واردات گوشت باعث آسیب به دامداران می شود

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ با توجه به فراز و فرودهای فراوان قیمت ها خبرنگاران افق کویر تصمیم به تهیه گزارش از قصابی ها و همچنین شهروندان نمودند که در ادامه می خواند:

واردات گوشت باعث آسیب به دامداران می شود

“حمید فتوحی” یکی از قصاب های واقع در بلوار انقلاب گفت: روزانه سه گوسفند ذبح می کنم؛ اما یک گوشفند هم به فروش نمی رسد؛ در صورتی که قبلا ۷ گوسفند ذبح می شد و به فروش می رسید؛ اگرقیمت خوراک دام اینگونه روند افزایشی داشته باشد تعدادی ازقصابی ها تعطیل می شود.
وی افزود: با وارد کردن گوشت نقدینگی مردم جذب می شود و تنها قشری که متضرر می گردد، دامداران می باشند.
وی عنوان داشت: برخی غیرقانونی در باغ خود گوسفند ذبح می کنند و هیچ نظارتی نیست و ممکن است گوسفند مریض خود را نیز دراختیارمردم قراردهند.

خوراک دام خیلی گران شده است

وی در ادامه بیان کرد: علوفه خیلی گران شده است “جو” قبلا ۳ هزارالی ۴ هزارتومان بوده؛ اما در حال حاضر به ۱۴ هزار تومان رسیده است و جهاد کشاورزی قبلا علوفه با قیمت دولتی دراختیار دامداران قرارمی داد؛ اما الان خوراک دام آزاد شده است.
حمید فتوحی ادامه داد: چهارسال قبل که علوفه قیمت مناسب تری داشت اغلب مردم به اندازه مصرف شخصی دام پرورش می دادند؛ اما اکنون فردی اگر دام هم داشته باشد یا به فروش می رساند یا ذبح می کند؛ چرا که دیگرتوان خرید علوفه را ندارد.

برچسب ها تاریخ و نوع گوشت را مشخص می کند

در ادامه فتوحی در مورد برچسب های رنگی گفت: در این برچسب ها تاریخ و نوع گوشت مشخص شده است قبلا مشخص نبود که این گوشت از چه نژادی است؛ اما در حال حاضر مردم می دانند چه نوع گوشتی خرید می کنند.
ثبات قیمت مواد اولیه باعث ثبات قیمت گوشت می شود
“رضا تفکری” یکی از دامداران گفت: قیمت “کاه” که ارزش غذایی ندارد و تنها شکم دام را سیر می کند باید هر کیلو را ۵۰۰۰ تومان خرید نمایم؛ برای اینکه قیمت گوشت به ثبات برسد باید قیمت مواد اولیه ثابت گردد.

برچسب های گوشت مشکلاتی دارد

“محمد جواد دهستانی” یکی دیگر از قصاب های شهر گفت: هرچند که برچسب‌ها نشان دهنده نوع گوشت است؛ اما ایراد هایی نیز به آن وارد است که باید برطرف شود.
وی با نشان دادن برچسب گفت: این گوشت بره است اما در برچسب نوشته شده است “قوچ”؛ درصورتی که گوشت قوچ و بره متفاوت است و گوشت قوچ بسیاردیرپزمی باشد و همچنین برای گوشت چپش نوشته است چبش (نر بز) . به نظر شما مردم کدام یک ازاین نام ها را باور کنند ؟! لازم است که تغیراتی در برچسب وارد شود.

گوشت های وارداتی چربی زیادی دارد

دهستانی عنوان کرد: مردم مجبور هستند؛ که گوشت قرمز مصرف کنند و نمی توانند که همیشه مرغ مصرف نمایند و گوشت های وارداتی چربی زیادی دارد و مورد پسند همه واقع نمی شود؛ چند نفر که این گوشت ها را تهیه نمودند به اینجا مراجعه کرده و درخواست تعویض گوشت را داشتند.
وی درادامه گفت: در این شرایط نیز میزان فروش ما کاهش نیافته است.
“رضا زحمتکش” یکی ازدامداران که علاوه برگوسفند، شترنیز پرورش می دهد گفت: شتری که ۷۰ میلیون خریده ام را ۵۰ میلیون تومان فروخته تا خرج ما بقی دام ها رابدست آورم.
وی گفت: ۷ سال است که به خاطرعلاقه وارد این کارشدم و درحال حاضرعلاوه بر گوسفند ۵ نفر شترنیزدارم؛ که دوکوهانه و معمولی هستند قبلا جهاد کشاورزی علوفه با قیمت مناسب دراختیاردامدارمی گذاشت اما الان قطع شده است.

سجاد غفاری
سجاد غفاری

قدرت خرید مردم کاهش داشته است

“سجاد غفاری” یکی دیگر ازقصاب های خیابان ایستگاه گفت: این برچسب ها نوع گوشت و جنسیت گوشت را مشخص می کند که رنگ آبی نشان ازگوشت نرنده و زرد نشان دهنده گوشت ماده نزاییده(گیسه) است و گوشت دام ماده که سن بالایی داشته باشد با رنگ قرمزمشخص می شود.
این برچسب ها برای مشتری ها بسیار عالی است قبلا متوجه نمی شدند که قصاب چه گوشتی دراختیارشان قرار می دهد و قصاب نمی تواند گوشت گاو را به عنوان گوشت شتربه فروش برساند.
وی گفت: قدرت خرید مردم کاهش داشته است؛ قبلا ۷ گوسفند ذبح می کردم؛ اما در حال حاضرحداکثر سه گوسفند در روز ذبح می شود.
وی افزود: دامداربزرگی که گاو شیرده داشته است و پنج نفر درآن جا مشغول به کاربوده و ۷۰۰ گاو شیرده پرورش می دادند به دلیل افزایش قیمت خوراک تعطیل شده است.

خوراک باعث ازبین رفتن دام بود

وی بیان کرد: خوراک دام نیز کیفیت قبل را ندارد قبلا ًمخلوط آرد جو و ذرت بود اما درحال حاضرخوراک دام نیز مشکل دارد که من خودم ۱۳ گوساله نرداشته و مجبور شدم دو گاو را ذبح کنم و سس آن ها رابه آزمایشگاه برده و دلیل آن را خورک دام اعلام کردند و این خیلی تأسف آور است ؛ که خوراک را گران تهیه کنیم و بی کیفیت باشد.

مشکلات کشتارگاه بافق

وی در مورد کشتارگاه گفت: این کشتارگاه نسبت به زمان قدیم هیچ تغییری نکرده است؛ جرثقیل و ریلها از زمان قدیم وجود دارد و صبح باید همه منتظر بمانند تا دامپزشک بیاید و باطری قلمی درکنترل قرار دهد تا جرثقیل کارکند؛ آیا شهرداری هزینه دو باطری قلمی ندارد؟!
وی در ادامه بیان کرد: همچنین فشار آب در این کشتارگاه خیلی ضعیف است؛ که باید مدتی صبر کرد تا آب از شلنگ چند متری بیرون آید و اصلاً نمی توان با این فشار کم سیرابی ها را شست و کشتارگاه باید فشارآب قوی داشته باشد.
وی تصریح کرد: مرکزبهداشت اصلا بازدید ندارد ؛ ماشین گوشت که صبح می آید؛ درب ماشین ازساعت ۷ تا ۸:۳۰ صبح بازاست و گوشت هم دم دارد و خیلی حالت بدی ایجاد می شود؛ اگر خودمان گوشت را انتقال می دادیم خیلی بهترازاین بود و گوشت با کیفیت بهتری به دست مردم می رسید.
در ادامه خبرنگار افق کویر از شهروندان گزارشی تهیه نموده است که می خوانید:
خانم “برزگری” گفت: قدرت خرید خانواده ها خیلی کم شده است من اگر در ماه ۵ کیلوگرم گوشت تهیه می نمودم الان به دو کیلو گرم رسیده است.

باید به خام خواری و گیاه خواری روی آورم

“سید کاظم حسینی” یکی دیگرازشهروندان گفت: قیمت ها هر لحظه تغییرمی کند قیمت مرغ دیروز۶۷ هزارتومان بوده است و امروز۷۲ هزارتومان شده است.
وی بیان کرد: توان خرید گوشت قرمز را ندارم؛ من که بازنشسته هستم باید کم کم گوشت قرمز را حذف کنم و به خام خواری و گیاه خواری روی آورم.
“عباس صادقی” مرد ۴۰ ساله گفت: قدرت خرید کم شده است و گوشت تنظیم بازار چربی زیادی داشت؛ اما به خاطرقیمت مناسب تهیه نمودم .

گوشت مرغ جایگزین گوشت قرمز

وی افزود: درماه قبلا ۷ کیلو گوشت قرمزمصرف می نمودم الان خیلی کمترشده است و گوشت مرغ را جایگزین کردم.
وی درمورد برچسب های گوشت گفت: برچسب ها به مشتری کمک می کند که بداند چه گوشتی را تهیه می نماید.
اینگونه که مشخص است، دامپزشکی طرحی نو و نسبتا خوبی برای آگاهی شهروندان طراحی و اجرا نموده است و اغلب با این طرح موافق هستند؛ شاید باید ویرایشی در نوع نوشتار برچسب ها اعمال کنند؛ چرا که این نوشتار برای همه قشرها به آسانی قابل فهم نیست و باعث دوگانگی شده است؛ شاید یک نقطه و ویرگول یا نشانه تایید، مشکل این برچسب را حل کند و همچنین اگر مسئولین شهر بتوانند طرحی برای تهیه گوشت انبوه بومی طراحی کنند و با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار دهند دیگر نیاز به وارد کردن گوشت کم کیفیت نخواهند بود و یا حداقل کمتر مجبور به واردات خواهند شد؛ شاید بتوان هزینه واردات این گوشت ها را به خوراک دام تخصیص داد تا قیمت ها ثابت گردد و دامدار گوشت مورد نیاز و مصرفی را تولید کند.
کشتارگاه را باید از نزدیک دید تا بتوان نظر و پیشنهادی در مورد آن ارائه نمود؛ انشاا… مسئولین خود پیگیر این مسئله خواهند شد.

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل