تاب آوری به چه معناست؟

تاب آوری را می توان به عنوان مفهومی برای ارزیابی توانایی فرد در مقابله با عوامل استرس زا و عواملی که سلامت روانی را به خطر می‎اندازد، دانست. البته تاب آوری فقط پایداری در برابر آسیب ها یا شرایط تهدید آمیز نیست؛ به این معنی که فرد حالت انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک ندارد، بلکه فرد شرکت فعال و سازنده در محیط دارد. به عبارت دیگر تاب‌آوری، عبور از سختی‎ها و عمل کردن به شیوه‌ای است که منجر به سعادت می‌شود.

ویژگی افراد تاب‎آور چیست؟

افراد تاب آور، قادرند که راه‎حل های مناسبی انتخاب کنند تا به نتایج مناسب برسند. آنها قادرند با درک همه جانبه از مشکل و دیدن موضوع از زوایای مختلف، راه حل های خلاقانه ای کشف کنند و با تحلیل عمیق از پیامد های هر راه حل، بهترین آن را انتخاب کنند. آنها قادرند بین مسائل حل شدنی و حل نشدنی تفاوت قائل شوند. برای حل شدنی‎ها راه حل پیدا کنند و حل ناشدنی هارا با نگاه واقع بینانه بپذیرند و زندگی را ادامه دهند. چاره‎ساز و انعطاف پذیر بوده، مطابق تغییرات محیطی خود را سازگار می‎نمایند و بعد از برطرف شدن عوامل فشارزا به سرعت به حالت بهبود باز می گردند از این رو، داشتن این خصوصیات در افراد تاب آور سبب می شود که از سطح سلامت روحی و روانی بهتری نسبت به دیگر افراد فاقد این ویژگی ها برخوردار باشند و به تبع آن کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. علاوه بر این، افراد تاب‎آور، ادراکی صحیح از موقعیت دارند، به احساسات خود و دیگران آگاه هستند و به آینده امید دارند. این ویژگی‎ها باعث می‎شوند که فرد منبعی ارزشمند برای مقابله با موقعیت‎های دشوار و چالش‎زا در اختیار داشته باشد. همچنین افراد تاب‎آور قادر به اداره کردن و ساختن محیط برای غلبه بر فشارهای زندگی و برآورده کردن ضروریات آن هستند. آنها قادر به سازگاری سریع و شناخت وضعیت، فهم روشن آنچه اتفاق می افتد، برقراری ارتباط آزادانه، عمل انعطاف‎پذیر و خود را در مسیر مثبت دیدن، هستند. در مقایسه با افراد آسیب‎پذیر، آن‎ها قادرند ناامیدی ها و موانع را تحمل و خشم خود را کنترل کنند و وقتی نیاز دارند، کمک بخواهند.
از سوی دیگر، افرادی که دارای سطح تاب آوری پایین هستند، به مقدار ناچیزی خود را با موقعیت‎های جدید وفق می دهند، این عوامل به کندی از موقعیت های فشارزا به حالت عادی و طبیعی بهبود می یابند که این عوامل خود، سبب تنش و نا آرامی در این افراد می شود و بر کیفیت زندگی آنها اثر منفی می گذارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: