اثرات و پیامدهای نیکی به والدین

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در آموزه‌های اسلامی نیکی به پدر و مادر یکی از فضایل بزرگ محسوب می‌شود. در روایات احسان به والدین یکی از برترین اعمال شمرده شده است در مقابل عدم توجه و سستی نسبت به والدین آثار سوئی را درپی دارد پیرامون این موضوع خبرنگار با “حجت الاسلام محمدهادی سمتی” رییس اداره تبلیغات اسلامی گفتگو نمود که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام سمتی گفت: چهار آیه در قرآن کریم است که در هر ۴ آیه بلافاصله بعد از اینکه قرآن به اطاعت از خدا فرمان می دهد امر بعدی دستور به اطاعت از پدرومادر می باشد و تکلیف احترام نسبت به پدر و مادر مشخص است .
وی در ادامه عنوان نمود : در زمان امام صادق(ع) جوان مسیحی بود که مادر پیری داشت و بعد از مدتی مسلمان شد و نحوه رسیدگی جوان به مادرش تغییر کرد، مادر جوان علت را جویا شد و جوان گفت : من به تازگی مسلمان شده ام و احترام به پدرو مادر از آموزه های دین اسلام می باشد و مادر جوان مسلمان شد و زمانی بعد در حالی از دنیا رفت که مسلمان شده بود.
وی بیان کرد: آیاتی که ذکر شد از سوره اسرا آیه۲۴، سوره اسرا آیه۱۳، سوره لقمان ایه۱۵در مورد احترام به پدر و مادر سخن می گوید.
سمتی تصریح کرد: “منصورابن حاذق” از امام صادق (ع) سوال می کند؛ که بهترین اعمال چیست؟ امام می فرمایند:۱- نماز در اول وقت خود ۲- جهاد در راه خدا و نیکی به پدر و مادر و همه این موارد در کنار هم قرار گرفته است و نشان از اهمیت این موضوع می باشد و در روایت دیگری از امام باقر(ع) می فرمایند: سه چیز هست که خداوند بندگان را موظف به انجام آن نموده است:۱- ادای امانت اگر کسی امانتی را نزد ما گذاشت باید سلامت به وی بازگرداند۲- وفای به عهد که متأسفانه در جامعه بدقولی وجود دارد و ۳- نیکی به والدین که از دیدگاه امام باقر(ع) اموری می باشد که هیچ کس حق ندارد از زیر بار آن شانه خالی کند.
وی ادامه داد : برخی زمان ها می باشد که نیکی به والدین پاداش دو چندان دارد : امام باقر(ع) فرمود: یکی از بهترین اعمال در عید قربان نیکی به پدر و مادر است و پیامبر(ص) نیز فرمود: اگر پدر و مادری فوت شده باشند و فرزند در روز جمعه به مزارشان برود و فاتحه بخواند خداوند نام او را جز نیکوکاران قرار می دهد و گناهانشان را می بخشد.
حجت الاسلام سمتی عنوان کرد: چند اثر برای نیکی به پدر و مادر ذکر شده است: ۱- نیکی کردن به والدین بر طبق روایات رضایت خدا را در پی دارد و اگر فردی پدر و مادرش از وی راضی نبودند؛ حتی اگر بزرگترین کارها را هم انجام بدهد خدا از او راضی نخواهد بود و در صورت رضایت والدین درهای رحمت الهی به روی انسان گشوده می شود.
وی گفت: در ۴ زمان درهای رحمت بر روی انسان باز می شود؛ اول زمانی که باران می آید؛ که اگر مانعی نباشد زمان استجابت دعا است. دوم زمانی که فرزند به چهره پدر و مادر نگاه محبت آمیز می کند، سوم موقع باز شدن در کعبه و چهارم زمانی که ازدواجی صورت می گیرد خداوند درهای رحمتش را به روی انسان می گشاید.
وی در ادامه افزود: یکی دیگر از اثرات نیکی به پدر و مادر بهره‌مند شدن از بهترین جایگاه ها در بهشت است. امام باقر(ع) می فرماید: ۴ صفت است؛ که اگر مومن داشته باشد خداوند مومن را در بهترین جایگاه ها قرار می دهد۱- انفاق و نیکی به پدر و مادری که دستشان تنگ است و مدارا کردن با آنها.
وی تصریح کرد: اثر بعدی بهره مندی از عرش الهی است؛ زمانی حضرت موسی(ع) مشغول به عبادت بودند و یک نفر در سایه بود و انگار خدا نگاه ویژه ای به وی داشت، حضرت سوال کرد این فرد کیست؟ خداوند فرمود کسی است که ۲ کار را انجام می دهد ۱- نیکی به پدر و مادر و دوم اینکه سخن چین نیست.
و امام صادق(ع) به جابربن انصاری فرمود: شیعیان ما شناخته نمی‌شوند مگر به چند کار، یکی از آنها نیکی به پدر و مادر که آدم ها را به عنوان شیعیان واقعی مطرح می کند.

گزارش: حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: