هنگام مواجهه با نوجوان بداخلاق باید از چه رفتارهایی پرهیز کنید؟

یلدا السادات میرعلمی

هنگام برخورد با یک نوجوان بداخلاق لازم است به یک سری نبایدها نیز توجه کنید. اجتناب از سه مورد زیر می‌تواند به بهبود روابط شما کمک کرده و ارتباطتان را با نوجوانتان عمیق‌تر کند.
۱. مشاجره
یکی از رفتارهایی که می‌تواند تاثیر منفی در روابط شما با یک نوجوان بداخلاق بگذارد، مشاجره است. چراکه وقتی عصبانی می‌شوید الفاظی را به‌کار می‌برید که می‌تواند اوضاع را بدتر کند. از طرفی صحبت کردن در آرامش در حالی که به شدت از دست فرزندتان ناراحت هستید بسیار دشوار است. بنابراین بهتر است بحث را زمانی ادامه بدهید که آرام‌تر شده‌اید.
۲. حالت تدافعی
حالت تدافعی، امرو نهی کردن و واکنش نشان دادن نسبت به هر گونه برخورد نیز یکی از رفتارهای بسیار مضر است. هنگام ناراحتی و عصبانیت از نوجوان بداخلاق تان به این فکر کنید که او در حال بزرگ شدن است و در راه کسب استقلال از خانواده ممکن است رفتارهای نامناسبی از خود نشان دهد. این باعث می‌شود کمتر از دست رفتارهای او ناراحت شوید.
به‌جای اینکار لازم است کمی به صحبت‌های او گوش بدهید تا نوجوانتان یاد بگیرد چطور به صحبت‌های شما گوش بدهد.
۳. غر زدن
طعنه و کنایه، غر و نق زدن در واکنش به رفتارهای مختلف باعث تشدید ناهنجاری‌های یک نوجوان بداخلاق می‌شوند. این رفتارها علاوه بر اینکه تاثیری ندارند باعث می‌شوند فرزندتان کمتر از شما حرف شنوی داشته باشد؛ بنابراین رنجش و فاصله بین شما بیشتر شده و ناامیدی شما تشدید می‌شود.با یک متخصص مشورت کنید
گاهی در برخورد با یک نوجوان بداخلاق حتی به‌کار بردن راهکارهای بالا نیز کارساز نیست. در چنین مواقعی ممکن است اوضاع با نشان دادن رفتارهایی مانند افسردگی، گریه، تحریک پذیری بیش از حد، کناره گیری از خانواده، ترک فعالیت‌های معمول، فرار از خانه یا مدرسه و خشونت فیزیکی و کلامی از قبل نیز بدتر شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: