مناقشه دو بانده شدن جاده بافق- بهاباد از کدام مسیر

 به گزارش  هفته نامه افق کویر ،جاده نقشی اثر گذار در رفت و آمد دارد. بشر از دیرباز تلاش کرده است؛ تا از طریق جاده مبادلات تجاری و امورات ضروری خود را با سایر مردم به سرانجام برساند.
دو بانده شدن جاده بافق- بهاباد، اکنون محل مناقشه شده است. شورای اسلامی شهر بهاباد معتقد است که این جاده باید از طریق مسیر معدن «سه چاهون» بافق احداث گردد؛ در حالی که این نظر مخالفانی در بافق دارد و معتقدند که همان جاده قدیمی؛ یعنی جاده روستای «کوشک» باید دوبانده گردد.
بیست روز پیش، شورای اسلامی شهرستان بهاباد؛ هر کدام از اعضایش، در پیام هایی جداگانه، خواستار آن شدند تا « ظرف یک هفته آینده برای شروع مجدد باند دوم جاده بافق بهاباد ازطریق سه چاهون اقدام گردد». همچنین در این بیانیه با انتقاد از مسئولین استان و سنگ آهن آمده بود: « علی رغم تسریع و تصویب وزارت راه مبنی بر دو بانده شدن جاده بهاباد- بافق، از طریق سه چاهون در اقدامی هماهنگ استان دستور کار را به فرمانداری داد و سنگ آهن هم شبانه روز جاده را تنگ تر و خطرناک تر کرد.» پیرامون روشن شدن حواشی این موضوع تلاش کردیم در حد وسع به کنکاش در این موضع بپردازیم؛ برای همین، صبح شنبه به تاریخ۱۷تیرماه گفتگویی با “عباس اقبال” مسئول شورای شهرستان بهاباد انجام دادیم. وی معتقد است که احداث جاده باید ازطریق بافق- سه چاهون به روستای پرک انجام گرفته؛ زیرا این مسیر۷ کیلومتر راه را کوتاه تر کرده و نیز جاده به صورت کفی بوده و دیگر نباید مثل جاده کوشک از مسیرهای خطرناک عبور کرد؛ اما «مسلم بمانی پور» عضو شورای کارگری شرکت سنگ آهن خلاف مسئول شورای اسلامی شهرستان بهاباد عقیده دارد. وی معتقد است؛ احداث جاده از طریق سه چاهون، ممکن است به میزان برداشت شرکت سنگ آهن از توده های آهن موسوم به «آنومالی» خلل ایجاد کند و از آنجایی که در دو سمت این جاده توده های معدنی قرار دارد، امکان آن وجود دارد در مواقع انفجار سلامتی شهروندانی که در این مسیر تردد دارند در خطر افتاده و یا جاده بسته شود تا عملیات انفجار انجام بشود و نیز ممکن است بهانه گیری شود که محل زیستگاه حیوانات است و بدین بهانه رفت و آمد در این جاده مختل شده و یا حتی اجازه کار به شرکت داده نشود و مهمترین مسئله اینکه شاید فردا روزی، ادعاهایی برسر مالکیت معادن همان منطقه نیز مطرح گردد. روی هم رفته ممکن است تغذیه شرکت سنگ آهن؛ یعنی تامین خوراک به خطر بیفتد؛ در نتیجه مخالفت خود را به صراحت اعلام داریم.

مسلما این محدوده معدنی گسترش می یابد

یکی از افرادی که به عنوان نمایندگان مردمی در بافق در این خصوص تلاش می کند تا دوبانده شدن جاده از طریق روستای کوشک انجام بشود «سید علی اصغر میرمحمدی» است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا شما تلاش می کنید که دو بادنه شدن جاده بافق بهاباد از طریق روستای کوشک تعریض گردد گفت: عمده ترین دلیل آن است که در محل فعلی ایستگاه اورژانس سه چاهون «پیت معدن» قرار خواهد گرفت و مسلما این محدوده معدنی گسترش می یابد؛در نتیجه احداث جاده نه ازطریق سه چاهون و نه ازطریق کوشک مقرون به صرفه نیست و باید این مسیر کوتاه تغییر یابد.

جاده بافق کوشک، ۸۰ سال است که احداث گردیده است

وی این را هم اضافه کرد که جاده بافق کوشک، ۸۰ سال است که احداث گردیده است و از این مسیرمردم رفت و آمد دارند و با توجه به وسایل نقلیه سریع السیر، این ۵ کیلومتر اختلاف نسبت به ۷ کیلومتر جاده سه چاهون قابل اغماض می باشد. اما «کاظم فتوحی» رئیس اداره مسکن و شهرسازی بافق که متولی عمده این جاده است، عنوان نمود در مصوبه ای که موجود است چنین آمده « با در نظر گرفتن موضوعات اقتصادی و اجتماعی و عدم برتر محسوس مسیرهای جنوبی و شمالی( منتج از گزارش مطالعات) و با عنایت به لزوم مشارکت معادن واقع در هر دو مسیر برای ارتقای مسیر، اعضای کارگروه با احداث هر دو مسیر با مشارکت هفتاد درصدی معادن و سی درصدی از محل منابع عمومی موافقت نمودند. لذا دستور فرمایید نسبت به انعقاد تفاهم نامه با معادن منطقه و تکمیل مطالعات توجیهی برای هر دو گزینه اقدام و مدارک و مستندات به همراه مجوزهای زیست محیط و پدافند غیر عامل استانی به این دفتر اقدام گردد.»
ضمن اینکه «سید علی اصغر میرمحمدی» معتقد است که مصوبه جدیدی تنظیم شده و آن این است که ابتدای جاده بافق سه چاهون یا بافق- کوشک در محدوده حفاری معدن قرار گرفته و عملا عبور و مرور در ابتدای این جاده امکان پذیر نبوده و می بایست جاده جدیدی در ابتدای جاده بافق بهاباد ایجاد گردد.

از فرمانداری سوال کنید

پیرامون کنکاش بیشتر حول این موضوع تلاش داشتیم تا با «محمد رنجبر» رئیس شورای اسلامی شهرستان بافق گفتگویی داشته باشیم که پاسخگو نبوده و بسنده به این پیام کرد که « از فرمانداری سوال کنید» همچنین تلاش شد تا با معاون معدنی شرکت سنگ آهن گفتگویی صورت بگیرد که تاکنون میسر نگردیده است.
حال به نظر می رسد برای رفع این مسائل نیاز است هر چه سریع تر شورای اسلامی شهرستان بافق با بهاباد با محوریت فرمانداری ها، اداره مسکن و شهرسازی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و معادن منتفع موجود در منطقه فکرهای خود را یک کاسه کرده و تصمیمیاتی اتخاذ کنند تا به این مناقشه، پایان همیشگی ببخشند.

گزارش: محمد حسین تشکری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: