سهام ترجیحی مطالبه به حق کارگران است

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ شورای اسلامی کار دارای وظایفی مانند تقویت روحیه همکاری بین کارکنان هر واحد به منظور پیشرفت سریع امور ، همکاری با انجمن اسلامی در بالا بردن آگاهی کارکنان در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی و بالا بردن آگاهی کارکنان در زمینه های اقتصادی ، فنی و حرفه ای و نظایر آن است و همچنین این شورا بر امور واحدها به منظور اطلاع از انجام صحیح کار و ارایه پیشنهاد سازنده به مسئولان نظارتی و با مدیریت واحد برای تهیه برنامه ها به منظور پیشبرد امور واحد تولیدی همکاری دارد و شکایات کارکنان در مورد نارسایی های واحدهای تولیدی را پیگیری می کند؛ تلاش برای گسترش امکانات رفاهی و حفظ حقوق قانونی کارکنان واحد و بررسی و شناخت کمبودهای واحد و ارایه اطلاعات به مدیر یا هیات مدیره نیز از دیگر وظیفه‌های شورای اسلامی کار است .
شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در جلسه مورخ ۲۷ /۱۱ /۱۳۸۷ به استناد تبصره (۱) بند (الف) ماده (۴۰) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌،‌ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و بر اساس پیشنهاد هیأت واگذاری، آیین نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی موضوع جزء (۸) بند (الف) ماده (۴۰) قانون یاد شده را با رعایت تبصره (۳) ماده (۲۰) این قانون به شرح زیر تصویب نمود:

آیین نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی
ماده ۱ ـ فروش ترجیحی و اقساطی حداکثر پنج درصد (۵ %) از سهام بنگاه های مشمول واگذاری به پیشنهاد سازمان خصوصی سازی و تصویب هیأت واگذاری به مدیران، کارکنان و بازنشستگان همان بنگاه و همچنین فروش اقساطی حداکثر پنج درصد (۵ %) از سهام بنگاه های مزبور به سایر مدیران با تجربه، متخصص و کارآمد بر اساس ضوابط این آیین نامه مجاز است.
بخش اول) فروش ترجیحی و اقساطی سهام به مدیران، کارکنان و بازنشستگان همان بنگاه
ماده ۲ ـ در فروش سهام بنگاه ها، تخصیص سهام ترجیحی از اولویت برخوردار است و فروش آن به مدیران، کارکنان و بازنشستگان همان بنگاه مورد واگذاری، منوط به ارایه تقاضای کتبی افراد متقاضی به صورت جمعی است.
بنابراین روز شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ دو تن از اعضای شورای کارگری ” قاسمی” و “کارگران” در مورد سهام ترجیهی شرکت سنگ آهن مرکزی با خبرنگار افق کویر گفتگو نمودند؛ که در ادامه می خوانید:
“قاسمی” رئیس شورای اسلامی کارگری شرکت سنگ آهن بافق گفت: شورای کارگری مسائل مهمی را در دستور کار خود برای پیگیری قرار داده که بخشی از آن مربوط به آینده شرکت می باشد؛ که تامین خوراک و سرمایه گذاری و سهام ترجیحی جزء این مسائل می باشد لذا در جهت سرمایه گذاری از سهام واردات عمده شرکت “دالاهو” و شرکت “صبا تامین” درخواست می شود؛ که در جهت تقسیم سود نیز منافع شرکت سنگ آهن مرکزی را در نظر بگیرند و در سال جاری تقسیم سود را انجام ندهند تا سود سهام در طرح های جوار معدنی سرمایه گذاری شود.
وی بیان کرد: در زمان واگذاری سهام به حالت خصوصی سازی ۵ درصد از سهام در قالب سهام ترجیحی به پرسنل شرکت واگذار می شود و در سال ۱۳۹۳ یک تعدادی از پرسنل بدلیل شرایطی موفق به دریافت سهام ترجیحی نشدند و وزیر وقت یک ابلاغیه ۱۶ بندی نوشتند و در بند ۱۴ گفته شد ۵ درصد از سهام در قالب سهام ترجیحی به کارکنان عرضه می گردد لذا آن بخش از سهام که توسط کارگران خریداری نشود در نزد صندوق به صورت امانت می ماند و سود حاصل از ان صرف مزایای رفاهی کارگران می گردد و ۴٫۱درصد از سهام مانده است و تنها ۹دهم درصد از سهام کارگران خریداری شد و ۴٫۱ سهام باقی مانده و از سال ۱۳۹۷ پیگیری ها شروع شده است؛ ولی متاسفانه تا این لحظه نتیجه عملی و قطعی دریافت نگردیده و علت آن عدم اراده صندوق بازنشستگی برای پیگیری این کار بوده و بنا به دلایلی و بهانه های مختلفی از جمله قانون تا به حال سهام کارگران را ندادند و خواسته کارگران این است؛ که سهام به حق، به کارگران شرکت برسد.
وی در پاسخ به این سوال که “قانون در این مورد چه دیدگاهی دارد ؟” گفت: بر طبق قانون، پرسنلی می توانند سهام دریافت نمایند که یک سال بیمه مستقیم با شرکت سنگ آهن مرکزی داشته باشند؛ اما کارگر نمی تواند طرف قرارداد شرکت را تعیین نماید و می بایست یک راه حل قانونی برای این موضوع وجود داشته باشد. لذا از نظر عرفی و شرعی و قانونی کارگرشاغل در معدن می بایستی از سهام ترجیحی برخوردارشده و حق قانونی و مسلم کارگران می باشد.
وی در ادامه عنوان نمود: در تاریخ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ جلسه شورا تشکیل شده و پیگیری های لازم در این زمینه صورت گرفت و عبدالمالکی وزیر سابق کار دستور بررسی را صادر نمود که متاسفانه عبدالمالکی پس از گذشت یک هفته از سمت خود استعفا داد و بر رسی این موضوع به سرپرستی وزارت واگذار شده که قریب به ۶ ماه به طول انجامید و این موضوع در بلاتکلیفی باقی ماند.
وی اضافه نمود: هم چنین از سوی شورای کارگری جلسات متعددی با استاندار، معاون سیاسی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و دکتر مختاری، که مرجع نظارت بودند، تشکیل شد و مستندات موجود ارائه شده و قرار بر این شد تا بررسی ها در این زمینه صورت گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ شود.
وی در پاسخ به این سوال که در جلسات مطرح شده با نمایندگان مجلس چه مسائلی مطرح و چه تصمیماتی اتخاذ شده است پاسخ داد: از سال۹۷ در شورای اول پیگیری هایی در موضوعات مختلف صورت گرفت که مهم ترین آنها سهام ترجیحی بود و از طرق مختلف پیگیری ها و مکاتبات صورت گرفت . جای بسی تقدیر دارد که صباغیان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه همکاری های لازم و کافی را انجام داد. اما مشکل اساسی جابه جایی و تعدد مدیران عامل صندوق بود و ما تا به نقطه عطفی به منظور حل مشکل می رسیدیم، مدیر تغییر می کرد و باید مکررا همین روال با مدیر جدید تکرار می شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سهام به بازنشستگان نیز تعلق می گیرد افزود: در جلسه سهام ترجیحی و سهام عدالت ارائه شده است و اکثریت بازنشستگان در سهام عدالت نام نویسی نموده اند. وی خاطر نشان کرد در صورت حل این مسئله حقوق بازنشستگان محفوظ می باشد
بعد از ۱۰ سال که پیگیری های لازم صورت گرفته موضوع هم چنان بلا تکلیف باقی مانده است اما سهام تشویقی قابل عرضه می باشد اما گفته شده چون سهام متعلق به بازنشستگان بوده و حاشیه زیادی دارد ما نمیتوانیم این کار را انجام دهیم.
وی در پایان گفت: از مسئولین انتظار داریم که به جد موضوع را پیگیری نموده و سهام ترجیحی که حق مسلم کارگران می باشد را مطالبه نمایند وموانع قانونی مرتفع شده و حق به حق دار برسد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل