غیرقانونی بودن تأمین سوخت کامیون های خارج از شهر توسط شهرداری بافق

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ یکشنبه پنجم شهریورماه ۱۴۰۲ نشست خبری رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در محل این اداره با اصحاب رسانه برگزار شد.
«محمد صالح عابدی» رییس این اداره در ابتدا آماری از این اداره و وظایفی که باید توسط این مجموعه صورت گیرد؛ ارائه نمود و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در شهرستان بافق ۷۲۴ کیلومتر راه وجود دارد
عابدی گفت: در شهرستان بافق ۷۲۴ کیلومتر راه وجود دارد؛ که شامل راه های اصلی، بزرگراه، فرعی ، روستایی و خاکی است؛ که نگهداری از این راه ها از وظایف ما است و نگهداری شامل شانه سازی، اصلاح شیب، ساماندهی و نصب علائم عمودی ، لکه گیری، روکش،آسفالت، ایمنی نقاط حادثه ساز، ایجاد سیاره‌ای لرزاننده ، بستن راه های غیرمجاز ، تیغ زنی محورهای خاکی ، جمع آوری تابلوهای غیرمجاز و ماسه روبی است.

برخی از محدوده ها نیاز به مالچ پاشی دارد
وی در ادامه بیان کرد: در جاده قطرم و همچنین در محدوده پل هوایی در مسیر جاده بهاباد ماسه روبی زیاد انجام می شود و هر روز این کار انجام می گردد و می طلبد که مالچ پاشی صورت گیرد؛ تا از این کارهای مکرر جلوگیری شود.
وی افزود: ماسه روبی وقت و انرژی زیادی را به خود اختصاص می دهد.
وی در ادامه عنوان کرد: این اداره به دو بخش راهداری و حمل و نقل تقسیم می شود؛ که حمل و نقل نیز به دو بخش مجزای حمل و نقل مسافر و حمل و نقل کالا تقسیم می گردد.
وی در ادامه تصریح کرد: یک مؤسسه مسافربری در شهرستان بافق وجود دارد؛ که با ۸ دستگاه اتوبوس فعالیت می کند و همچنین در بخش حمل و نقل کالا ۳۸ شرکت فعال باربری وجود دارد که ۲۲ شرکت در مجموعه حمل و نقل واقع در کمربندی هستند و ۱۶ شرکت دیگر در شهرک صنعتی قرار دارند؛ که اقدام به حمل کالا می نمایند.
وی در ادامه از خدمات حمل و نقل مسافربری گفت: موسسه مسافربری با سه سرویس از بافق به یزد و چهار سرویس از یزد به بافق خدمات ارائه می دهد.

لغو سرویس به دلیل نبود مسافر
وی در ادامه به سوال خبرنگار که» آیا نظارتی به این مرکز می شود یا خیر ؟ و همچنین برخی اوقات سرویس کنسل شده و شهروندان با مشکل روبه رو شدند توضیحاتی بفرمایید؟» گفت: در سال گذشته سه مورد لغو سرویس انجام شده است؛ که دلیل آن نبود مسافر بوده یا فقط یک مسافر وجود داشته است و اخطار نیز داده شد؛ چون وظیفه دارند؛ که در هر شرایطی خدمات ارائه دهند چه یک نفر و چه چهل نفر .
وی در ادامه ساعت ارائه خدمات این مرکز را بیان نمود: اولین سرویس از بافق به یزد شش و سی دقیقه صبح می باشد و سپس ساعت ۸ و ۱۰:۳۰ می باشد و برگشت به مقصد بافق ۱۲:۳۰؛ ۱۴:۳۰؛ ۱۷ و ۱۹ به صورت روزانه صورت می گیرد.

سرویس به مقصد تهران انجام می شود
وی افزود: هفته ای یک بار و ترجیحا دو روز آخر هفته سرویس به مقصد تهران صورت می گیرد.
عابدی در ادامه بیان کرد: اگر متقاضی برای استان های دیگر نیز وجود داشته باشد حتما خدمات ارائه خواهد شد.

می توان برای شهرستان دو دستگاه اتوبوس دریافت نمود
وی در ادامه گفت: ۱۱ دستگاه اتوبوس جدید به استان یزد اختصاص یافته است؛ که اگر شهرستان اعلام آمادگی نماید یک تای دو دستگاه می توان برای شهرستان دریافت نمود.
وی افزود: این دستگاه ها با چند درصد تخفیف ارائه می شود و همچنین می توانند به صورت قسطی هزینه آن ها را بپردازند.

روکش آسفالت برای هرکیلومتر ۵/۱ میلیارد تومان هزینه دارد
عابدی با بیان اینکه روکش آسفالت هر کیلومتر جاده یک و نیم میلیارد تومان هزینه دارد گفت: ۷ کیلومتر جاده بافق- یزد روکش آسفالت آن به مبلغ ۵ میلیارد تومان انجام شد و یک و نیم کیلومتر از جاده محور کوشک- گزستان با اعتبار سه میلیارتومان آسفالت انجام شد.
وی در مورد اقدامات انجام شده در محور روستای قطرم گفت: در سه مرحله پل واقع در این محور تعریض شد و سه کیلومتر از جاده خط کشی و شانه کشی صورت گرفته است.
وی در مورد اجرای پل محور روستای دارستان گفت: این طرح چهار مرحله به مناقصه رفت و در حال حاضر تحویل زمین صورت گرفته و اعتبار سه میلیارد تومانی برای این طرح گرفته شده است.
وی در مورد اعتبارات استانی گفت: فقط ۱۰ میلیارد تومان اعتبار استانی به این اداره در سال تعلق گرفته است و این در صورتی است که از بین ۷۲۴ کیلومتر راه ۵۰۰ کیلومتر آسفالت است و سالیانه ۲۵۰ کیلومتر آن فرسوده یا تخریب می گردد و اگر از این اعتبار در هیچ زمینه ای هزینه نشود فقط ۷ کیلومتر از جاده را می توان روکش آسفالت نمود.

اعتبارات استانی جوابگو نیست
وی افزود: هزینه های انجام شده از محل اعتبارات ملی بوده است و اعتبار استانی اصلا جوابگو نیست و بر اساس دریافت اعتبارات می توان کار انجام داد.

رانندگان ماشین سنگین برای دریافت برگ عبور به باربری مراجعه نمایند
محمد صالح عابدی در مورد تردد کامیون ها گفت: هر کامیونی که بخواهد وارد حریم جاده های برون شهری شود باید برگ عبور داشته باشد؛ که این نیز منوط به کارت سلامت هوشمند راننده است و برای دریافت برگ عبور باید به باربری ها مراجعه نمایند و اینگونه تحت نظر این اداره قرار گرفته و سوخت آن ها را نیز اداره متقبل می شود.

کامیون ها بدون برگ عبور و بدون کارت هوشمند اقدام به بار می نمایند
وی با بیان اینکه با مراجعه به باربری ها همه جوانب بررسی می شود؛ گفت: میزان باری که یک کامیون می تواند حمل نماید نیز مورد توجه قرار گرفته و کامیون و راننده با بررسی تمام ضوابط قانونی وارد جاده های برون شهری می شود؛ اما در حال حاضر کامیون ها بدون برگ عبور و همچنین بدون کارت هوشمند اقدام به بار بری می کنند و حتی بیشتر از مقدار قانونی، بار حمل می کنند.

مسیر سه چاهون و آنومالی شمالی بار خلاف قانون جابجا می شود
وی اضافه کرد: در مسیر سه چاهون و آنومالی شمالی بار با تناژ بالا و بدون برگ عبور جابجا می شود که خلاف قانون است.
بدون پلیس نمی توان وارد عمل شد
وی عنوان کرد: اگر پلیس راه اعلام آمادگی کند می توان اعمال قانون نمود و بدون پلیس نمی توان وارد عمل شد.
برگ عبور باربری ها با اعمال ضوابط صادر می کنند
وی در مورد جاده های برون شهری گفت: از هتل نیکان به سمت معدن سنگ آهن و همچنین از بهشت حسین به سمت سیریز و از میدان غدیر به سمت یزد جاده برون شهری آغاز می گردد و از حریم شهر خارج می شوند و هرگونه تردد کامیون در این حریم ها باید برگ عبور داشته باشند و این برگ عبور را باربری ها با اعمال ضوابط صادر می کنند.

تامین سوخت کامیون های خارج از شهر توسط شهرداری غیرقانونی است
وی تصریح کرد: سوخت کامیون های داخل شهر را شهرداری تامین می کند؛ اما نباید سوخت کامیون های که خارج از شهر تردد دارند را تأمین کند این کار غیر مجاز و غیر قانونی است؛ که متأسفانه این کامیون ها سوخت دریافت می کنند.

اگر شهرداری سوخت کامیون ها را تامین نکند مشکل رفع می گردد
وی در ادامه بیان نمود: ۳۰۰ کامیون در محور سه چاهون به صورت غیر قانونی بار جابجا می کنند و برای جلوگیری از این عمل باید شرکت نفت و شهرداری ورود کنند؛ اگر شهرداری سوخت کامیون ها را تامین نکند مشکل رفع خواهد شد.

ارسال نامه های پی در پی و بدون پاسخ
عابدی گفت: برای معادن از جمله فسفات، معدن کوشک، سنگ آهن و چاه گز به صورت مکرر نامه ارسال شده است که سرویس ها و راننده باید کارت هوشمند داشته باشند؛ اما جوابی دریافت نشده است.
وی تاریخ ارسال نامه ها را این چنین بیان کرد: در تاریخ ۳۰/۱۰/ ۱۳۹۷و ۲۰/۷/۱۴۰۰و۱۲/۸/۱۴۰۰و ۵/۱۲/ ۱۴۰۰نامه ها به معادن ارسال گردید. سرویس های سنگ آهن از هتل نیکان به بعد باید صورت وضعیت داشته باشند.
سپس عابدی اشاره ای به کمبود های این اداره نمود و گفت: چارت سازمانی این اداره ۴۰ نفر است؛ اما در حال حاضر تنها ۱۴ نفر مشغول به کار هستند و قبلا ۲۵ نفر حضور داشته؛که با مرور زمان سه نفر بازنشست شدند و مابقی در شرکت های معدنی سنگ آهن مشغول به کار گردیدند.

کمبود ۱۸ راننده در اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای
وی افزود: این اداره ۱۸ ماشین سنگین دارد؛ اما تنها دو راننده در این اداره مشغول کار هستند و ۱۸ راننده از کمبودهای این اداره است.
وی در ادامه در مورد اینکه نیروهای کار وارد معادن می شوند گفت: دلیل این جابجایی تفاوت حقوق است، ۱۲ میلیون تومان حقوق اداره را با حقوق بالای ۲۵ میلیون تومان معادن مقایسه می نمایند و این تفاوت زیاد باعث جذب نیرو به سمت معادن می شود.

شرکت سنگ آهن ادارات را حمایت نماید
وی در ادامه پیشنهادی را برای کاهش مشکلات این چنینی اداره ها بیان نمود و گفت: پیشنهاد می کنم شرکت سنگ آهن ادارات را حمایت کند؛ اگر چه راهکار قانونی وجود نخواهد داشت؛ اما می توان کار انجام داد، شهرستان بافق فقط ۷۲۰ کارمند اداری دارد؛ که تعداد چشمگیری نیست.
وی در ادامه در مورد جاده بافق- کوشک – بهاباد گفت: ساخت راه ها بر عهده ما نیست؛ هفت کیلومتری که ساخته شده است به زودی تحویل خواهیم گرفت.
وی افزود: جاده تکمیل شده است؛ اما ایراد هایی بر آن وارد بود؛ که باید قبل از تحویل رفع گردد به طور مثال ورودی و خروجی مسیر باید رفع مشکل شود.
وی در مورد ساختمان های باربری گفت: این ساختمان ها استفاده می شود و باربری ها به صورت دوره ای کار می کنند؛ که هر یک و نیم ماه، یک بار نوبت هر باربری می شود و باربری ها مکلف هستند در زمانی که فعالیت دارند در ساختمان مربوط به خود برگ باربری صادر نمایند در غیر این صورت با آن ها بر خورد خواهد شد.
وی افزود: یک مورد خلاف این قانون اقدام به صدور بارنامه می نمود؛ که پلمپ گردید.

یکی از مشکلات کمربند شمالی مالکیت زمین ها است
وی در ادامه به این سوال خبرنگار که « چرا راهداری کمربند شمالی را تحویل نمی گیرد» گفت: کمربند شمالی در اختیار سنگ آهن است و یکی از مشکلات این کمربندی موضوع مالکیت زمین ها است بدین معنا که زمین ها از مالکین جهت ساخت جاده گرفته شده است؛ اما هزینه ای بابت آن پرداخت نشده و همچنین حریم این جاده که ۱۳۰ متر است نیز رعایت نگردیده است و همان طور که مشاهده می شود کنار جاده ساختمان ها ساخته شده است.

لوله های انتقالی آب زاینده رود بین دو باند قرار گرفته است
وی در ادامه گفت: برای تحویل جاده باید سند زمین ها و حریم ها را داشته باشند .
عابدی یکی دیگر از مشکلات را این چنین بیان کرد: لوله های انتقالی آب زاینده رود بین دو باند قرار گرفته است و اگر ترکیدگی صورت گیرد این آیا تا ۲۰ متر فواره می شود و جاده مسدود می گردد و همچنین کشاورزان هر کدام برای چاه ها مسیری اختیار نموده که باید برای هر چاه یک مسیر ایجاد گردد و علاوه بر این لوله گاز که بسیار خطرناک است در نزدیکی جاده قرار دارد که با عبور خودروهای سنگین از روی آن ها امکان انفجار وجود خواهد داشت.
وی تاکید کرد: برای تحویل این جاده سند زمین ها و حریم ها مشخص شود.

گزارش: حدیث عباسی_ حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل