پنج گام برای رفع بی‌حوصلگی کودکان

پیش از هر اقدامی نخست باید بپذیرید که اگر فرزندتان دچار بی‌حوصلگی شده است و نمی‌توانید او را سرگرم کنید، به هیچ عنوان گناهکار نیستید! به جای احساسات منفی که همگی نیز بی اساس و بی دلیل هستند، به راهکارهای زیر فکر کرده و سطح اثر گذاری آنها را در مورد کودک خود بررسی کنید. این روش‌ها توسط انجمن والدین و سلامت کودکان پیشنهاد شده اند:
وضعیت خستگی و یا گرسنگی فرزندتان را پایش کنید. در واقع ممکن است علت احساس بی حوصلگی تنها کاهش سطح انرژی در اثر خواب کم و یا تغذیه نامناسب باشد.
با همکاری مستقیم فرزند خود اقدام به تهیه یک فهرست روزانه کنید. بسیاری از والدین با توجه به مشغله های فراوان نمی‌توانند هر روز به نیازهای روانی کودکان توجه کنند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود برنامه را به صورت هفتگی تدارک ببینید. اجزای این لیست می تواند طیف متنوعی را به خود اختصاص دهد و حتی شامل منوی غذایی نیز باشد.
باید خود را از هر نظر توجیه کنید و به خاطر داشته باشید که شما مسئول سرگرم کردن فرزندتان برای رهایی از دام بی‌حوصلگی نیستید. در صورتی که استقلال لازم و کافی به کودکان داده شود، آنها می‌توانند به مرور زمان با توسعه یک سری منابع داخلی مانند خود تنظیمی و خلاقیت مشکل خود را با کسالت روحی برطرف کنند.
به فرزندتان آموزش دهید که دلیلی برای هراس از احساسات منفی معمولی از جمله بی‌حوصلگی وجود ندارد و بهترین کار رو به رو شدن با آن است. بی‌حوصلگی علامت است که لزوم تغییر را به فرد نشان می‌دهد و می‌تواند در صورت استفاده درست به ایده پردازی و تمرین خلاقیت کمک کند.
به علائم و نشانه ها توجه کنید. گاهی اوقات کودک تنها تصور می‌کند بی‌حوصله است اما واقعیت چیز دیگری است. بچه ها اغلب نمی دانند که باید از کجا شروع کنند و یا فعالیت مورد علاقه‌شان چیست. در چنین موقعیت‌هایی حضور والدین می‎تواند بسیار مفید باشد. به فرزندتان کمک کنید تا مسیر ویژه خود را بیابد.

کمک گرفتن از فعالیت های ورزشی
اگر کودک شما ابراز بی حوصلگی می کند بهتر است یک برنامه منظم ورزشی برای خود و او تهیه کنید. این برنامه به شما کمک می کند تا بتوانید خلق و خوی کودک خود را بهبود بخشیده و از بروز مشکلات روحی در او پیشگیری کنید.

توجه کم تر
زمانی که شما به حرف ها و نق و نوق های کودک خود توجه می کنید به او نشان می دهید که این کارهای او ارزشمند بوده و اگر توجهی نشان ندهید قطعا او متوجه خواهد شد که استفاده از این روش جواب گو نمی باشد و کاری را برای انجام پیدا خواهد کرد.
بهترین و ساده ترین رفتاری که می توانید با کودک بی حوصله داشته باشید این است که فهرستی از کارهای مهم را از نظر خودش تهیه کنید و زمانی که ابراز بی حوصلگی کرد از او بخواهید تا به فهرست کارهایش مراجعه کند.

یلدا سادات میرعلمی
یلدا سادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل