صرفه جویی تنها راه عبور از بحران آب

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ روز یکشنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲ نشست خبری رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان بافق با اصحاب رسانه در این اداره برگزار شد.

آب موجود در چاه تنها سه ساعت آب شهر را تأمین می کرد

«کاظم زعیمی زاده» رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان بافق گفت: رعد و برق های اخیر باعث قطع برق سه حلقه چاه شد؛ که مامورین از همان ساعت اولیه حدود ساعت ۲۴ شب کار خود را شروع نمودند و تا هشت صبح مشغول به کار بوده و در همین مدت ذخایر آب استفاده شده بود و تنها ۳۰ سانتی متر آب در چاه ها وجود داشت که تنها سه ساعت آب را تامین می کرد.

تعجب برانگیز و غیرقابل باور بود

وی در ادامه بیان کرد: حجم مخازن آب ۳۵۰۰۰ مترمکعب است که با این حادثه مخازن خالی شد و با بحران روبه رو شده؛ که با شرکت سنگ آهن این مشکل مطرح شد و برای آن ها تعجب برانگیز بود و غیرقابل باور و مخازن آب را به دو متر رسانده؛ اما به دلیل مشکلاتی که برای خط زاینده رود ایجاد شد، آب قطع گردید و در حال حاضر مخازن آب تنها ۵۷ سانتی متر آب ذخیره دارند؛ که باز به نقطه اول بازگشته و باید بسیار در مصرف آب صرفه جویی نمود و با بحران آب روبه رو شد.
وی افزود: ۲۳۵ لیتر آب در ثانیه به مخازن وارد و ۲۴۰ لیتر برثانیه برداشت می شود و با بررسی های انجام شده مشخص گردید؛ که مصرف بسیار زیاد است.

تنها با صرفه جویی از بحران عبور خواهیم کرد

وی عنوان کرد: در سال های قبل حجم مصرف آب در تیرماه زیاد می شد؛ اما امسال از ۲۳ خردادماه افزایش یافت؛ اما اگر شهروندان در مصرف آب صرفه جویی کنند، از این بحران عبور خواهیم کرد.

۷۰ لیتر بیشتر از سرانه مصرف

وی اظهار کرد: سرانه مصرف آب در شهرستان بافق با توجه به جمعیت ۱۷۰لیتر در ثانیه است که در حال حاضر سرانه مصرف آب ۲۴۰ لیتر در ثانیه است که ۷۰ لیتر در ثانیه بیشتر از حد مصرف می گردد و از شهروندان درخواست می شود که صرفه جویی کنند.
رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان گفت: با مشترکین پر مصرف تماس گرفته تا مصرف خود را کاهش دهند که در غیر این صورت آب مشترکین پر مصرف قطع خواهد شد.

برخی از اداره ها فضای سبز خود را با آب شرب آبیاری می کنند

وی در ادامه بیان کرد: برخی از اداره ها فضای سبز خود را با آب شرب آبیاری می کنند که تذکر لازم داده شده و فرصت خواستند تا مصرف خود را بهینه نمایند.

باید آب های غیرمجاز از شبکه حذف شود

زعیمی زاده با بیان اینکه کشف آب های غیر مجاز بسیار سخت است گفت: از مسئولین درخواست شد که آب های غیر مجاز را از شبکه حذف نمایند و افرادی نیز از پشت کنتور آب برداشت می کنند که در سال به طور میانگین ۸ مورد کشف می شود اما حدود ۵۰ مورد در شهر است که این آمار مربوط به شهر است و در روستا ها بیش از این می باشد.

طبق قانون خارج از محدوده لوله گذاری ممنوع است در صورتی که به آن عمل نمی شود

وی در پاسخ به این سوال که «برای استخرهایی که ساخته شده و فضای طبیعی چه برنامه ای برای آن ها دارید؟گفت: قانون خوب نوشته می شود ولی به این خوبی به آن عمل نمی شود؛ طبق قانون خارج از محدوده لوله گذاری ممنوع است در صورتی که به آن عمل نمی شود و همچنین واگذاری انشعاب خارج از محدوده منازل مسکونی ممنوع است.

از آب انتقالی زاینده رود ۱۸۷ لیتر بر ثانیه سهمیه شهرستان بافق است

زعیمی زاده در پاسخ به این سوال که « سهمیه آب انتقالی از زاینده رود چقدر است؟» گفت: از آب انتقالی زاینده رود ۱۸۷ لیتر بر ثانیه سهمیه شهرستان بافق است که به ازای هر ۷۰ لیتر آب، ۱۵ لیتر آب به بهاباد انتقال داده می شود و در حال حاضر ۱۵۰ لیتر بر ثانیه انتقال داده می شود که ۱۰ لیتر بر ثانیه به بهاباد انتقال داده می شود.
وی گفت: صد در صد آب مصرفی فضای سبز از مخازن جداست و شهرداری نیز چاه آب خوبی دارد که در حال حاضر ۲۵ لیتر بر ثانیه آب به مخازن انتقال می دهد.
زعیمی زاده در مورد وضعیت آب شیرین کن مرکزی گفت: آب شیرین کن مرکزی تفاهم نامه ای بین آب و فاضلاب فنی مهندسی کشور با یک سرمایه گذار است.
وی افزود: به این آب شیرین کن باید ۳۰ لیتر برثانیه به آن آب با EC بالای ۲۰۰۰ انتقال داد بنابراین دو چاه که ۳۵ لیتر بر ثانیه آب ذخیره می کند در اختیار پیمانکار قرار داده شد.
وی بیان کرد: با این سیستم می توان ۳۲ نقطه از شهر را با آب شیرین کن پوشش داد و پساب آب شیرین کن بسیار اهمیت دارد چرا که به ازای هر ده لیتر آب شیرین ۲۰ لیتر پساب خواهد داشت.

قنات های شهرستان حال و روز خوبی ندارد

وی در مورد وضعیت قنات های شهرستان گفت: قنات های شهرستان حال و روز خوبی ندارد و از ۳۶ رشته قناتی که فعال بوده تنها تعداد محدودی باقی مانده است.
وی در مورد آب شیرین کن هایی که در سطح شهر هستند توضیحاتی ارائه داد و گفت: شروع کار و سرمایه گذار این آب شیرین کن ها سنگ آهن مرکزی بود و آب شیرین کن واقع در محل اداره پست را سنگ اهن کامل هزینه نمود.
وی بیان کرد: آب شیرین کن واقع در محل مناجات و اداره پست وضعیت خوبی ندارد و در سال گذشته فیلتر تعدادی از آب شیرین کن ها عوض شد ولی فیلترهای آب شیرین کن در محل مناجات و اداره پست عوض نشد و در اولویت قرار دارد.

تعویض فیلترهای آب شیرین کن هزینه زیادی را می طلبد

وی عنوان کرد: هر آب شیرین کن بسته به ظرفیتش از ۴تا۶ فیلتر باید تعویض شود که هزینه زیادی را می طلبد.

مشکل آب است نه مخزن

وی در پاسخ به این سوال که «چرا با وجود کمبود آب دردهستان کوشک و سبزدشت چاه ها تجهیز نمی شود؟» گفت:
مخزن دهستان کوشک ۲۰۰متر مکعب ظرفیت دارد مشکل این دو دهستان آب است نه مخزن؛
مخزن ایجاد شود ولی خالی باشد فایده نخواهد داشت، در حال حاضر چاه حفر شده و مجوز نصب گرفته شده است و اداره برق شبکه را طراحی خواهد کرد و یک و نیم میلیارد هزینه خواهد داشت و یک میلیارد نیز هزینه لوله های انتقالی خواهد بود و همچنین مجوز حفر چاه در منطقه سید آباد نیز گرفته شده است.

تنها محلی که بی آبی را درک نمی کند دهستان گزستان است

وی در مورد شبکه فرسوده گفت: در روستاها ۵۰۰ متر اصلاح شبکه انجام خواهد شد در مسیر گزستان ۵۰۰متر لوله ها خرابی داشت که ۴۰۰متر آن تعویض گردید و تنها محلی که بی آبی را درک نمی کند گزستان است چون مخزنی در بهترین محل دهستان وجود دارد و باید برای قطعی دو روز در هفته برنامه ریزی کرد.
برای روستای حسین آباد هفته ای دو مخزن آب ارسال می شود و درخواست وصل آب شبکه ای به این روستا را دارند که باید ۷۵۰۰ متر لوله گزاری شود که ۵۰۰۰ متر آن انجام شده و مابقی باید هزینه آن تامین گردد تا کار انجام شود.
وی در پایان عنوان کرد: دو چاه حفر شده که در مواقع ضروری از آن استفاده می شود.

گزارش: حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: