تعاونی مسکن سنگ آهن باید منحل شود

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ پنج شنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۲ رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشست خبری با اصحاب رسانه در محل این اداره برگزار نمود؛ این نشست به مناسبت روز ملی تعاون برگزار شد.

“نوری شادکام” رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تلاوت آیه دوازدهم سوره مائده قرآن کریم جلسه را شروع نمود و گفت: این آیه نشان از اهمیت کار تعاون از منظر قرآن کریم است.
وی در ادامه بیان کرد: در آستانه ۱۳ شهریور روز ملی تعاون بوده و با توجه به اینکه ایام منتهی به اربعین با روز ملی تعاون تقارن داشت بنابراین هفته تعاون از اول شهریور تا هفتم شهریور نامیده شد و تقارن هفته دولت با هفته تعاون را میمنت می دانم.
وی در ادامه افزود: روند رو به رشد جامعه ایجاب می کند؛ که بحث تعاون مورد توجه قرار گیرد.
وی تعاون را این چنین معنا نمود: تعاون به معنای همکاری و مشارکت در کار است و شرکت تعاونی یکی از اقسام هفت گانه شرکت ها در قانون تجارت ماده ۲۰ به رسمیت شناخته شده است؛ پس به هر حال تعاونی از هفت نوع شرکتی است؛ که می تواند در جامعه فعالیت اقتصادی انجام دهد.

هدف از ایجاد تعاون جلوگیری از کارفرما شدن مطلق دولت است

وی هدف ایجاد تعاون را جلوگیری از کارفرما شدن مطلق دولت دانست و گفت: تعاون وسایل مورد نیاز کار را در اختیار افرادی که توانایی فراهم کردن وسایل را ندارد قرار می دهد و اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی شرکت ها را به دسته های خصوصی، دولتی و مردمی تقسیم می کند و مهمترین و مردمی ترین آن بخش تعاون است؛ که بیشتر نگاهش نگاه مردمی است.
وی افزود: “شهید بهشتی” در بخش توسعه تعاون، تدوین و تصویب قانون تعاون موثر بودند.
۲۰۰ تعاون فعال با سرمایه ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال
نوری شادکام در ادامه تصریح کرد: ۲۰۰ تعاون فعال با سرمایه ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال با ۲۵ هزار نفر عضو در شهرستان وجود دارد و این آمار عضویت به صورت هم پوشانی بیان شده، بدین معنا که یک فرد در چند تعاون می تواند عضو باشد.

بیشترین گرایش تعاون ها در زمینه خدمات بوده است

وی در ادامه اضافه کرد: تعاون ها برای ۱۰۰۰ نفر فرصت شغلی در شهرستان ایجاد کردند و بیشترین گرایش تعاون ها در زمینه خدمات بوده و خدمات شامل خدمات معدنی، شهری،مسکن، حمل و نقل و مصرف می شود.

سهامی عام می تواند در بورس، سهام عرضه نماید

وی گفت: برای اولین بار تعاونی سهامی عام در شهرستان تشکیل شد و دومین سهامی عام در استان است و ۲۰۰ عضو دارد و یکی از ویژگی‌های خاص آن این است که، محدودیت فعالیت ندارد و می تواند در بورس، سهام عرضه نماید.

هدف از تشکیل تعاونی توسعه عمران؛ مشارکت عموم مردم است

وی عنوان کرد: تعاونی توسعه عمران را می توان جز اولین ها در کشور دانست و هدف آن مشارکت عموم مردم در این تعاون است؛ که از سود آن منتفع گردند؛ اما به دلایلی که سرمایه گذاری‌های بزرگ با شکست روبه رو شد؛ در تشکیل تعاونی توسعه عمران آن گونه که انتظار می رفت مورد استقبال قرار نگرفت و با عضویت ۹۰۰ نفر و چند شخصیت حقوقی این تعاونی شکل گرفته است و منتظر عضویت عموم مردم هستیم که به تبع آن از درآمد آن منتفع گردند.

ارائه تسهیلات ۳۰۰۰ میلیارد ریالی به بخش تعاون

وی در ادامه بیان کرد: در بحث تعاونی ها بحث تسهیلات مورد توجه است؛ که در دولت سیزدهم یک خط اعتباری سه هزار میلیاردی ایجاد شد و تعاونی هایی که طرح توجیهی و مجوز های لازم را دارند می توانند از آن استفاده کنند.
وی افزود: ۲۵ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ به تعاونی ها تعلق دارد و درصدی به صورت ویژه جدا از این ۲۵ درصد برای فعال نمودن تعاونی‌های راکد در نظر گرفته شده است.
وی عنوان کرد: در سال اخیر ثبت، تشکیل تعاونی‌ها و تغیرات تعاونی ها در سامانه انجام شده و جامعه هدف می تواند صفر تا صد تعاونی را بدون مراجعه به این اداره انجام دهد.
وی برخی از تعاونی ها را خاص عنوان کرد و گفت: تعاونی هایی مثل تعاونی مصرف، مسکن و اعتبار فقط برخی شرکت ها و سازمان ها و ادارات می‌توانند تشکیل دهند و دلیل آن، نیاز به پشتیبان است.

تعاونی اعتبار باید مجوز بانک مرکزی داشته باشد

وی گفت: تعاونی اعتبار باید مجوز بانک مرکزی داشته باشد به خاطر حساسیت های که موسسه های مالی اعتباری داشتند تعاونی ها ساماندهی شدند و یک تعاون اعتبار در شهرستان است که مجوز بانک مرکزی را دارد.

تعاونی مسکن محدودیت زمانی و فعالیت دارد

وی تصریح کرد: تعاونی مسکن محدودیت زمانی و فعالیت دارد و قبلا هر عضو با ۶۰۰ هزار تومان عضو می شد؛ اما در حال حاضر باید حداقل هر عضو ده میلیون تومان پرداخت نماید و تعداد عضوها ۲۰۰ نفر است؛ که می توان به سیصد نفر ارتقا داد.
وی گفت: هر شهرستان می تواند یک تعاونی توسعه عمران تشکیل دهد و نیم درصد جمعیت شهر می تواند عضو شود که شرایطی مانند( شاغل،ساکن و متولد همان شهر) داشته باشد.
وی عنوان کرد: تعاونی دهیاری ها نیز هر شهر و بخشی می تواند تشکیل دهد و دارای شخصیت حقوقی، که همان دهیار است می باشد.

تعاونی های راکد باید فعال شوند در غیر این صورت باید منحل گردند

وی اولویت وزارت خانه را فعال نمودن تعاونی های راکد دانست و گفت: تعاونی های راکد باید فعال شوند در غیر این صورت باید منحل گردند و با توجه به طرح تحولی سمت و سوی تعاونی ها به تعاونی های دانش بنیان و دانش محور ارتقا یافته است و در سال گذشته پنج تعاونی با عضویت ۵۱۱ نفر و سرمایه ۵۰۰ میلیون تومان و اشتغال پنجاه نفر تشکیل شد که گرایش آن ها بیشتر مسکن بود.
وی اضافه کرد: تعاونی ها ی مسکن، سهام عام توسعه عمران و تعاونی های دهیاری ها از نوع تعاونی های جدید هستند.

تعاونی مسکن سنگ آهن خارج از محدوده فعالیت نموده است

وی در پاسخ به این سوال که « شرکت تعاونی مسکن سنگ آهن در چه مرحله ای است و آیا باید به کار خود پایان دهد» گفت: هر شرکت تعاونی دارای مدیرعامل و هیئت مدیره است و این تعاونی در مقطع ای برای کارکنان سنگ آهن تشکیل شد و همانطور که قبلاً نیز بیان شد تعاونی مسکن محدودیت زمانی و مکانی دارد که مهلت آن برای پنج سال در نظر گرفته شده بود و در سه مرحله هفت سال تمدید شد و طبق اساسنامه باید در محدوده شهر فعالیت می نمود که متاسفانه غیر از این محدوده کار انجام داده است و در استان و حتی خارج از استان فعالیت خود را ادامه داد و در مدت تعیین شده نتوانست کار خود را به سرانجام برساند.

تعاونی مسکن باید منحل شود

وی افزود: به دلایلی که در مقطع های قبل اتفاقاتی صورت گرفته بود و با وجود قانون و مقررات جدید امکان تمدید مجوز وجود ندارد و باید تعاونی مسکن منحل شود و برای به سرانجام رساندن فعالیت ها باید مدیران تسویه انتخاب شوند و همچنین پیشنهاد شد؛ که اموال و دارایی شرکت ارزیابی شود و حق و حقوق سهامداران پرداخت گردد و یا عضو تعاونی که شرکت سنگ آهن تشکیل نموده و یا عضو تعاونی سهامی عام بشوند.
وی تاکید کرد: تعاونی مسکن باید منحل شود.
یک فرد نمی تواند عضو دو تعاونی یکسان و مشابه شود
وی افزود: یک فرد نمی تواند عضو دو تعاونی یکسان و مشابه شود و همچنین فردی نمی تواند از دو محل تعاونی حقوق دریافت کند.

متقاضی برای شورای اسلامی کارگری نبوده است

نوری شادکام در پاسخ به این سوال که « آیا تشکیل شورای کارگری قانونی است یا خیر؟ و چرا با برخی معادن و کارخانه ها اجازه تشکیل شورای اسلامی کارگری را نمی دهند؟» گفت: هر کارگاهی که بالای پنجاه نفر باشد و متقاضی یکی از تشکل های کارگری باشد از طرف اداره همکاری انجام می گردد و اخیرا سامانه ای راه اندازی شده است که کارکنان می توانند ثبت نام و اعلام آمادگی نمایند و قابل ذکر است که این سامانه را شهرستان طراحی نموده است.
وی افزود: متقاضی برای شورای اسلامی کارگری نبوده است.

مجموعه ورزشی کارگران بافق با مشارکت فولاد بافق به بهره‌برداری می رسد

یکی دیگر از سوالات خبرنگاران زمان بهره برداری از مجموعه ورزشی کارگران بافق بود؛ که وی پاسخ داد:جز مصوبات سفر دولت نهم و دهم بوده که با اعتبار سه میلیاردو ششصد میلیون تومان سالن چند منظوره و زمین چمن آماده گردید و با توجه به مصوبات ۱۶ بندی وزیر اسبق و همکاری که سنگ آهن داشت و طبق بند دهم صورت جلسه بخشی از کارهای محوطه سازی انجام شد و برای بهره‌برداری و راه اندازی هر چه سریع تر با شرکت آهن و فولاد بافق مشارکت صورت گرفته است و طرح های جدید با مشارکت مجموعه فولاد بافق انجام خواهد شد.
وی افزود: اخیرا سه میلیارد تومان از طرف وزارت خانه به مجموعه اختصاص یافته است که برای محوطه سازی هزینه خواهد شد و انشاا… قبل از دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

وی در مورد سامانه کارهای سخت و زیان آور گفت: سامانه سخت و زیان آور از یک ماه قبل در استان و شهرستان شروع شد و به صورت آزمایشی در استان های دیگر انجام شد و در حال حاضر عملا پرونده دستی تحویل گرفته نمی شود و سی تا چهل پرونده دستی از قبل وجود دارد که تا پایان شهریورماه به سرانجام خواهد رسید .

پرداخت مزایای رفاهی در اختیار کارفرما می باشد

وی در پاسخ به این سوال که « چرا برخی شرکت ها قوانین را رعایت نمی کنند و مزایای کارگر را پرداخت نمی کنند» گفت: برخی مزایا که به کارگر تعلق می گیرد قانونی است که کارفرما باید به قانون تمکین کند و برخی مزایا نیز رفاهی است که در اختیار کارفرما می باشد و با توجه با رضایتی که از کارگر دارد انجام می دهد.
وی افزود: اگر کارگری حقش ضایع گردیده به این اداره اعلام نماید و یا دادخواست دهد تا پیگیری شود.
وی عنوان کرد: برخی مزایا از نگاه کارگر قانونی است مثلاً برای طی مسافت راه مزایایی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: ۲۱ تشکل کارگری فعال در شهرستان وجود دارد که در کانون های استانی و کشوری ورود پیدا کردند.
وی در مورد مسکن جوانان گفت: از پنج تعاونی تشکیل شده دو تعاونی مسکن بود که توسط فلات مرکزی و کارخانجات با عضویت ۴۰۰ نفری صورت گرفت.

از نظر قانون کار هیچ منعی برای اشتغال بازنشسته ها وجود ندارد

وی در مورد اشتغال بازنشسته ها گفت: از نظر قانون کار هیچ منعی وجود ندارد و از لحاظ اخلاقی باید از کار دوری نماید و اداره تامین اجتماعی در این موضوع می تواند ورود کند و تاثیر گذار باشد.

شورای اسلامی کارگری باید با کارگر و کارفرما در تعامل باشد

وی در مورد تشکیل شورای اسلامی کارگری گفت: این شورا باید در چهارچوب قانون حرکت کند و شورای اسلامی کارگری باید با کارگر و کارفرما در تعامل باشد و از حاشیه پرهیز نماید و مطالبات به حق کارگر را منعکس کند و نقطه مقابل کارفرما نمی تواند باشد.
نوری شادکام در مورد تعهدات ۱۶ بندی معدن کوشک گفت: این مجموعه توافق نامه ای در شهرستان و استان انجام داد که مدیران معدن کوشک؛ مسئولین شهرستان و نماینده کارگران امضا نمودند و تعهدات ۱۶ بندی که مربوط به اجرای قانون کار است اجرا شد و بخشی از آن خارج از تعهدات این اداره است و یکی از تعهدات که باید انجام می شد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بود و این مجموعه از قبل طرح داشت و این طرح به روز رسانی شد و مهمترین مسئله ضریب طرح است که ۱۹۸ بود؛ اما چون رقم قابل توجه ای نبود به رقم ۵۰۰ ارتقا یافت و قابل ذکر است؛ که ارزیابی این طرح در اختیار کارفرما است؛ که باز این رقم به ۸۳۵ ارتقا یافت.
وی افزود: این ضریب بر همه شاخص ها تاثیر می گذارد؛ اگر این طرح اجرا نشده بود متوسط حقوق این مجموعه روی عدد ۱۴ میلیون تومان قرار می گرفت و در حال حاضر این عدد ۱۸ میلیون تومان است.
وی تصریح کرد: به زودی یک نشست خبری توسط شرکت معادن با اصحاب رسانه خواهد داشت و با واقعیت ها روبه رو خواهید شد.
وی در ادامه بیان کرد: شورای اسلامی کارگری این مجموعه تشکیل شد و علی رغم این که دو نفر از اعضا جابجا شدند؛ جایگزین نیز صورت گرفت و مهلت شورای کارگری رو به اتمام است بنابراین نماینده منتخب برای پیگیری شورای کارگری انتخاب شده است.
وی گفت: یک مورد شکایت کارفرما از کارگر نداشته در صورتی که ۸۰ مورد شکایت کارگر از کارفرما صورت گرفته است که در بازه ۱۵ روزه به سرانجام می رسد و بالغ بر ۶۰۰ مورد بازرسی آنجا شد و در حد توان کار انجام شده و بافق شهر کارگری است و خواسته ها متفاوت می باشد.
وی گفت: ایجاد شورای کارگری قانونی است و برای شرکت ها،کارخانه ها و معادن آگهی ارسال شده است؛ که برای تشکیل شورای اسلامی کارگری متقاضی شوند؛ اما متقاضی وجود نداشته است و کارگر خود باید در این مورد ورود نماید.

رأی صادر شد

وی در مورد حوادث سال گذشته که باعث فوت چند نفر براساس گاز گرفتگی شد گفت: این مسئله کارشناسی شد و به مراجع قضایی ارسال گردید و رای نیز صادر گردیده است و خانواده مرحومین در جریان هستند.
وی در مورد حوادثی که سال گذشته در فولاد بافق اتفاق افتاد نیز بیان کرد : این حادثه مربوط به فولاد بافق نبوده است بلکه از پیمانکاران فولاد تکنیک بوده و نظرات به مرجع قضایی ارسال شده است و اگر ایمنی رعایت می شد این حوادث رخ نمی داد.

هیئت مدیره کارخانه کاشی باید پاسخگو باشد

وی در مورد کارخانه کاشی و عملکرد آن گفت: کارخانه کاشی از لحاظ قانونی فعالیت می کند و مشکل نیرو دارد و به خاطر مسائل و مشکلات مالی که از قبل در حوزه مالیات و بیمه داشت در حال حاضر حقوق پرداخت می کند و در مورد ارائه سود و زیان باید هیئت مدیره پاسخگو باشد.

گزارش: حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: