مهارت و خلاقیت با یک روحیه جهادی

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ شغل خیاطی هنر و حرفه دوخت انواع لباس، پرده و … است. خیاط فردی است که بر اساس سفارشات مشتریان به دوخت انواع لباس، پرده و … می پردازد. هنر خیاطی در بسیاری موارد با هنرهای دیگر مانند بافتني، رودوزي، تكه دوزي، قلاب بافي، سنگ دوزي، مرواريد دوزي و … در ارتباط است و خیاط در دوخت سفارشات خود از آنها استفاده می کند. ” فاطمه مرشد زاده ” یکی از خیاطان باتجربه شهر بافق گفتگویی با افق بافق انجام داده است که در ادامه می خوانید:

۱۶ سال تجربه

فاطمه مرشد زاده گفت: من در حال حاضر ۴۲ سال سن دارم و ۱۶ سال است؛ که در این حرفه فعالیت می نمایم.
وی در ادامه بیان کرد: صبح و عصر آموزش گروهی دارم و در ایام فرد و روز جمعه آموزش به صورت خصوصی انجام می شود.

آموزش ۲۰۰ خیاط ماهر در یک سال

وی افزود: من به مدت یک سال در رشته ادب تحصیل کردم و بدلیل علاقه ای که به رشته خیاطی داشته تغییر رشته نموده و در رشته خیاطی ادامه تحصیل دادم و تمام مدارک لازم را نیز کسب نمودم.
مرشدزاده در ادامه عنوان کرد : از ۱۶ سالگی خیاطی را شروع نمودم و در مدت یک سال ۲۰۰ هنر جو خیاط کامل می شوند.

آموزش خیاطی در سه دوره

وی گفت: مباحث آموزشی هنرجویان صبح و عصر متفاوت است و آموزش ها به صورت ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱۱ ماهه انجام می شود. دوره ۱۱ ماهه تکمیلی هست و تمامی مهارتهای لازم برای خیاطی حرفه ای را به صورت کامل فرا می گیرند
و خیاط ماهر می شوند و دوره ۶ ماهه در حدی که کامل بتوانند همه چیز را بدوزند و در دوره سه ماهه در حد خود دوز آموزش کسب می‌نمایند.

تجربه مهم ترین عامل موفقیت  در شغل خیاطی است

مرشدزاده بیان کرد: خیاط باید انواع پارچه را شناخته و در دوخت ودوز مهارت داشته باشد. همچنین داشتن خلاقیت و مهارت در طراحی برای این شغل لازم است. در کنار همه این ها شاید بتوان داشتن تجربه را مهم ترین عامل موفقیت در شغل خیاطی دانست. هرچه خیاط تجربه بیشتری داشته باشد، در کارش موفق تر خواهد بود. برای ورود به این شغل می توانید آموزش رسمی دیده و مدرک معتبر دریافت نمود و یا اینکه از راه کارآموزی و کار با یک استاد کار در این شغل می توان ماهر شد.

مهارت و خلاقیت با یک روحیه جهادی

وی گفت: ۴ سالی می شود که برای تعدادی از دانش آموزان بی بضاعت دوخت فرم رایگان انجام می دهم و به هنرجوهایی که بی بضاعت هستند بدون شهریه به مدت ۶ ماه آموزش می دهم.
وی از مشکلات خود بیان کرد: امکانات خیلی کمی دارم من در حال حاضر ۱۶سال است که کار خیاطی انجام می دهم و هنرجو های مختلف داشته و حتی هنرجوهایی داشتم که از کلاس ۵ ابتدایی کلاس آمده و بعد از سه سال خودش هنرجو می پذیرد و کسب درآمد می کند.

هر سال ۳ طرح جدید ارائه می نمایم

مرشد زاده گفت: در سال جاری طراحی لباس های پوشیده را انجام داده و مانتوهای کوتاه و چسبان را حذف نمودم و همچنین شلوارهای با قد ۹۰ سانتی متری را حذف کردم.
وی در ادامه عنوان کرد: عید نوروز هر سال طراحی جدید انجام می دهم و برای هنرجوهای خود سه طرح جدید ارائه می دهم و هر سال اولین طرح توسط خودم ارائه می شود.

کار و هنر خودم را خیلی دوست دارم

وی افزود: کار و هنر خودم را خیلی دوست دارم و همین که هنر جوها در کنارم هستند و خیاطی می کنند خیلی دوست دارم و خوشحالم .

درخواست حمایت از مسئولین

وی تصریح کرد: نیاز به حمایت دارم تا مکان مناسبی را برای آموزش تهیه نمایم و به دلیل کمبود فضاتعدادی از هنر جوها ساعت ۹ تا ۱۲ وتعدادی ۱۴ تا ۱۶:۳۰ و ۱۶:۳۰ تا ۲۰ برای آموزش به خیاطی می آیند.
وی در ادامه بیان کرد: امکانات لازم اگر باشد می توانم تعداد بیشتری از افراد نیازمند را آموزش دهم چرخ خیاطی مناسب و کافی نداشته و با امکانات کم آموزش ارائه می دهم.
مرشد زاده تصریح کرد:اگر امکانات بیشتری مانند چرخ خیاطی صنعتی نیز داشته باشم و اگر یک مکانی را اختصاص بدهند که بتوانیم کار را گسترش بدهم تا هنر جوها راحت تر باشند تا الان ۲۰ نفر هنرجو هستند، ولی اگر کار گسترش پیدا بکند تا ۵۰ نفر را هم می توانم آموزش بدهم.
وی با بیان اینکه چادر سفید عروس را رایگان دوخت می‌کنم گفت:. هزینه شهریه فقط ماهی ۴۰۰ هزارتومان دریافت می‌کنم.
وی در پایان افزود: خیاطی هنر نیست؛ بلکه عشق، علاقه و خلاقیت هست که با توکل بر خدا این کار را شروع کردم و خداوند را از این بابت شاکر هستم.

گزارش: حدیث عباسی-حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: