ناخن جویدن و علل آن

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ ناخن جویدن نوعی اختلال رفتاری است که در کودکان و گروهی از بزرگسالان دیده می شود. بسیاری از کودکان وقتی که تحت فشار روحی قرار دارند مثل هنگام عصبانیت، زمان امتحانات یا مشاهده فیلمهای با هیجان بالا، ناخن خود را می‎جوند.

علل ناخن جویدن چیست؟

– فشار روحی و اضطراب
گاهی کودک تحت فشارهایی مثل(سخت‎گیری بیش از حد در رعایت انضباط یا توقع بیش از حدتوان) قرار می گیرد و دائما سرزنش و نکوهش می شود؛ در این زمان او دچار اضطراب می گردد و اضطراب دلیلی رایج برای ناخن جویدن است. کودک دارای اضطراب، ناخن جویدن را تنها راه رها شدن از استرس و کاهش فشارهای عصبی ناشی از تنشها و دلخوری های روزانه می داند.

-عوامل محیطی
کودکان در امر تقلید بسیار ماهرند. از این رو گاهی ناخن جویدن در اثر تقلید به وجود می اید. به این ترتیب که کودک ابتدا از یک دوست یا یکی از افراد خانولده خود تقلید می کند و بعد، این کار در او به صورت عادت در می آید. البته گاهی هم کودک با اینکار به دنبال جلب توجه اطرافیان است.

– ترس
ناخن جویدن ممکن است نشانه ترس کودک باشد. کودکی که دائم شاهد کشمکش و جروبحث پدر و مادر است یا در موقعیتهای حساس مثل پرسیدن درس و دادن امتحان یا دیدن فیلمهای مهیج و ترسناک یا بازیهای رایانه ای مهیج باشد؛ برای تسکین خود به ناخن جویدن پناه می برد.

– سوء تغذیه
بعضی معتقدند کمبود ویتامین A در بعضی کودکان، آنها را عصبی می‎کند و در مواردی کودک عصبی شروع به جویدن ناخن می کند. البته گاهی هم زمان رویش دندان و التهاب لثه، این عادت در کودک به وجود می آید.

واکنش والدین در برابر اختلال ناخن جویدن
حواس کودک را پرت کنند. یعنی زمانی که کودکشان می خواهد شروع به جویدن ناخن کند، از او بخواهید نقاشی بکشد، کار دستی درست کند یا هر بازی و کاری که مجبور به استفاده انگشتانش شود. یا با او صحبت کنید برای او داستان تعریف کنید تا کودک احساس بی توجهی نکند.
البته باید بدانید که انتقادها و تذکرهای پی در پی، تهدید و سرزش کردن نه تنها اثر درمانی ندارد بلکه باعث لجبازی و عصبانیت کودک می شود.
در صورتیکه کودک در ترک عادت خود، پیشرفت و موفقیت به دست اورد حتما از روش تشویقی استفاده کنید و رضایت و خوشحالی خود را به کودک ابراز نمایید و علت تشویق ها و تحسینهای خود را برای او توضیح دهید. ولی اگر در ترک عادت ناخن جویدن کودک خود موفق نگشتید حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

معصومه عبدالهی-دانشجوی دکتری روانشناسی
معصومه عبدالهی-دانشجوی دکتری روانشناسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: