“به لیمو” درختچه ای کوچک در بافق

 

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها از قدیمی ترین ایام معمول بوده و بشر به اثرات مفید آن ها پی برده و برای درمان خود مورد استفاده قرار می داده است. در این شماره خبرنگاران افق کویر به سراغ یکی از عطاری های بافق رفته و با وی گفتگویی انجام دادند.
چای سفید مختص استان یزد
“محمد علی حاج حسنی” دبیر بازنشسته زیست شناسی گفت: چای سبز، گل گاوزبان و به لیمو جایگزین مناسبی برای چای سیاه است. یکی از چای هایی که مختص استان یزد می باشد، چای سفید (لمسه) که نیز چای گران قیمتی است که می تواند ترکیبی از چای سرگل و بعضی موارد با چای سبز باشد . این چای همانطور که از اسم آن نیز پیداست، آرامبخش است و خستگی، کسلی و استخوان درد را درمان می کند.
وی افزود: چای سفید به صورت جدا یا با چای سیاه ترکیب و دم می شود و رنگ طلایی زیبایی دارد. چای سفید طبع گرمی دارد و مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.
حاج حسنی ادامه داد: به لیمو گیاهی با درختچه های کوچک که در نواحی بافق به ویژه در حوالی کوشک و گزستان رشد خوبی دارد؛ به لیمو برگی شبیه به نعناع و طعمی شبیه به لیمو دارد و دم کرده آن طلایی رنگ می شود؛ این گیاه طبع گرمی داشته و برای آرامش اعصاب و شادابی بسیار مفید می باشد.
بابونه، دارویی شفا بخش
وی در ادامه از انواع بانوبه گفت: دو نوع بابونه وجود دارد؛ بابونه شیرازی که رنگ زرد متمایل به سبز دارد و بابونه زرد گاوی که به بابونه مشهدی نیز شهرت دارد و طعم تلخی دارد؛ این گیاه طبع گرمی دارد، آرامبخش و برای رفع حالت تهوع و مشکلات گوارشی و معده دارویی شفا بخش است.
خواص چای سبز؛ پیشگیری از
بروز سرطان و چربی سوزی

علیرضا حاج حسنی ادامه داد: چای سبز که همان برگ سبز چای می باشد و تخمیر شده آن بصورت چای سیاه در بازار موجود است. چای سبز ایرانی به ویژه چای لاهیجان از آنجایی که تغییری بر روی آن صورت نگرفته و طبیعی تر می باشد. چای سبز خارجی که بهترین نوع آن هندی و چینی است، حالت گلوله ای شکل دارد و اصولا بر روی آن کارهای جانبی انجام شده، چای سبز نیز مزاج گرمی دارد.
فروشنده عطاری به خواص ضد سرطانی چای سبز اشاره کرد: الکالیدهای موجود در چای سبز در دراز مدت می تواند از بروز بیماری سرطانی پیشگیری کند این چای برای تنش های روده ای و خصوصا افرادی که دچار اسهال یا مشکلات روده هستند بسیار مفید است. چربی سوزی بالایی دارد؛ حتی برای لاغری نیز کاربرد بسیار خوبی دارد.
گل گاوزبان آرامبخش و کاهش استرس شدید

وی در خصوص گل گاوزبان گفت: گل گاوزبان بسیار آرامبخش برای افرادی که دچار استرس های شدید می شوند.
حاج حسنی عنوان کرد: گیاه دارویی دیگر گل محمدی است که چای دم کرده را معطر می کند؛ آرامبخش بوده و برای یبوست و کار کرد روده ها بسیار مفید است.
وی افزود: هل سبز یا سفید که بیشتر همراه با چای استفاده می شود؛ در حلواها و شیرینی جات،معطر کننده است و خاصیت آرامبخشی نیز دارد، در سردرد های شدید اگر یک دانه هل را زیر زبان قرار دهیم و مدتی بماند سردرد را آرام می کند.
حاج حسنی ادامه داد: آویشنی که مخصوص منطقه بافق است عطر و طعم خاصی دارد و هم می توان جایگزین چای شود و همراه با چای دم شود؛ مزاج آن گرم می باشد. این گیاه ارزشمند خاصیت ضد عفونتی دارد و برای از بین بردن عفونت ها گلو ، کلیه و… مناسب است .
وی به خواص برگ پونه اشاره کرد: برای درمان عفونت ها بسیار مناسب می باشد. برگ پونه همراه با دوغ و ماست عطر و طعم خاصی به آن می دهد. دم کرده آن نیز بسیار لذت بخش می باشد.
وی در پایان از خواص خارخسک گفت: خارخسک برای عفونت ها بسیار مناسب می باشد. ترکیب خارخسک پونه و آویشن برای عفونت بسیار مفید و کاربردی است.

حدیث عباسی _ حدیثه امیریان|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل