قلدری در دانش آموزان به چه معناست؟

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ قلدري نوعی پرخاشگري بین همسالان است که معمولاً در مدارس رخ می‎دهد و به نظر می‎رسد که پدیده‎اي جهانی است و تقریباً می‎توان در همه کلاسهاي درس مدارس آن را مشاهده کرد عمل زورگویی هنگامی رخ می‎دهدکه فرد برخوردار از یک امتیاز جسمی، ذهنی، یا روانشناختی و یا برخوردار از امتیازي دیگر (مثلاً تعلق به یک گروه) بدون هیچ دلیل منطقی، به شخص ضعیف‌تري آسیب بزند. همچنین، قلدری را میتوان به عنوان عمل منفی تعمدي تعریف کرد که باهدف وارد آوردن صدمات فیزیکی و یا روانشناختی به دانش‎آموزان دیگري که ضعیفتر(از زورگو) هستند و نمی توانند از خود دفاع کنند، انجام می گیرد.

علل قلدري چیست؟
علل ارثی: گروهی معتقدند که بسیاري از پرخاشگريها و زورگویی‎هاي دانش آموزان، ریشه در وراثت دارد که به همراه ژن از طریق والدین به آنها منتقل می‎شود.
علل روانی: مانند وجود فشارهاي روانی، میل به جلب توجه، وجود تعارض و کشمکش در مدرسه و غیره.
علل عاطفی: مانند احساس محرومیت از محبت والدین، ناکامی از دستیابی به اهداف موردعلاقه، احساس محرومیت و طرد توسط والدین و همسالان و فقدان امنیت عاطفی.
علل اجتماعی: مانند نابسامانی و اختلاف و درگیري میان اعضاي خانواده، متارکه والدین، بدآموزي از الگوهاي خانه، مدرسه وجامعه، فقدان مقبولیت در میان دیگران، یادگیري رفتارهاي نامطلوب از گروه همسالان، نداشتن نظارت کافی والدین، فقدان قانون منصفانه و قاطع در خانه و مدرسه، مشکلات اقتصادي و غیره.
علل تربیتی: مانند نبود یا افراط در محبت، ناهماهنگی میان عاملان تربیتی در خانه، مدرسه و جامعه، برآورده کردن تمام خواسته‎هاي دانش آموز بدون چون وچرا و یا به عکس، تنبیه بدنی و آزارهاي روانی، مقایسه و تحقیر و سرزنش دانش آموز.

راهکارهای مناسب جهت برخورد با دانش آموزان قلدر
-تقویت مهارتهای شناختی دانش آموز قلدر، یعنی مشخص کردن رفتارهای قلدرمآبانه
-آموزش خودکنترلی و خویشتنداری به او
-ایجاد روحیه سالم در قلدر جهت برقراری روابط مطلوب؛ کنترل خشم، تقویت مهارت همدلی، تقویت دوست داشتن دیگران، متوقف سازی؛ تحقیر، تمسخر، استفاده از نامهای مستعار نامناسب
-تقویت تعلق خاطر او به دوستان،همکلاسیها، مسئولان
-شناساندن حقوق فردی افراد و پایمال نکردن آن
-تعریف تفاوتهای فردی و آموزش احترام به تفاوتها
-ایجاد مسئولیت پذیری در قلدر
-تاب آوری در برابر فشارهای منفی
و به طور کلی در پایان می‎توان اینچنین گفت که افراد قربانی فاقد مهارتهای اجتماعی لازم جهت برقراری روابط مثبت با همسالان هستند. لذا آموزش مهارتهای؛ حل مسئله، جرأت ورزی، برقراری روابط اجتماعی، از جمله امورمهمی که باید آموزش ببیند.

معصومه عبداللهی دکترا مشاوره
معصومه عبداللهی دکترا مشاوره

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل