خسارت میلیاردی به پسته کاران بافقی

خاموشی چاه‌های کشاورزی در تابستان یکی از مهمترین معضلات کشاورزان شهرستان بافق به ویژه پسته کاران این شهرستان است.

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  با شروع فصل گرما سیاست‌های دولت برای مصرف بهینه برق در دستور کار قرار می‌گیرد و قطعی چند ساعته برق در بخش کشاورزی نیز یکی از مصوبات دولت در این زمینه محسوب می‌شود.

بر اساس این مصوبه، برق موتور چاه‌های آب کشاورزی در ساعات پیک مصرف به مدت پنج ساعت خاموش می‌شود و اجرای این طرح از ابتدای خردادماه آغاز شده است.

این مصوبه در حالی به مرحله اجرا رسیده که بسیاری از کشاورزان معتقدند خاموشی چاه‌های کشاورزی در زمان برداشت محصول یکی از مهمترین معضلات و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی است و ضرر‌های بسیاری را به این بخش وارد کرده است.

پسته کاران منطقه حسن آباد که پیش از این ماهی ۲۷ روز به صورت غرق آبی و بدون خاموشی چاه‌ها، زمین‌های خود را آبیاری می‌کردند، حالا تنها توانستند از خرداد ماه تا کنون ۷۵ روز آن‌هم با خاموشی پنج ساعته به زمین‌های خود آب برسانند.

این کمبود آب باعث خسارت میلیاردی به پسته کاران بافقی شده است و هم محصولات امسال آن‌ها را از بین برده و هم جوانه‌های سال بعد را خشکانده است و باعث ضرر و زیان چند میلیاردی به این کشاورزان شده است.

به گفته خود کشاورزان این درختان پسته تا چهار-پنج سال آینده دیگر محصولی نمی‌دهند.

طبق برآورد اولیه‌ای که بیمه انجام داده است، بیش از ۵۰ درصد پسته‌های حاصل پوک هستند.

در شهرستان بیش از سه هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زیر کشت پسته وجود دارد که با ۲۰ حلقه چاه آبیاری می‌شوند و همگی با این مشکل رو به رو هستند.

این در حالیست که منطقه حسن آباد، ماسه‌ای است و چاه‌های کشاورزی به علت خاموشی، ریزش می‌کند و پمپ چاه‌ها با ورود ماسه به آن‌ها، می‌سوزد و دیگر قابل استفاده نیست.

کشاورزان این منطقه با هزینه شخصی خود برای زدن چاه جدید یک میلیارد تومان هزینه کردند که آن هم ریزش کرده و اکنون با یک لوله یک و نیم اینچی (به جای پنج اینچی) به زمین‌های خود آب می‌رسانند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل