مهارتورم و رشد تولید سیاست کلان کشور در سال ۱۴۰۲

حضرت آیت‌ا…خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی ، با تبریک عید نوروز به آحاد ملت ایران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، مهمترین مسئله کشور در سال گذشته را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با تأکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد، مسئله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند.
در سال ۱۴۰۱ مهمترین چالشی که بخش اقتصاد کشور با آن گریبانگیر بود و هنوز هم جریان دارد افزایش گرانی در کالاهای اساسی؛ به ویژه در بخش اقلام خوراکی است؛ مسئله ایی که مسقیماً به معیشت مردم گره خورده است.
افزایش قیمت ها در بخش اقتصاد بر سایر بخش های جامعه نیز تاثیرگذار است و مسایل فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی را در بر می گیرد. مهم ترین جایی که اثر آن مشهود است بر زندگی دهک های پایین جامعه است که زندگی را برای آنان طاقت فرسا می کند. ماحصل قضیه این که برای شیرین شدن زندگی مردم، وظیفه اصلی بر دوش دولتمردان است؛چراکه حکمرانی در عرصه های مختلف بر عهده آنان است. این تصمیم ها گاهی موجب بالارفتن نرخ دلار شده و به تبع آن افزایش نرخ کالاهای اساسی را در پی دارد و گاه موجب رشد نقدینگی در جامعه می گردد که در نهایت تورم و گرانی را بخش های مختلف جامعه شامل می شود. برای جلوگیری از این وضعیت دولت باید تلاش کند تا نرخ کالاها را ثابت کند ودر ادامه افرایش حقوق کارگران و سایر بخش ها را در دستور کار خود قرار دهد؛ چرا که با این دستمزدهای پایین نمی توان خانه و مسکن را اداره نمود و حساب دخل و خرج زندگی را داشت.
از سویی دیگر با بالا بردن تولید در بخش اقتصاد می توان رونق بازار را به دنبال داشته باشد. بر همین اساس بانک ها می توانند رسالت خود را در تزریق وام به بخش مولد جامعه در دستور کار خود قرار دهند؛ متاسفانه در ماه های منتهی به سال ۱۴۰۱ بانک ها از پرداخت وام به مشتریان خود دریغ کردند و همین امر موجب شد تا آسیب جدی به تولبد کنندگان وارد شود. در نتیجه لازم است تا سیاست های بانکی در این عرصه تعدیل گردد و به یکباره پشت تولیدکنندگان بخش های مختلف جامعه؛ مانند صنعت و معدن را خالی نکنند.
امید است تا در سال ۱۴۰۲ مهم ترین مشکل مردم که افزایش تورم است مهار شود و رونق اقتصادی در بخش های گوناگون جامعه فراهم شود و گشایشی در کار و رونق کسب و کار ایجاد گردد. در این میان مردم نیز که تاکنون دوشادوش مسئولان در همه عرصه ها حضور خود را به منصه ظهور نشانده اند طعم شیرین زندگی را چشیده و زندگی درخوری را داشته باشند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل