فولاد بافق در بورس عرضه می شود/ از من نخواهید بریز و به پاش بیهوده کنم/ کدام سرمایه گذار عاقلی سرمایه خود را دفن می کند

به گزارش هفته نامه افق کویر، مدیر عامل مجتمع معدنی صنعت و آهن و فولاد بافق در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان بافق که عصر سه شنبه ۱۷ مرداد ماه به مناسبت روز خبرنگار در مجتمع آهن و فولاد بافق برگزار شد به پرسشهای مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ داد.
سید محسن ابویی مدیر عامل مجتمع معدنی و صنعت و آهن و فولاد بافق از عرضه شدن فولاد بافق در بورس خبر داد.
وی با بیان اینکه دوست داریم مردم بافق و در وهله اول کارکنان فولاد بدون رقابت سهامی را خریداری کنند عنوان کرد: سرمایه ثبتی شرکت ۲/۸ همت تا پایان سال گذشته بوده است و در مجموع مجموعه ما ۲۵ همت سرمایه گذاری با دلار ۵۰ هزار تومان دارد.
ابویی با اشاره به اینکه ده همت از صندوق توسعه ملی از سال ۹۱ مصوب شده است عنوان کرد: این تسهیلات؛ خُرد، خُرد در حال پرداخت است.
مدیر عامل مجتمع فولاد بافق افزود: رقم سرمایه گذاری شرکا از تسهیلات بیشتر است؛ اصولاً تولیدی ها ۸۰ درصد سرمایه آن از تسهیلات است؛ اما آورده سرمایه گذاران فولاد بافق خیلی بیشتر از اینها است.

تمام چاه های فولاد بافق مجوز دارد
مهندس محسن ابویی در پاسخ به این پرسش که “آیا حفاری چاههای آب مجتمع آهم و فولاد بافق با مجوز صورت گرفته است؟” گفت: هنگام خرید فولاد بافق یک بار با نظر کارشناسی ۱۱۵ لیتر آب خریداری و هزینه آن را پرداخت کردم؛ بعد گفتند منطقه ممنوعه است.
ابویی ادامه داد: ۷ ماه با بهترین کارشناس ایران در زمینه آب قرارداد بستم تا نقطه گذاری کند و مکان چاه ها را تعیین نماید؛ چرا که می بایست مکانی باشد تا حداقل ۲۰ سال بتوان آب برداشت کرد و به کشاورزان منطقه نیز لطمه نزند.
ابویی تصریح کرد: تمام چاه‌ها مجوز دارد بنده برای آب فولاد بافق سه دفعه هزینه پرداخت کردم؛ اما خوب است بدانید به من گفتند برو چاه بزن، تجهیز کن، خط انتقال را بکش، چاه به نام ما باشد و در برداشت ها از قبض کم می کنیم. به نظرتان چه کسی حاضر است چنین کاری انجام دهد؟
مدیر عامل مجتمع آهن و فولاد بافق خاطر نشان کرد: موضوع در شورای اقتصاد مقاومتی مطرح و حکم داده شد تا ۴ حلقه چاه حفر شود و ما ۳ ماه دنبال مجوز بودیم.
ابویی گفت: زمانی که دستگاه حفاری در منطقه قرار گرفت عده ای که فکر می کردند بدون مجوز دارد حفاری انجام می‌شود شاکی شدند و مسؤلینی که در جریان نبودند این همان چاه‌های مجوزدار است جلو کار را گرفتند.
مدیر عامل فولاد بافق ادامه داد: به دادستان مراجعه کردیم و عنوان شد که این همان چاه های هست که مجوز حفاری برای آن صادر شده است و سه روز طول کشید تا دستگاه حفاری برگشت.
ابویی عنوان کرد: طرح فولاد بافق جزو برترین و تک ترین طرح هایی است که در ایران اجرا شده و علاوه بر اینکه دور ریز آب ندارد ۱۴۰ لیتر صرفه جویی آب نیز در کل مجموعه را خواهد داشت.
مدیر عامل مجتمع معدنی صنعت و آهن و فولاد بافق در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان بافق در پاسخ به این پرسش که مساحت زمین واگذاری به فولادبافق چه میزان بوده است و در حال حاضر مساحت چقدر است؟ گفت: طبق نظر کارشناسی به مساحت ۱۹۸ هکتار زمین نیاز بوده که مورد ارزیابی قرار گرفته و هزینه آن نیز پرداخت شده است؛ اما هنگام تحویل ۱۸۹ هکتار زمین بود؛ یعنی نود هزار متر زمین کاهش یافته بود.
وی با بیان اینکه برای گرفتن مابه تفاوت زمین می بایست وقت زیادی صرف شود و ارزش نداشت عنوان کرد: به دلیل اینکه طرح توسعه داشتیم؛ خارج از اینکه ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۸۰۰ هزار تن ذوب، نورد، پست برق، پست بالا دست و پایین دست و خط انتقال زمین کم آمد.
ابویی گفت: سنگ آهن مرکزی ایران بافق هزار و ۸۴۰ هکتار زمین داشت که حدود ۴۰ سال پیش قراردادی با امور اراضی منعقد کرده بود و باطل شده بود؛ اما در سند واگذاری خطوط زمین گذاشته بودند و عنوان کرده بودند که سند شش دانگ دارد؛ اما پس از بررسی متوجه شدیم سند ندارد .
مدیر عامل فولاد بافق افزود: ایمیدرو و شرکت ملی در این خصوص تهاتری داشتند که ۱۹۸ هکتار زمین را سنگ آهن به شرکت ملی فولاد واگذار می کند تا پروژه احداث شود، یک سال و نیم هم در ادارت وقت صرف شد تا سند شش دانگ برای سنگ آهن اخذ شود.
او ادامه داد: قراداد اجاره ۸ ساله با منابع طبیعی نیز باطل شده بود و مجدد با پیگیری اجاره داده شد و در آخر شرک سنگ آهن مرکزی با نظر کارشناسی ۷ هکتار زمین را مجدد ارزش گذاری کرد و هزینه آن را نیز گرفت.

نیروی انسانی خبره و فنی در بافق بسیار کم است
مدیر عامل مجتمع معدنی و صنعت و آهن و فولاد بافق عنوان کرد: در سال جدید برای آموزش نیروی متخصص بومی اعتبار ۲ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.
سید محسن ابویی با بیان اینکه نیروی انسانی خبره و فنی در بافق بسیار کم است افزود: طبق آمار و آخرین فراخوان استخدام از نیروی مورد نیاز در بحث فنی و تخصصی ۹ نفر ثبت نام کردند و ۱۷۱ نفر در خدمات پشتیبانی.
ابویی با بیان اینکه با جذب نیروی بومی سالیانه مقدار زیادی پول هزینه می کنیم تا آموزش انجام شود عنوان کرد: برای اینکه فرد بومی یک ربع تا کارخانه راه دارد و با توجه به عرقی که دارد دلش می سوزد، نیروی غیربومی ۲۴ روز کار میکند چند روز در کنار خانواده هست.
مدیر عامل فولاد بافق با بیان اینکه نیروهای فنی غیر بومی ها با سابقه هستند افزود: بعضاً کارخانه احداث کرده اند و واقعاً می توانند کمک دست بسیار خوبی باشند. تمام تلاشم این است بومیها آموزش ببینند. استاد از خوزستان، اصفهان و… دعوت می شود در سال جدید بودجه ۲ میلیارد تومانی برای آموزش در نظر گرفته شده است؛ سال گذشته نیز همین رقم هزینه شده بود.
ابویی عنوان کرد: برای راه اندازی نورد قرارداد با ذوب آهن اصفهان، خراسان و… منعقد شد تا نیروها آموزش ببینند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا سرعت کار شما برای احداث کارخانه بالا است گفت: چون زمان برای ما هزینه دارد، برای لحظه باید پول داد. با وام و سرمایه سهامدار کار می کنم و بها دارد؛ اگر سرعت نباشد کم می آورم، باید طرح سریع به بهره برداری برسد تا دیون را بتوان برگرداند .
وی در بخشی دیگر گفت: شرکت تاکنون سود نداشته است؛ مدام در حال توسعه است. کار سختی است روی پا خود بایستد و به درآمد عالی برسد، حتماً هزینه در بخش مسئولیت اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد.

به من مدیرعامل اجازه بدهند برای انجام کارهای خیرخواهانه مکان آن را را اولویت بندی کنم
ابویی افزود: به من مدیرعامل اجازه بدهند برای انجام کارهای خیرخواهانه مکان آن را را اولویت بندی کنم. جایی در یکی از استان ها غسالخانه ندارد روی تخت سنگ چادر می کشند و میت را غسل می دهند، برخی اوقات افراد نیازمند که نان شب ندارند معرفی می شوند جای من باشید می آیید در بافق کار ساختمانی خاص انجام می دهید یا می روید نان را می خرید؟ نگاهم این است. در مناطق کرمان و سیستان بلوچستان طرف حمام ندارد و در لجنزار که دست روغنی خود را در آن نمی شوییم خود را می شوید اینها آیا در اولویت نیست؟!!
مدیر عامل فولاد بافق با بیان اینکه برای مسئولیت اجتماعی قانون و دولت است عنوان کرد: گردنم از مو نازک تر باید پرداخت کنم.
ابویی در پاسخ به مقایسه فولاد بافق با مبارکه اصفهان گفت: مبارکه اصفهان ۳۰ سال است راه اندازی شده و هنوز معافیت مالیاتی به مبلغ ۲۲ همت(هزار میلیارد تومان) دارد. در نظر داشته باشید فولاد مبارکه با دلار ۷ هزار تومان راه اندازی شده و فولاد بافق با دلار ۵۰ هزار تومان.
مدیر عامل مجتمع معدنی و صنعت و آهن و فولاد بافق در پاسخ به این پرسش که “در خصوص انجام مسئولیت اجتماعی خود چه خدماتی به شهر و مردم آن ارائه داده اید؟” گفت: یکی از موارد مهم ساخت ساختمان پزشک قانونی است که علیرغم میل باطنی برای رسانه ای شدن آن در این جا به آن اشاره می‌کنم.
وی با بیان اینکه دست و بالم برای رسانه ای کردن و هوار زدن این موضوعات می لرزد عنوان کرد: ساخت مدرسه یاران مهدی که یکی از بهترین مدارس قرآنی است، پوشش دانش آموزان، حتی خانواده های نیازمند آنان، خرید دستگاه و واریز کمک های نقدی به حساب بیمارستان حضرت ولیعصر( عج)، کمک به مؤسسات خیریه و انسانهای مستحق و… گوشه ای از کارها است.
ابویی با اشاره به اینکه برداشتم این است که به دنبال تبلیغات نیستیم عنوان کرد:کار خیر را هم دلی کردم نیازی به هوار کشیدن نمی بینم،ساخت۱۵ مدرسه در بدترین مناطق،ساخت مدرسه برای دختران اوتیسم در مهریز با متراژ ۳ هزار متر مربع که مهر ماه به بهربرداری می رسد از دیگر اقدامات است.

مسئولیت اجتماعی من این است که به کارکنانم برسم
مدیر عامل فولاد بافق اشاره به مسئولیت اجتماعی اش کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی من در مجتمع فولاد بافق است؛ چیزی برای خودم اضافه نکردم، کانکس و میز و صندلی که اینجا مشاهده می کنید همان هایی است که پول آن را از من گرفته اند.
وی ادامه داد: دنبال میز و صندلی نیستم، در هتل علمدار می خوابم، معتقدم پول باید در خط تولیدهزینه شود، در هیچ کارخانه ای دفتر ندارم، در سالن کنفرانس با نیروهایم جلسه می گیریم، مسئولیت اجتماعی من این است که به کارکنانم برسم،آنان زحمت می کشند و خانواده من هستند‌.
من معدنی نیستم که دو درصد پرداخت کنم
وی در رابطه با دیون دولتی نیز گفت: حسابم پاک پاک است. هزینه دارایی ۱۴۰۱ و مالیات را پرداخت کرده ام؛ من معدنی نیستم که دو درصد پرداخت کنم و ای کاش معدن داشتم که پرداخت دو درصد در درآمد آن گُم می شود.
ابویی عنوان کرد: من ۹ درصد ارزش افزوده پرداخت می کنم؛ اگر اشتباه نکنم ۶ درصد دارایی و ۳ درصد برای شهرداری است؛ رقم ارزش افزوده از ۲ درصد بیشتر است.

از من نخواهید بریز و به پاش بیهوده کنم
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مسئولیت های اجتماعی فولاد بافق اشاره کرد و گفت: بنده امانتدار هستم،از من نخواهید از کارخانه هایی که به سرانجام نرسیده پول پاشی کنم تا نام مرا خوب بشنوید.از من نخواهید بریز و به پاش بیهوده کنم. از من بخواهید ماهی گیری یاد بدهم و یک طرحی اینجا افتتاح کنم که صد سال بماند.
مدیر عامل فولاد بافق تصریح کرد: از من نخواهید باشگاه فوتبال بزنم که با آن پولشویی کنم صد تا هزینه را کنار آن رد کنم و برود که می‌خواهم ماهیانه ۵۰۰ تومان هزینه فوتبال بدهم.
ابویی در ادامه عنوان کرد: حلالی را حرام نکردم و حرامی را حلال، ۶۰ درصد سرمایه گذاری فولاد بافق خصوصی است و ۴۰ درصد مابقی نیز امانتدار آن هستم؛ افرادی که سرمایه خود را گذاشتند از کارگر، خبرنگار، کارمند و… سهامدار هستند.
وی گفت: دوستان متوجه باشند ابویی بخش خصوصی است دولتی نیست؛ اگر چک برگشت بخورد مانند مدیر دولتی عزل نمی شوم حساب زندگیم و ۶ کارخانه دیگر قفل می شود.
اگر هزینه ای می خواهم انجام دهم، حتماً باید با حساب و کتاب باشد و تمام سهامداران راضی باشند.

شما خودتان را بگذارید جای سهامدار؛ وقتی در فولاد بافق سرمایه گذاری کردید به شما سود پرداخت

نکنم، ولی ۱۰۰ کیلومتر جاده بسازم در مورد من چه می گویید؟!!!

اتمام طرح های فولاد بافق تا پایان سال ۱۴۰۴
مدیر عامل مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق گفت: چنانچه مشکلی رخ ندهد تمام طرح های فولادی بافق تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام می رسد.
وی عنوان کرد: زنجیره فولاد این مجتمع شامل گندله، آهن اسفنجی، فولاد سازی که شامل فولاد آلیاژی هم می باشد و نورد است.
وی افزود: مدیریتم راه اندازی کارخانه های مختلف است. کارخانه هایی که مدیران، پرسنل باسابقه و فنی در آن در حال فعالیت هستند و جای نگرانی وجود ندارد.
ابویی با بیان اینکه درآمد کارخانه ها در طرح های توسعه ای خود آن مجموعه تقسیم بندی می شود افزود: چنانچه موقعیت منطقه ای خوب باشد فعالیت بیشتر می شود؛ مجموعه ها باید با بهره وری بروزرسانی شود.
مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق با اشاره به اینکه صنایع زیر دست و بالا دست می توانند در کنار ما باشند تصریح کرد: دست کسانی را که بخواهند در پایین و بالای زنجیره تولیدی کارخانه ای راه اندازی کنند را به گرمی می فشاریم.
سید محسن ابویی با اشاره به تأمین برق برای گندله شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در برهه ای از زمان خاطر نشان کرد: اخیراً برق مجموعه دیگری را برای ۷ ماه تأمین کردیم؛ مجموعه تولیدی زنده است تا به همدیگر کمک کنیم.

کدام سرمایه گذار عاقلی سرمایه خود را دفن کند
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که “در فضای مجازی مطرح شده شما اینجا را خریداری کرده اید تا راه اندازی نکنید” گفت: به نظر شما کدام سرمایه گذار عاقلی این کار را می کند که سرمایه خود را جایی دفن کند؟ خدا به من لطف داشته است و احتیاج مالی ندارم؛ هیچ بخش خصوصی برای شهرت پول خود را گیر نمی اندازد، دنبال اسم و رسم نیستم آمده ام کار انجام دهم و با مشاوره و تیمی کار می کنم.
ما اینجا میهمانیم، تعارف نداریم روی خوش باشد می مانیم‌
ابویی با بیان اینکه چندین خط تولید در کشور راه اندازی کرده ام عنوان کرد: در بافق باید دید چقدر اجازه توسعه می دهند و مردم چقدر می خواهند؛ ما اینجا میهمانیم، تعارف نداریم روی خوش باشد می مانیم‌.
مدیر عامل فولاد بافق با اشاره به اینکه پسوند فامیلی بنده مهریزی هست؛ اما سالی یک بارمهریز می روم گفت: اما بافق را به خوبی می شناسم؛ امیدوارم با اتفاقات خوب و یاد و خاطره خوبی از خودم و اجدادم در بافق بجای بگذارم.

گزارش: اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل