتر دارند؛ گفت: متولد سال ۱۳۶۰ هستم. از ابتدای دوران نوجوانی در کار فرهنگی، هنری خصوصا هنر تعالی بخش تئاتر در شهرستان فعالیت دارم.
وی با اشاره به ۲۲ سال فعالیت در حرفه هنر تصریح کرد: در این مدت زمان توانسته ام در ۲۸ جشنواره تئاتر استانی ،منطقه ای ، بسیج شرکت نمایم و رتبه های خوبی کسب کنم.
کوشامقدم‌ یادآور شد: ۱۶سال متوالی در بهمن ماه برای جشن ایام ا… دهه فجر برنامه های شاد ومتنوع در سالن های بافق برای شهروندان برگزار می نماییم.
یکی از سخت ترین بهمن ها
و در اوج کرونا

وی گلواژه لبخند روی لبان مردن را انسانی ترین هنرها دانست و افزود: در یکی از سخت ترین بهمن ها و در اوج کرونا ،گروه‌های هنری شهرستان دست در دست هم نهادند و به نیتی که بعد ازدو سال تعطیلی کرونا دوباره لبخند را بر لبان مردم بنشانند درب سالن ها را باز و جشن ها را با ۳/۱ ظرفیت آغاز کردند.

شرایط بسیار سخت

مسئول گروه هنری عرفان با بیان اینکه هنرمندان شهرستان واقعا از ته دل نیاز مبرم به حمایت مسئولان شهرستان دارند؛ گفت: با توجه به هزینه ها: اجاره سالن ، سیستم صوت ، نور ، تبلیغات و…..واقعا شرایط بسیار سخت است.
وی با بیان این جمله که مسئولان یاری رسان دلهای پاک این هنرمندان باشند، از آرزوی خود صحبت کرد: به امید روزی که شاهد پیشرفت تمام هنرمندان بافقی در همه ی زمینه ها باشیم .
مردم با تئاتر و نمایش طنز ارتباط ندارند

سپس یکی دیگر از هنرمندان خود را روح‌ا… ناظمی معرفی کرد و گفت: اولین کار من به عنوان نوازنده ضرب زورخانه( تاتر مهاجم) به کارگردانی آقای منصور رحیمی رقم خورد و مقام اول موسیقی رو کسب نمودم.
وی افزود: پس از اولین‌کار، تئاتر( پوریای دیگر) باز هم به کارگردانی رحیمی از گروه آرین و باز نقش مرشد راعهده دار شدم.
هنرمندبافقی با اشاره به اینکه رفته رفته به تئاتر ونمایش طنز علاقه مند شده ، بیان کرد: سپس با آقایان کوشامقدم و کاظم قانعی آشنا شدم و در گروه هنری عرفان فعالیت خود را آغاز نمودم.
وی گفت: خوشبختانه توانسته‌ام در رشته استنداپ نیز در مسابقه “خش دلانه “استان یزد مقام پنجم را کسب نمایم. حتی در نمایش طنز کوتاه یزد نیز در همین جشنواره مقام هایی در زمینه متن و بازیگری با دیگر هنرمندان بافقی کسب کردیم.
ناظمی از رابطه مردم با تئاتر و نمایش گفت: متاسفانه مردم عزیز هنوز با تئاتر و نمایش طنز ارتباط ندارند و بیشتر کار موزیکال و جنگ مورد پسند شهروندان واقع می شود.

ای کاش؛ در طول سال در زمینه تئاتر و نمایش طنز اجرا داشتیم

وی از خواسته های هنرمندان یادآورشد و گفت: ای کاش؛ در طول سال در زمینه تاتر و نمایش طنز اجرا داشتیم و مردم اسقبال می کردند و دیگر از قالب جنگ و جشن و کار موزیکال خارج می شدیم.
وی به حمایت خوب رییس فرهنگ‌و ارشاد و شهردار بافق اشاره کرد و افزود: بی شک مسولین شهر در این زمینه اگر اقدامی‌بتوانند داشته باشند، دریغ نمی کنند.
ناظمی تاکیدداشت: با این وجود تئاتر بافق حمایت همه جانبه می طلبد که متاسفانه گاهی کم لطفی می شود.
برگزاری دوره های تخصصی

وی بی‌شک مشکل اصلی بازیگران و تئاتری های شهر را عنوان کرد: در درجه اول عدم وجود سالن مناسب و استاندارد از مشکلات مطرح می‌باشد. مورد دیگر نیز عدم حضور اساتید و برگزاری دوره های تخصصی جهت انجام کارهای طنز و استنداپ و تاتر جهت رشد هنرمندان است که قطعاً تأثیرگذار می باشد‌
ناظمی سطح این حرفه را در بافق ارزیابی نمود و اضافه کرد:بازیگران خوبی در بافق فعالیت دارند که اگر مورد حمایت بیشتر قرار بگیرند؛ بی شک جایگاه خوبی را در استان می توانیم داشته باشیم.
وی توصیح داد: هنرمندانی داریم که با وجود تمام مشکلات با جان و دل کار میکنند و اسم بافق را در جشنوارهای تئاتر یزد زنده نگه میدارند. مانند میثم پورمنش و مهدی درویشی که مقام های خوبی کسب می نمایند.

تأیید کارکردهای هنرمندان

در ادامه ابراهیم کارگران بافقی، که از همان دوران‌ ابتدايي بخاطر علاقة به‌ تئاتر و نمايش فعالیت راآغاز نموده، گفت: از ابتدایی تا دوران‌ راهنمایی و دبیرستان در گروه‌های تئاتر دانش آموزی به‌ عنوان‌ بازيگر حضور داشتم و در جشنواره‌های دانش اموزی ،کم و بیش ایفای نقش‌ می کردم.
وی افزود: بعد از اتمام تحصیلات همچنان در مراسمات اعیاد و نیمه شعبان فعال بودم. تا حدود ۹ الی ۱۰ سال پيش به‌ عضويت گروه هنري عرفان به‌ کارگرداني روح ا… کوشا مقدم درآمدم و خوشبختانه و به‌ لطف خداوند توانستم در کنار هنرمندانی چون داود ناظمي و دیگر دوستان پيشرفت نمایم.
کارگران به رضایت تماشاگران باتوجه به نمايش هايي که‌ تاکنون‌ در بافق بر روی صحنه اجرا نموده، اشاره داشت و افزود: سال ۹۸ در جشنواره طنز کوتاه خشدلانه استان يزد ، مقام بازيگر دوم طنز را دريافت کردم‌ .
وی تصریح کرد: ضمنا این موضوع هم از مردم‌ پنهان‌ نباشد که‌ بنده‌ و دیگر عزيزاني که‌ در این زمينه فعاليت داريم ،با عشق و علاقة به‌ شما همشهري های عزيز تمام سختي هاي اين کار از جمله تمرين های چند ماهه در گرما و سرما، هزینه کردن از جیب،مرخصي ، مجوز و مرخصي های ساعتی، فاصله گرفتن از خانواده و… را به‌ جان خريده ايم.
وی بااشاره به اینکه در بافق درآمدی از این راه براي هیچکدام نداشته، از مسئولین درخواست و عنوان کرد: در صورت امکان و صلاحدید ميزان تأیید کارکردهای هنرمندان را از ماهی سه الی چهار روز به‌ مدت زمان اجراها اضافه کنند. زیرا در تمرين ها تا آماده شدن یک نمايش برای اجرا، از مرخصي و… بايد استفاده‌ کنيم تا بتوانيم گل لبخندی بر گوشه‌ لبی بنشانیم.

سالن مناسبي براي اجراها وجود ندارد

هنرمند بافقی ادامه داد: متاسفانه سالن مناسبي براي اجراها وجود ندارد و سالن ها با اجاره هاي سنگين در اختیار گذاشته می‌شود که‌ حتی از وسائل گرمایشی، سرمایشی و سيستم نور و صوت یا برخوردا نیستند یا ضعیف و استاندارد نیست.

الهام نصیرزاده|

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: