کسب تجربه در کنار پدر و کارآفرینی پسر

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی همواره یکی از مباحث پرچالش و جنجال برانگیز بوده است، نوع و زمان استفاده از سموم مناسب برای هر محصول بسیار اهمیت دارد؛ « محمد صادق رنجبر» یکی از فروشندگان با تجربه کود و سم کشاورزی است که با افق کویر گفتگو نموده است که در ادامه با وی بیشتر آشنا خواهید شد.

کسب تجربه در کنار پدر و کارآفرینی پسر

محمد صادق رنجبر گفت: ۲۱ سال دارم و ساکن بافق هستم و به علت علاقه زیاد به کار کشاورزی تصمیم گرفتم که فروشگاهی جهت ارائه محصولاتی از جمله کود، سم ومواد تقویت کننده به کشاورزان ایجاد نمایم.
وی در ادامه بیان کرد: از ۱۵ سالگی وارد کار کشاورزی شدم و در مزارع کشاورزی پدر کار می کردم و کم کم با کود و سم های مورد نیاز هر محصول آشنا شده و اطلاعاتم نسبتا کامل شد و تصمیم گرفتم که فروشگاهی ایجاد نمایم و اطلاعات خودم را در اختیار کشاورزان قرار دهم.

عوامل مؤثر در مغزگیری و خندان شدن پسته

وی افزود: پدرم سم های مورد نیاز خود را از یک مهندس گیاه پزشک تهیه می نمود و اصول استفاده از سموم و کودها را نیز از این طریق فرا گرفتم و در حال حاضر با مشاوره مهندس گیاه پزشک محصولات را تهیه و ارائه می نمایم.
رنجبر در پاسخ به این سوال که« در فصل تیرماه چه نوع کودها و سم هایی برای درختان پسته لازم است؟» عنوان کرد: در حال حاضر زمان مغزگیری پسته است و برای درختان پسته کود سولفات پتاسیم لازم است که ۵ نوع سولفات پتاسیم در فروشگاه موجود است و برای مغز گیری و خندان شدن پسته بسیار مناسب است و همچنین از پوکی پسته جلوگیری می نماید.
وی تصریح کرد: بسته به نوع کود و سن درخت میزان مصرف تغییر می کند و برای هر درخت ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم کود سولفات پتاسیم ایرانی نیاز است و اگر از کود خارجی استفاده می شود ۵۰ تا ۱۰۰ گرم برای هر درخت باید کمتر استفاده نمود و به طور میانگین هر هکتار حدود ۶۵ تا ۷۰ کیلوگرم سولفات پتاسیم نیاز است.

معرفی سم جهت مبارزه با آفت ها

رنجبر در مورد کود های مورد استفاده در برابر آفت هایی مانند شیره یا پسیل پسته گفت: برای این نوع آفت چند نوع سم در نظر گرفته شده است که بهترین سم برای مرحله اول سم پاشی سم « کلرپیریفوس» است و برای مرحله دوم از سم « کنفیدر» می توان استفاده کرد.
وی در ادامه بیان کرد: درخت پسته به سختی خشک می شود و علت خشک شدن آن نیز بیشتر شوری زمین و خاک است که باعث می شود تمام عروق زمین گرفته شود، در این صورت درخت نمی تواند مواد مورد نیاز خود را از خاک دریافت کند.
وی علت دیگر خشک شدن درختان پسته را قارچ گرفتن زمین عنوان کرد و گفت: قارچ باعث خورد شدن ریشه می شود و درخت خشک می‌گردد.
وی در ادامه در مورد حشراتی که باعث آفت زدگی پسته می شود افزود: درخت های پسته را در بعضی موارد حشره می زند و برای حشرات مضر نیز سم های مختلفی مانند “کنفیدور و فن” “پیروکسی میت” وجود دارد و همچنین از سم “مک تاریا” نیز می توان استفاده نمود.
وی بیان کرد: برای درختان خرما نیز سم هایی برای حشرات مضر و مکمل هایی جهت افزایش کیفیت خرما وجود دارد.
وی عنوان کرد: روغن “امولوسین کننده” یک روغن کمکی است و بعضی از سم ها درصد سمی ان بسیار زیاد است و باید با روغن حلال شود و این نوع روغن خاصیت حل شونده دارد.

نشانی : بافق- بلوار انقلاب
فرعی ۳۳ -نبش کوچه ۳۳ – شهر آفتاب
تلفن: ۰۹۱۳۰۷۱۶۵۳۰

گزارش: حدیث عباسی-حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: