چه زمانی برای اجازه سفر به نوجوان بهتر است؟

برای اجازه سفر به نوجوان ابتدا باید با اودر این زمینه صحبت کرد و از آمادگی او اطمینان حاصل کنید. طبیعی است که خانواده ها احساس نگرانی کنند یا مضطرب شوند. این موضوع به سن نوجوان نیز بسیار بستگی دارد. هرچه سن نوجوان کمتر باشد بیشتر براساس هیجانات تصمیمات می‌گیرد. پس اولین عامل برای اجازه سفر، سن است. برخی دیگر از راهکارهایی که والدین می‌توانند قبل از اجازه به سفر اجاره کنند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

-از یک سفر یک روزه شروع کنید
در ابتدا از نوجوان خود بخواهید تا به یک سفر یک نفره برود. اگر او در این زمان از پس مسائل خود برآمد؛ بیشتر احتمال دارد که بتواند در مسافرت های طولانی تر موفق شود. هنگامی که نوجوان با شما ایده مسافرت را مطرح کرد بلافاصله با او مخالفت نکنید؛ بلکه روش های دیگر را به او پیشنهاد دهید. اجازه سفر به نوجوان، ملزم اعتمادکامل به او و حتی دوستانش است.

-همراهی یک فرد بالغ در سفر
برای اجازه سفر به نوجوان برای اولین بار، مطمئن شوید که فرد یا افرادی بالغ و با تجربه همراه آنها هستند. البته بهتر است قبل از سفر از افراد همسفر با فرزندانتان، شناخت پیدا کنید.اینکار به معنی کنترلگری یا دخالت در حریم خصوصی او نیست. اما با اینکار شما اطمینان بیشتری حاصل می‌کنید. با لحنی آرام و دوستانه، در این زمینه از فرزند خود سوالاتی بپرسید یا برای مثال از طریق مدرسه یا تور گردشگری، پیگیری کنید.

-مسئولیت پذیری نوجوان
قبل از اجازه سفر به نوجوان باید در مورد مسئولیت پذیری او نیزمطمئن شوید. در سفر همه افراد باید کارهای شخصی خود را انجام داده و همزمان فعالیت های گروهی هم داشته باشند. برای حضور در سفر به تنهایی افراد باید مسئولیت پذیر باشند و مدام کارها را به عهده شخص دیگری نیاندازند. البته خود سفر برای تقویت این روحیه نیز موثر است. اما به طور کلی اگر فردی از مسئولیت ها و وظایف خود حین سفر، آگاهی نداشته باشد؛ سفر برای خود و اطرافیانش سخت خواهد شد.

-مشارکت نوجوانان در فعالیت های سفر
اگر در مسافرت های خانوادگی و دسته جمعی، شاهد فعالیت فرزندانتان هستید؛ احتمالا او آمادگی لازم برای مسافرت به صورت مستقل را خواهد داشت. اینکه بچه ها را به مشارکت در فعالیت ها در سفر تشویق کنید؛ علاوه بر افزایش اعتماد به نفس در آنها، باعث آمادگی بیشتر آنها برای سفر به تنهایی نیز خواهد شد. برای مثال در مورد مقصد از آنها بخواهید که تحقیق کنند یا در طول سفر برای انجام برخی از کارها از آنها کمک بخواهید. اینکار حس مسئولیت پذیری را نیز در آنها تقویت خواهد کرد.

یلدا سادات میرعلمی
یلدا سادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: