تب تند خاطره ها

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ به تازه گی سه کتاب از بانوی شاعر« صدیقه آقابابایی» با نام «تب تند خاطره ها»، « خیس از نگاه بارانی ام» و «ردی از آه تو افتاده به آیینه من» رونمایی شد؛ به همین بهانه خواستیم تا با این شاعر سرشار از احساس بیشتر آشنا بشویم. گفتگوی هفته نامه افق بافق را با این شاعر پرکار می خوانیم.

افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی نمایید ومختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی خود بفرمایید؟
“به نام خالق مهربانی ها” دختر کویرم، بانوی آب و آیینه ، تشنه باریدن ،آمده ام تا نوش کنم با تلالوء آفتاب ، جرعه جرعه شرافت را
دستانم مصادره عشق و سرمایه ام واژگانی ست که بر گلوی دفتر شعر می رقصد.
برشی از کتاب “تب تند خاطره ها”
اینجانب “صدیقه آقابابایی” فرزند “حسین” متولد ۲۲ خرداد ۱۳۴۹ از دیار نخل های استوار ، شهر معدن و صنعت “بافق” متولد روستای زیبای هنسک می باشم فرهنگی هستم لیسانس حسابداری و علاقمند به شعر و موسیقی سابقه فعالیتم : _کتابدار دبیرستان فاطمیه بافق_سرپرست بخش در رشته کامپیوتر و رشته مدیریت کاردانش هدف _هنر آموز رشته حسابداری هنرستان عصمتیه_سرپرست خوابگاه شبانه روزی حضرت معصومه (س)
افق کویرچرا به شعر و شاعری علاقمند شدید؟
در خانواده صمیمی و مهربان چشم به دنیا گشودم دوران کودکی را در آغوش پر مهرمادر و دستان گرم پدر سپری کردم و از همان زمان علاقه زیادی به شنیدن داستان های شیرین و آموزنده از زبان پدر داشتم و اوقات فراغت خود را با گوش دادن به اشعار و دو بیتی های زیبای” بابا طاهر” که اصولا پدر، مادر و یا مادر بزرگ می خواندند می گذراندم که مطمئنا این علاقه از همان زمان در وجود من شکل گرفت به طوری که اولین شعر خودرا در سال دوم راهنمایی در سوگ معلم خود خانم شکوهی سرودم.
پنجم ابتدایی در مسابقه ی رادیویی نمایشنامه نویسی شرکت کردم و از پدر خواستم نمایشنامه ام را پست کنند که ایشان از محل کارشان “معدن کوشک ” پست کرده بودند مدتی بعد به عنوان نمایشنامه برگزیده از رادیو پخش شد و این امر موجب شادی و شعف وصف ناپذیری در من گردید دقیقا یادم هست آن روز با وجود سن کم هنگام پخش چه ذوقی داشتم؛ حتی بعد از ورود پدر، ایشان را در آغوش گرفته و مرتب تشکر می کردم که نمایشنامه ام پخش شده است و مثل یک کبوتر آزاد و رها از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدم.
بر خود واجب می دانم از زحمات پدرو مادر عزیزم که با وجود مشغله کاری زیاد حتی در آن زمان که نه وسیله مناسب برای ایاب و ذهاب وجود داشت و نه اسباب رفاه امروزی مثل موبایل و اینترنت به خواسته فرزندانشان اهمیت می دادند و به ایجاد انگیزه و تقویت استعداد آنها توجه داشتند از نظر من پدر و مادرعزیزم یک روانشناس و مشاوربه تمام معنا درزندگی ام بودند استعداد فرزندان خود را از همان کودکی شناخته و نیازهایشان را در حد توان برآورده می کردند. از آنها تشکرو قدردانی کرده و به پاس ارج نهادن به زحماتشان اولین کتابم را به والدین عزیزم تقدیم می کنم روحشان شاد و یادشان گرامی باد.
از سوابق ادبی ام : _چاپ نوشته های متعددی در روزنامه افق بافق بافق _چاپ چند شعر در کتاب مشاهیر بافق نویسنده “سید محمدمیرسلیمانی ” _چاپ اشعارم در کتاب برگزیده اشعار سپکو گردآورنده رضا نعمتی و چند کتاب دیگرمی باشد
افق کویر: تاکنون چند تألیف داشته اید و درباره هر کدام بصورت کوتاه بفرمایید؟
توفیق تالیف سه عنوان کتاب شامل حالم شده است ۱_تب تند خاطره ها: که شامل اشعار سپید و دلنوشته های اینجانب هست
۲_خیس از نگاه بارانی ام :مجموعه اشعار کوتاه به سبک شعر سپکو (سپید کوتاه )۳_ ردّی از آه تو افتاده به آیینه ی من :
شامل مجموعه غزلیات و تعداد اندکی دو بیتی و ترانه می باشد.
افق کویردر خصوص چاپ کتاب با چه مشکلاتی روبرو شدید؟
به علت مشغله کاری؛ چون جمع آوری، حروف چینی(تایپ) و ویرایش هر اثر را شخصا، خودم، انجام دادم حدودا چند ماه وقت صرف شد؛ ولی خدارا سپاس، مراحل به خوبی انجام شد؛ به هر حال هر کاری سختی های خاص خودش را دارد که وقتی به ثمر می نشیند احساس نشاط و سرزندگی را در انسان دو چندان می کند.
یکی هم بحث هزینه بود که با گرانی هر روزه دلار، قیمت چاپ و کاغذ روز به روز افزایش پیدا می کرد؛ ولی در کل از فرآیند چاپ راضی هستم و اگر برای چاپ کتاب جدید اقدام کنم احتمالا انجام این کار برایم راحت تر باشد.
افق کویرآیا حمایتی از سوی مسئولان شدید؟
تمام مراحل چاپ سه عنوان کتاب را شخصا خودم پیگیری و هزینه کردم و توقعی از هیچ نهاد یا ارگانی نبود و «اسپانسر» نیز نداشتم اما بعد از تالیف و چاپ با حمایت و زحمات فراوان ریاست اداره ارشاد اسلامی و همکارانشان در برگزاری مراسم رونمایی کتب که جای تقدیر و تشکر ویژه دارد ازطرف مدیریت روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی قول مساعد برای خریداری تعدادی از کتب مراسم رونمایی به این جانب داده شده است که از همراهی و همدلی ایشان کمال تشکرو قدردانی را دارم ضمنا از طرف مدیریت آموزش و پرورش نیز قول مساعدت خرید داده شدکه سپاس فراوان دارم. اینجانب ضمن تقدیر و تشکر امیدوارم مسئولین مربوطه شهرستان مثل همیشه از نویسندگان این مرز و بوم حمایت نمایند؛همچنین طبق پیشنهاد ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی قرارشده است از نویسندگان بومی پشتیبانی شده و تعدادی از کتب آنها را خریداری نمایند که انشاا… با تصویب این پیشنهاد اهل قلم نیز تا حدودی حمایت شوند پیشاپیش از حمایت شهردار محبوب و شورای محترم شهر ، مدیریت نهاد کتابخانه های عمومی و سایر مسئولین نیز تشکر می شود. انشاا… در امر خرید کتاب از نویسندگان دریغ نکنند.
برگزاری سالیانه نمایشگاه کتاب و عرضه کتب نویسندگان بومی با بن تخفیف خرید جهت حمایت از نویسندگان و خریداران کتاب امری است پسندیده که سال گذشته در بافق نیز انجام شده است؛ البته دو مجموعه از کتاب‌های اینجانب بعد از پایان برگزاری نمایشگاه چاپ شد که ترجیح دادم اولین کتابم را نیز که چاپ شده است قبل از رونمایی وارد فضای نمایشگاه نکنم انشاا… در سال های آتی این افتخار نصیب بنده نیز بشود.
افق کویرچه انتظاراتی از مسئولین دارید؟
انتظار می رود در چارچوب قانون از نویسندگان حمایت شود به عنوان مثال می توانند کتاب های نویسندگان بافقی را جهت اهدا به کتابخانه ها ی مدارس خریداری کنند تا هم اگر دانش آموزی قدرت خرید ندارد بتواند از آن ها استفاده کند هم حمایتی از نویسنده صورت گرفته باشد یا خریدکتاب از طرف سایر ارگان ها و نهاد ها جهت تجهیز کتابخانه همان نهاد از کتاب های نویسندگان بومی.
افق کویر: دیدگاه شما برای این عقیده برخی از مسئولین که معتقدند هر کتابی ارزش خواندن ندارد چیست؟
به نظر من بین کتاب ها تفاوت هست ولی هر کتابی به نظر نویسنده اش دارای ارزش است مسلما نگرش هرانسانی با انسان دیگر متفاوت بوده و بسته به نوع علاقه فرد جذب یک کتاب خاص می شود البته در اینکه بین مفهوم ، چینش و سبک کتاب ها تفاوت وجود دارد هیچ شکی نیست و بعضی کتاب ها ارزش خواندن بیشتری دارند و بعضی ارزش کمتری
افق کویر: تألیفات آینده؟
انشاا… تصمیم به چاپ غزلیات جدید، اشعار سپید و سپکو خود دارم. تعدادی شعر چامک ، چامه و سه گانی نیز سرودم که هنوز در حد چاپ نیست خیلی علاقمند هستم سبک های متفاوت شعر را تجربه کنم. امیدوارم بتوانم در سرودن شعر طنز و ترانه نیز موفق باشم.
افق کویرحرف پایانی:
بر خود واجب می دانم از برنامه ریزی و همراهی مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکارانشان مدیر روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ، مجری محترم شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، ریاست اداره آموزش و پرورش بافق و همکارانشان، اصحاب رسانه، اعضای شورای فرهنگ عمومی، اعضای شورا ی شهر ،ریاست نهاد کتابخانه های عمومی، شاعران و اهل قلم، دوستان و همکاران عزیزم، خواهران عزیزم؛ به ویژه خانواده ام که همیشه حامی و مشوق اصلی من در چاپ کتاب بوده اند و تمامی کسانی که با تشریف فرمایی خود مرا در مراسم رونمایی همراهی کردند تشکر ویژه داشته باشم .امیدوارم جامعه ی فرهنگ و هنر کشور همیشه به شادی، نشاط، شور و عشق در کنار هم باشند و افتخار بیافرینند .ان شاا…هر چه زودتر شاهد رونمایی از آثار سایر استادان فرهنگ و هنر این شهرستان باشیم .

گزارش: محمد حسین تشکری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: