باید فرهنگ پیشگیری از بیماری ها بیشتر از درمان رواج یابد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ دکتر «مهدیه کوهگرد»، رئیس مرکز بهداشت بافق در گفتگویی کوتاه با خبرنگار ما گفت: این که می گویند؛ «همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است» درست و بجا است؛ زیرا به گونه ایی طبیعی هزینه ها از درمان کمتر خواهد شد و افزون بر آن جلوی خیلی از عوارض چه بیماری و چه کاهش طول عمر، گرفته می شود.
وی افزود: همیشه وقتی به سمت درمان پیش می رویم کسانی را که بیمار شده اند را درمان می کنیم؛ ولی در بحث بهداشت همیشه برای افرادی که سالم هستند کار می شود تا بیمار نشوند یا برای بیمارانی کار می گردد که به سمت عوارض نرفته اند. اگر در بحث پیشگیری همیشه هزینه بشود هم هزینه کمتری خواهد برد و هم جلوی بسیاری از عوارض گرفته می شود.
وی برای روشن تر شدن موضوع مثال هایی زد ؛ از جمله؛ در بحث دیابت اگر آموزش های لازم داده بشود، خیلی بهتر کار انجام می شود تا اینکه بخواهند یک فرد دیابتی که دیالیز شده و مبتلا به پای دیابتی شده را درمان کنند.
وی ادامه داد: در بحث بهداشت؛ شاید خیلی از افراد تمایلی به سرمایه گذاری ندارند؛ چون تاثیر گذاری آن کمتر است و برخی از مردم دوست دارند؛ کارهایی انجام بدهند که نمود بیشتری داشته باشد .

فرهنگ پیشگیری از بیماری
وی تصریح کرد: به جای اینکه بخش سرطان در بیمارستان ساخته شود مواردی را هم که باید مردم رعایت کنند تا مبتلا به سرطان نشوند اموزش و فرهنگ سازی گردد.
همانطور که بخش سرطان و شیمی درمانی ساخته می شود، باید در بحث پیشگیری و آشنایی مردم با راههای پیشگیری از سرطان و غربالگری زود رس آن نیز سرمایه گذاری شود.رئیس مرکز بهداشت بافق افزود: مثلا برای دخانیات اگر از اول جلوگیری شود و آموزش را از مدارس شروع کرده که مردم به این سمت و سو نروند و قانون مبارزه با دخانیات اگر به خوبی اجرایی بشود تا خیلی از شهروندان دسترسی نداشته باشند یا به گونه ای نباشد که قبح قضیه ریخته بشود؛ مثلا برای کشیدن قلیان اگر آزاد گذاشته شده و برخی استفاده می کنند و از سویی دیگر متخصص ریه می آوریم، دستگاه «سی تی» آورده که سرطان ناشی از مصرف دخانیات را درمان کرده و حاضریم هزینه درمان شیمی درمانی یک یا چند نفر را بدهیم؛ ولی از طرف دیگر حاضر نیستیم کمک کنیم که قضیه برچیده بشود.
وی در پایان گفت: اگر فرد بداند که با چه عوارضی در آینده روبرو می شود؛ بطور حتم رواج و استفاده از آن عوامل بیماری زا کمتر خواهد شد.

محمد حسین تشکری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل