رتبه اول یزد در صدور مجوزهای نشر کتاب/جمع‌آوری اسناد تاریخی خاندان‌های یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از ایسنا؛  مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد از رایزنی با اقوام و خاندان‌های یزد برای جمع‌آوری اسناد تاریخی آنها خبر داد و گفت: استان یزد در سال گذشته با صدور مجوز چاپ و نشر ۱۶۸۰ عنوان کتاب و ۴۲۲ عنوان پایان نامه رتبه نخست استانهای کشور را از آن خود کرد.

«سعید زارع» ضمن اشاره به شعار امسال روز اسناد ملی و میراث مکتوب با عنوان «اسناد ملی، حافظه ملی، ایران قوی»، گفت: تلاش خواهیم کرد با توجه به این شعار، برنامه‌ریزی مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

وی با اشاره به این که سازمان اسناد ملی دارای ماموریتی کلان در حوزه کتابخانه‌هاست و به عنوان یکی از مراجع سیاست‌گذار در حوزه کتاب و کتابخانه، در حوزه‌های صدور فیپا، شاپا، شاپکا و نیز قانون واسپاری فعالیت دارد، تصریح کرد: استان یزد در سال گذشته با صدور مجوز چاپ و نشر ۱۶۸۰ عنوان کتاب و ۴۲۲ عنوان پایان نامه رتبه نخست استانهای کشور را از آن خود کرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان در ادامه خاطرنشان کرد: مفهوم «سند» طبق تبصره ماده اول قانون تاسیس سازمان اسناد ملی شامل کلیه اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده‌ها، عکس‌ها، نقشه‌ها،کلیشه‌ها، نوارهای ضبط صوت، نمودارها، فیلم‌ها و سایر اسنادی که در دستگاه دولتی تهیه‌ شده یا به دستگاه دولتی رسیده و به طور مداوم یا غیرمداوم در تصرف دولتی بوده و از لحاظ اداری، مالی، اقتصادی، قضایی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی و تاریخی به تشخیص سازمان مزبور ارزش نگهداری دائمی داشته باشد، اطلاق می‌شود.

وی به طور کلی اسناد را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول شامل اسناد اهدایی مردم شامل قول‌نامه‌ها، قواله‌ها، سندهای ازدواج و سندهای قدیمی است که در این زمینه نیازمند  اطلاع‌رسانی دقیقی بین مردم جهت آشنایی با سازمان و اعتماد سازی در این رابطه هستیم تا اسناد قدیمی در اختیارشان اعم از نسخ، کتب و اوراق و اسناد قدیمی خود را با اطمینان جهت نگهداری مناسب به سازمان تحویل دهند.

زارع در خصوص جمع‌آوری اسناد تاریخی خاندان‌های یزد نیز بیان کرد: در همین راستا اقداماتی از جمله برگزاری جلسات متعدد با روحانیون و گفت‌وگوی چهره به چهره با اقوام و خاندان‌های مختلف صورت گرفته و خوشبختانه نتیجه خوبی نیز به همراه داشته است.

وی دسته دوم اسناد را مربوط به  اسناد انتقالی از تمامی سازمان‌ها، مجموعه‌ها، ادارات و دستگاه‌ها ذکر و تصریح کرد: وزراتخانه‌ها و موسسات دولتی وابسته به دولت موکلفند کلیه اسناد و پرونده‌هایی را که احتیاج به نگهداری آنها در سازمان‌های مربوطه نیست را برای نگهداری موقت به سازمان اسناد ملی بسپارند مگر آن که از تاریخ تهیه و تنظیم سند یا آخرین برگ پرونده مدت ۴۰ سال گذشته باشد که اگر چنین باشد باید به صورت دائم به سازمان اسناد ملی منتقل شود.

وی با بیان این که تاریخ شفاهی نقش مهمی در تاریخ‌نگاری معاصر ایفا می‌کند، افزود: دسته سوم نیز اسناد آرشیو شفاهی هستند که تاکنون در همین راستا بیش از ۴۰۰ نفر از مفاخر استان جهت بیان روایت و تجربیاتی که در سینه دارند، به این سازمان دعوت شده‌اند.

زارع در پایان با بیان این که هم‌اکنون استان یزد در حوزه اسنادی بیش از هشت میلیون برگه سند در اختیار دارد، گفت: ساختمان فعلی مرکز اسناد استان فاقد استانداردهای لازم جهت نگهداری از اسناد تاریخی است و به لحاظ برخی تجهیزات نیز مانند بوک اسکن نیز با مشکل مواجه است که امیدواریم مسدولان استان و متولیان کشوری اهتمام بیشتری در این رابطه داشته باشند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی

فرمانده انتظامی شهرستان بافق گفت: آشنایی در فضای