قصــه هـر محفـل

گزارش  هفته نامه افق کویر از ساخت بیمارستان جدید بافق
   قصــه هـر محفـل

به گزارش  هفته نامه افق کویر، سال ۱۳۹۲موضوع امکانات و ساختمان بیمارستان ولیعصر(عج) شهرستان بافق یکی از درخواست های مهم مردم شهرستان بافق بود؛ این مهم در مجموعه‌ رسانه ها منعکس شد و مسئولین را به تأمل واداشت؛ بالاخره این مطالبه گری ها باعث شد در سال ۱۳۹۳ خبر تأیید ساخت بیمارستان ۳۶ تختخوابی در وزارت خانه، شنیده شود؛ اما مغزهای متفکر شهرستان بعد از تأیید این طرح به یقین رسیدند بیمارستان ۳۶ تختخوابی کفاف شهرستان را نمی‌دهد؛ بدین ترتیب ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی را پیشنهاد داده و قصه طولانی ساخت این بیمارستان اینگونه شروع شد:

خبر شیرین و لذت بخش ساخت بیمارستانی با ۱۱ هزارمتر مربع زیربنا
فروردین ۱۳۹۴ مراسم کلنگ زنی بیمارستان ۹۶ تختخوابی با حضور « محمد حسین زارع» مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی، فرماندار شهرستان بافق و جمعی از مسئولین شهرستان برگزار شد. خبر ساخت بیمارستان با ۱۱ هزار و هفتصد متر زیربنا برای مردم این دیار شیرین و لذت بخش بود؛ چرا که با ساخت این بیمارستان دیگر نیازی به طی مسافت طولانی تا مرکز استان نبود.
در این مراسم طلایی مقدم، فرماندار وقت بافق گفت: برای ساخت این بیمارستان، ۶۰ درصد شهرستان سهیم خواهد بود و تا بهره برداری به ازای هر تخت یک میلیارتومان اعتبار نیاز است، به عبارتی ۹۶ میلیاردتومان تا بهره برداری این طرح اعتبار لازم است.
۶۰ درصد ۹۶ میلیاردتومان ۵۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود و سهم دانشگاه علوم پزشکی ۳۸ میلیارد و چهارصد میلیون تومان خواهد بود.

ساخت بیمارستان در گرو تأمین بودجه از طریق طرح ملی است
بعد از گذشت یک سال و چند ماه در تیرماه ۱۳۹۵ « مسعود دانشی» رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق، در جلسه مجمع هم اندیشی توسعه شهرستان بیان کرد: ساخت بیمارستان در گرو تأمین بودجه از طریق طرح ملی است و با بودجه های شهری و استانی به بار نخواهد نشست. این خبر بسیار نگران کننده بود و افکار را به سمت و سویی که نباید، پرتاب می نمود؛ یک سال بعد تیرماه سال ۱۳۹۶ دکتر «افشاری»، رئیس وقت بیمارستان ولیعصر(عج) بافق به خبرنگار افق کویر گفت: مرحله دوم طرح که شامل تمامی عملیات اجرایی تا اتمام طرح است به پیمانکار تحویل داده شده و کار از اواخر سال گذشته (۱۳۹۵) شروع شده و در بازه زمانی ۲ ساله کار تحویل داده می شود و در سال ۱۳۹۸ تجهیز و به بهره برداری خواهد رسید؛ این خبر بذر امید را در دل ها می رویاند و همچنین بیان این موضوع توسط فرماندار وقت (زاده رحمانی) در پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ امید ما را دو چندان نمود که وی گفت: بخشی از اعتبارات توسط شرکت سنگ آهن، فلات مرکزی ، فرمانداری و دیگر نهادهای شهرستان تأمین شده است و بخشی دیگر که ۳۰ میلیاردتومان است؛ توسط دانشگاه علوم پزشکی پرداخت خواهد شد.

نمی دانم؛ چرا طرح در بافق اصلاً پیشرفت نمی کند
در ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد، خواستار توجه ویژه برای تکمیل بیمارستان شد و یک سال بعد نیز برای بازدید از بیمارستان به بافق سفر کرد و اعتباراتی برای تسریع در ساخت آن تخصیص داد و باز دکتر « نوری شادکام» ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ برای بازدید از این بیمارستان راهی شهرستان نخل و آفتاب و آهن شد و در این بازدید بسیار متعجب گردید و گفت: نمی دانم؛ چرا طرح در بافق اصلاً پیشرفت نمی کند؛ در صورتی که در دیگر شهرستان ها طرح ها به پایان رسیده یا در یک قدمی اتمام است؛ سپس در ادامه بیان کرد: از شهرستان انتظار می رود عریان، وسط میدان بیایند تا کار پیش رود. در پاسخ فرماندار وقت (طلایی مقدم) گفت: نیاز به عریان شدن نیست! آن ها با کت و شلوار عطر زده مسائل را پیگیری کنند؛ رئیس بیمارستان یکی از شهرستان های یزد را مسئولین استان و کشور با نام کوچک می شناسند؛ چرا که همیشه پیگیر بوده و به نتیجه می رسد.
فرماندار در این بازدید گفت: خستگی از تنمان خارج نشد؛ اگر آسیبی به خاطر نبود بیمارستان و تجهیزات، حتی نبود پزشک به شخصی وارد شود مقصر بوده و باید جوابگو بود.
سال ۱۴۰۰ نیز به اتمام رسید و دو سال از وعده اتمام ساختمان بیمارستان گذشت و خبری نشد؛ تا اینکه ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۱ مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل حوزه وزارت مبنای اتمام طرح بیمارستان ۹۶ تختخوابی را پایان سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود؛ اما خبرنگاران و مردم این شهر برایشان این خبر جذاب نبود! چرا که معتقد بودند این اظهارات نیز مانند وعده های قبل به فراموشی سپرده خواهد شد با این حال یکی از پایگاههای خبری وعده افتتاح بیمارستان را ۹۰ روز دیگر اعلام نمود و در صفحه مجازی خود سنجاق کرد و سال ۱۴۰۱ نیز بگذشت و هفته دولت سال ۱۴۰۲ نیز رو به اتمام بود تا اینکه اصحاب رسانه از سوی مسئولین بیمارستان ولیعصر (عج) و مرکز بهداشت به نشست خبری دعوت شدند.

بودجه های قطره ای کار را قطره ای پیش می برد
ششم شهریور ماه ۱۴۰۲ دکترثنایی، رییس بیمارستان ولیعصر(عج) بافق در نشست خبری چنین سخن گفت؛ “بودجه های قطره ای کار را قطره ای پیش می برد و نمی توان زمان مشخصی برای اتمام بیمارستان عنوان کرد.” این سخن زمانی بیان می شود که ۶۰ میلیاردتومان از طرف دانشگاه علوم پزشکی دریافت شده و هم چنین از طرف شهرستان نیز تعهدات عمل شده و پرداختی ها صورت گرفته است و به گفته ثنایی مبلغ قابل توجهی نیز بوده؛ اما حضور ذهن نداشت!! به نظر می رسد این قصه ای که شروع شده است به درازا خواهد کشید و چشم انتظار نباید بود!

طرح تأیید شده و کد دار را به طرحی بدون کد ارتقا می دادند
زمانی که مغزهای متفکر طرح تأیید شده و کد دار را به طرحی بدون کد ارتقا می دادند باید برنامه ریزی‌های لازم را نیز انجام می دادند و به فکر عاقبت طرح نیز می بودند و حال پاسخگو باشند و جواب سربالا به همه تحویل ندهند و حال مسئله فاضلاب بیمارستان به مابقی مشکلات افزوده شده است و شهرستان نیاز مُبرم به بیمارستان ۹۶ تختخوابی دارد.

گاهی اوقات تورم بهانه برخی می شود
زمانی که طرح شروع شد دانشگاه علوم پزشکی مبلغ ۳۸ میلیارد و چهارصد میلیون تومان می بایست پرداخت کند و در حال حاضر ۲۲ میلیارد بیشتر از مبلغ توافق شده پرداخت نموده و به گفته مسئولین، شهرستان نیز به تعهدات خود عمل نموده و هزینه های چشم گیری پرداخت کرده است؛ اگر ۵۰ درصد طرح را در نظر گرفته باشند ۶۰ میلیاردتومان از مسئولیت های اجتماعی دریافت شده و دست کم ۱۲۰ میلیاردتومان اعتبار تخصیص یافته است، ولی پیشرفت لاک پشتی و حتی راکد در ساخت بیمارستان ملاحظه می شود؛ گاهی اوقات تورم بهانه برخی می شود؛ باید یادآوری کرد سال ۱۳۹۲ نرخ تورم ۳۴/۷ بوده و تا سال ۱۳۹۶ نرخ تورم روند کاهشی داشته و تورم به ۹ /۶ رسیده است؛ نرخ تورم در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته و به ۳۴/۸ نیز رسیده است و تا سال ۱۴۰۱ نیز به ۴۵ درصد رسید؛ اما ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی را با هدف ۴ الی ۵ ساله شروع کردند و در نهایت می بایست در سال ۹۸ به اتمام برسد؛ چراکه نوید آن را نیز مسئولین داده بودند.

اگر برنامه ریزی بود و دلسوزانه مسئولین پای کار بودند
هر چند تورم بدون تأثیر نبوده؛ اما نباید این را نادیده گرفت که بخشی از کار دربازه زمانی بسیار مناسبی قرار داشته است؛ اگر برنامه ریزی بود و دلسوزانه مسئولین پای کار بودند این طرح، قصه‌ی هر محفلی نمی شد؛ شهرستانی که باعث آبادانی دیگر شهرها و استان ها می شود؛ چرا برای ساخت یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی درجا می زند؛ باید عوامل این درجا زدن مشخص شود و این سخن که زمان اتمام طرح را نمی توان مشخص کرد در این میان، نوبر است.

گزارش:حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: