تغییرنگاه مصرفی برخی مسئولین نسبت به آموزش و پروش را خواستارم

به گزارش هفته نامه افق کویر ؛ روز ۱۲ اردیبهشت ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران ،  روز معلم نامگذاری شده است. معلم ها هم چون چراغی هستند که با روشنی وجودشان، تاریکی جهل را از ما دور و با گرمای محبتشان، عشق را تعلیم می کنند. روز معلم فرصتی مغتنم برای قدردانی از زحمات این عزیزان هست؛ به همین منظور در این شماره از هفته نامه افق کویر به سراغ یکی از معلمان موفق و خلاق در عرصه آموزش رفته و با وی به گفتگو پرداخته که ماحصل آن را در ادامه می خوانید:

افق کویر : لطفا خودتان را برای خوانندگان هفته نامه افق کویر معرفی بفرمایید:

زهرا زارع، آموزگار پایه دوم ابتدایی و  به مدت ۸ سال به تدریس در دوره ابتدایی مشغول هستم.

افق کویر : به چه دلیل شغل معلمی را برگزیدید؟

شغل معلمی استرس های فراوان، مسئولیت زیاد مخصوصا در دوره ابتدایی داشته و نیاز به کسب مهارت های مختلفی دارد؛ اما در کنار تمام این موارد ارتباط با دانش آموزان باعث می شود، معلم همیشه روحیه شادی و نشاط خود را حفظ کرده و در واقع ارتباط با بچه ها فرد را سرزنده نگه می دارد. ارتباط با دانش آموزان موجب می شود معلم سعی کند،  همیشه خلاق بوده و مهارت های ارتباطی معلم بالا برود . یاد دادن و یاد گرفتن بسیار لذت بخش است و  در مجموع نگرش جامعه نسبت به شغل معلمی و معلمان مثبت است.

افق کویر : در روش تدریس از چه شیوه و روش هایی استفاده می کنید؟

تلاش می کنم ترکیبی از تمامی روش ها را در تدریس بکار گیرم؛ البته آموزش در قالب نمایش و بازی بسیار تاثیر گذار است و فواید دیگری هم دارد؛  مثلا برای بالابردن اعتماد به نفس دانش آموزانی که قدرت بیان نظر خود در جمع را  ندارند  و …، در واقع معلم باید بتواند در کلاس برای پیاده کردن هر روش آموزشی ارتباط موثری با دانش آموزان خودش برقرار کند تا موفقیت حاصل شود.

در روش ایفای نقش، دانش آموزان موضوعاتی را به صورت نمایش اجرا می کنند؛ که به مهارت های خاصّ هنری مانند تئاتر و سینما نیاز ندارد. این روش باعث ایجاد شور و شوق و انگیزه درونی در فراگیران  می شود. مشارکت  دانش آموزان در کلاس درس باعث می شود منفعل نبوده و به مرور می تواند باعث کاهش کم رویی و خجالت دانش آموزان شود، روحیه تعاملی را در دانش آموزان تقویت کرده و آنان را اجتماعی بار می آورد و چون تمام حواس دانش آموزان برای مشاهده نمایش به کار گرفته می شود،  یادگیری نیز سریع تر و بهتر انجام می گیرد.
تعداد زیادی از درس های کتاب فارسی دانش آموزان به صورت داستان است، می توان این درس ها را به صورت ایفای نقش برای دانش آموزان تدریس کرد.

افق کویر :  با دانش آموزان که سطح هوشی متفاوتی دارند چگونه رفتار می کنید؟

دانش آموزان کلاس یک جامعه هستند با توان و استعدادهای متفاوت و این مسئله صرفا به معنای بهتر بودن یکی نسبت به دیگری نیست ؛ البته برخی از دانش آموزان بصورت همزمان در بسیاری از جنبه ها موفق هستند،  معلم با تشکیل گروه های نامتجانس می تواند از استعدادهای مختلف دانش آموزان برای ارتقا خودشان استفاده کند. معلم و والدین باید با شناخت و هدایت توانای و علایق دانش آموزان زمینه موفقیت آنها را فراهم کنند.

افق کویر : به نظر شما معلم خوب باید دارای چه ویژگی ها و ظرافت هایی باشد؟

معلم باید برای دانش آموزانش یک دوست باشد، دوستی که با توجه به تجربه و سن بیشتر از دوستانش باید به ایشان سود برساند و مهارتهایی را بیاموزد که دانش آموز در زندگی اجتماعی و علمی اش موفق شود.

افق کویر : آیا بعضی کارهای دانش آموزان برایتان تعجب برانگیز هست؟

برای همه معلم ها ممکن است مواجه با رفتارهای عجیب دانش آموزان اتفاق بیفتد؛ که گاها  نشات گرفته از فرهنگ و رفتار خانواده دانش آموز و یا به اقتضای سن و درک دانش آموزان است.

افق کویر : آیا شما تا به حال قصد ترک شغلتان را داشته اید؟

در تمامی مشاغل گاهی پیش می آید که فرد صبوری خودش را از دست داده و خسته می شود؛  مثلا در همه گیری کرونا که دنیا و تمام معادلات زندگی عادی را دستخوش تغییراتی کرد. در این دوران برخلاف تصور دیگران کار معلم ها چندین برابر شد، معلم باید تمام روز مشغول تهیه ی محتوای آموزشی مناسب با سطح کلاس خودش می بود؛ برای یک فیلم چند دقیقه ای معلم باید چند ساعت کار می کرد،  ضبط فیلم با شرایط و امکانات موجود خودش، فشرده کردن فیلم ها و در نهایت دغدغه اینکه به دست همه برسد و  توسط دانش آموزانش دیده شود. توضیح تلفنی برای تفهیم برخی مطالب به دانش آموزانی که امکانات شرکت در کلاس های مجازی را نداشتند، پاسخ به پیام های اولیای نگران؛ که در واقع تمام روز یک معلم را پر می کرد و در کنار تمام این موارد معلم ها هم مثل سایرین بیمار می شدند؛ اما هیچ کلاس مجازی  برای بیماری معلمی تعطیل نشد، هر چند دانش آموزان به علت بیماری خود یا خانواده و استراحت غیبت داشتند. در آن روزها سختی کار باعث می شد من هم فکر کنم شاید ،شغل دیگری داشتم بهتر بود .

افق کویر: چه مشکلاتی پیش رو دارید؟

مشکل که نمی توان گفت؛ اما چالشی که جامعه تعلیم و تربیت با آن مواجه است ، هماهنگی و به روز بودن  نظام آموزش با توجه به  توسعه و پیشرفت سریع دنیای امروز است.

افق کویر: چه خاطره ای دارید که برایتان ماندگار باشد؟

چند سال قبل دانش آموزی داشتم که دختر و فرزند سوم خانواده ای ۵ نفره بود؛  به علت علاقه ی پدر خانواده به داشتن یک پسر؛ از ابتدا پدر او را که سومین فرزندش بود با خود همراه کرده بود، لباس های پسرانه و اسباب بازی های پسرانه برایش خریده بود.  روز اول مدرسه با دختری مواجه شدم که موهای پسرانه داشت و مادر باید با اصرار روپوش و مقنعه به او می پوشاند و تمایلی به حضور در جمع هم کلاسی هایش نداشت. با همراهی مدرسه، مادر نگرانش و در نهایت همراهی پدر این دختر خانم به مرور رفتارش عادی تر شد.  علایق و نگرش و رفتار والدین در حال و آینده بچه ها  بی نهایت موثر است.

شادی های کوچک بچه ها برای به دست آوردن کادوی مورد علاقه شان ، خاطره ی روز تولدشان ، یاد گرفتن یک مطلب همه  خاطره ی شیرین معلم هاست.

خاطره تلخی که با گذشت زمان هنوز هم یادآوری آن ذهنم را آزار می دهد، مدت کوتاهی بعد از اتمام  سال تحصیلی خبر دار شدم که پدر یکی از دانش آموزانم ناگهانی فوت کرده است ، دختر مهربان ،مودب ،حساس و درس خوانی بود. با فوت پدرش به همراه مادر و برادش به شهر مادری اش رفتند ، اواسط سال تحصیلی با مادرش به مدرسه آمدند ، دیگر خبری از آن دختر شاداب و خوش سر زبان سابق نبود ، خیلی گریه کرد و با چشمان اشکبار  از مدرسه و دوستاش خداحافظی کرد من  تا مدتها ذهنم درگیر دانش آموزم  بود.

افق کویر : چه مطالبات و درخواست هایی از مسئولین دارید؟

تغییر نگاه مصرفی برخی مسئولین نسبت به آموزش و پرورش و توجه کردن به اهمیت بسیار زیاد آموزش و پرورش در آینده کشور باعث رفع مشکلات تعیلم و تربیت و البته خیلی از  نگرانی های معلمان می شود .

افق کویر : اگر صحبت پایانی هست بفرمایید ؟

آرزوی آینده ای سرشار از موفقیت و شادی برای تمامی فرزندان ایران زمین را دارم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شهروندان مراقب پیشنهادهای اغوا كننده کلاهبرداران اینترنتی باشید

در حال حاضر شرکت هایی با وجود گرانی