اضطراب داوطلبان در آستانه اعلام نتایج کنکور

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ یکی از ارزوهایی که شاید بتوان گفت که اکثر جوانان ایرانی و خانواده هایشان داشته باشند، راه یابی به دانشگاه و پذیرفته شدن در رشته هایی با پایگاه اجتماعی و درآمد بالا است. انچنان که این آرزو انها را چنان به تلاش و تکاپو وا می دارد که ناکام ماندن در قبولی کنکور و یا عدم قبولی در رشته مورد انتظارشان می تواند مسائل و مشکلات روانی و اجتماعی شدیدی برایشان به وجود آورد. پرداخت هزینه های سنگین برای کلاس های آمادگی کنکور، خرید جزوه های درسی و کتب کمک آموزشی حتی اگر در سطح بالاتری از خانواده باشد همه نشان دهنده اهمیت ورود به دانشگاه برای خانواده ها است.
غالبا قبل از برگزاری کنکور، دانش آموزان به شدت نگران روز آزمونند و تحت تاثیر تنش پیش آمده از پیش رو داشتن کنکور، انواع بدرفتاریها، بهانه گیریها، نگرانی و اضطراب در رفتار و ظاهرشان دیده می شود. این شرایط می تواند آسیب های روانی گوناگونی را به دنبال داشته باشد. بعد از کنکور نیز تاثیر روانی کنکور بر راه نیافتگان به دانشگاه ها به گونه دیگری وجود دارد. بعضی از انها که در کنکور طبق پیش بینی قبلی که داشته اند رتبه مورد انتظار خود را کسب ننموده اند؛ کم کم دچار درون گرایی و کناره جویی و انزوا شده و تحت تاثیر تجربه شکستی که داشته اند ممکن است احساس ناامیدی کنند. گاهی حتی به افسردگی مبتلا می گردند گاهی نیز، برخی احساس عاطفی منفی خود را به علم و دانشگاه گسترش می دهند و به گونه ای از آن بیزار می شوند.

نکاتی که والدین در این شرایط باید به خاطر داشته باشند:
– در چنین مواقعی حساسيت بيش از حد والدين نسبت به قبولي فرزندشان در کنکور باعث ايجاد استرس و اضطراب در او می گردد. اما اکثر والدين به اين موضوع بي توجه هستند و این در حالیست که حساسيت بيش از حد والدين در مورد عدم قبولي فرزندانشان در کنکور مي تواند عاملي براي ایجاد مشکلا ت روحي و رواني در فرزندشان باشد و او را براي ادامه مسير زندگي کاملا نااميد کند.و چه بسا اين برخوردهاي نامناسب براي هميشه راه پيشرفت و دانش اندوزي او را مسدود کند و با ايجاد حقارت در وي مشکلا ت عديده اي را برايش به وجود آورد.
– والدین تلاش‎های فرزندشان را قبل از آزمون کنکور و در طول سال تحصیلی فراموش نکنند و او را متوجه ارزش تلاشش کنند تا از سرخوردگی او جلوگیری شود و برایش توضیح دهند که گاهی ممکن است نسبت به تلاشی که داشته است، نتیجه‌ای که مدنظر دارد را بدست نیاورد.
– والدین در زمان اعلام نتایج سعی کنند برخوردشان خیلی آرام باشد. تکانشگر و عصبی برخورد نکنند.
– او را به خاطر عدم موفقیت سرزنش نکنید. از او در این موقعیت حمایت کنید تا استرس و احساس گناه نداشته باشد. معمولا نگاه و قضاوت والدین در این مواقع حس فشار روانی فرزندان را بالا می برد. او را بدون قید شرط پذیرا باشید.
– به هیچ وجه فرزند خودتان را با دیگر دانش‎آموزان مقایسه نکنید. مقایسه او با دیگران ضربات روحی جبران ناپذیری بر او خواهد داشت. مقایسه با دوستان، افراد فامیل، فرزندان آشنایانی که قبول شده اند، اگر چه با هدف ایجاد انگیزه انجام می‎شود، ولی عملا نتیجه ای بالعکس به بار می آورد وگاه حتی باعث تنفر و بیزاری دانش آموزان نه تنها ازکنکور، بلکه هر موضوع مرتبط با آن می شود. مقایسه او سبب کاهش عزت نفس در نوجوان شده و احساس بسیار بدی را منتقل می کند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: