مهمترین علامت بیماری دیابت بی علامتی آن است

به گزارش هفته نامه افق کویر، به مناسبت روز جهانی دیابت خبرنگار ما، به سراغ ” معصومه خادم زاده بافقی ” مسئول کلینک تخصصی بیمارستان ولیعصر (عج)بافق رفته و با وی به گفتگو پرداخت که در ادامه می خوانید:
معصومه خادم زاده فارغ التحصیل رشته کارشناسی پرستاری گفت: ازسال۱۳۷۹ به عنوان پرستار دربخش‌های داخلی اطفال، جراحی زنان، اورژانس، سی سی یو، ای سی یو و دیالیز به خدمت رسانی به بیماران پرداختم. و از سال۱۳۹۵ تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مسئول کلینیک در بیمارستان ولیعصر (عج) مشغول به خدمت رسانی هستم.
وی افزود: دیابت بیماری مزمن غددی غیر واگیردار است که با افزایش قند خون و عدم استفاده آن توسط سلول ها دربدن ایجاد می شود دراین بیماری به علت کمبود و یا اختلال درعملکرد انسولین قند به مصرف سلول نرسیده وبا افزایش میزان قند خون مواجهه می شویم.
خادم زاده تصریح کرد: دیابت مهمترین علامت آن بی‌علامتی آن است که ممکن است فرد با آزمایش ازبیماری باخبر شود اما علائم بیماری شامل ضعف و خستگی وکوفتگی، تشنگی زیاد وپرنوشی، تکرار ادرار، تاری دید، کاهش وزن، دیر جوش خوردن زخم ها، افزایش اشتها و پرخوری، بی حسی یا گزگز دست وپا.
مسئول کلینیک تخصصی بیمارستان بافق گفت: اطلاع ازابتلا به دیابت ممکن است ترسناک و باعث اضطراب شود. اما افراد دیابتی با رعایت و درمان دارویی، رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت، تحرک بدنی، ورزش و تغییر سبک زندگی و اصلاح آن عمر طولانی داشته باشند.
مطمئن ترین راه تشخیص دیابت
آزمایش قند خون
وی در مورد راه تشخیص بیماری دیابت گفت: مهمترین و مطمئن ترین راه تشخیص دیابت آزمایش قند خون است که با مراجعه به آزمایشگاه این آزمایش انجام می شود و با چک تصادفی قند خون با دستگاه گلوکومتر ازدیابت ویا درمعرض خطر بودن بیماری باخبر شد.
وی ادامه داد: بارعایت رژیم غذایی وکم کردن مصرف فست فود ها، انجام فعالیت بدنی، ورزش، پیاده روی و کنترل وزن وادامه درمان دارویی تحت نظر پزشک معالج و اصلاح شیوه زندگی و دوری ازاسترس به درمان دیابت کمک خواهد کرد و بارعایت این اصول ازایجاد دیابت هم پیشگیری می‌شود.
بازیکن اصلی دراین تیم اراده قوی بیمار است
خادم زاده توصیه به بیماران دیابتی گفت: بیماران دیابتی همیشه این نکته را درنظر داشته باشند که تیم مراقبتی درمان درکنارآن ها همیشه است. آموزش وتوصیه های لازم را به آن ها خواهند داد اما بازیکن اصلی دراین تیم اراده قوی بیمارخواهد بود که در شبانه روز برنامه مدیریت زندگی را داشته حتی با رعایت اصول آموزش داده شده بیماری راکنترل نماید و با آشنایی عوارض قلبی عروقی سکته قلبی و مغزی و قطع عضو ونارسایی کلیه وکوری ناشی از عدم کنترل دیابت از ایجاد این عوارض پیشگیری نماید.
دیابت بیماری شیرین تلخی است
وی در پایان اظهار کرد: دیابت بیماری شیرین تلخی است که با عدم آگاهی ونداشتن اطلاعات لازم و عدم کنترل آن عوارضی بسیار سنگینی برای بیماران خواهد داشت.که قابل جبران نخواهد بود وامید است تمام افراد بااین بیماری آشنا شده و بامراجعه به پزشک وانجام آزمایشات ومعاینات لازم طبق دستور پزشک ازایجادآن جلوگیری نماییم.
درپایان کلینیک دیابت بیمارستان ولیعصر (عج) شهرستان بافق باحضور متخصصین داخلی -قلب وعروق-چشم پزشکی کارشناس تغذیه وکارشناس پرستاری همه روزه اماده خدمت رسانی به بیماران دیابتی می باشد.

حدیثه امیریان|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل