تکنیک هایی برای کنترل لجبازی کودکان

۱- برای کاهش لجبازی کودک، اهمیت تحسین کردن، را دست‌کم نگیرید
اولین قدم در مدیریت لجبازی کودک، پیدا کردن نقاط مثبت رفتاری است. فرزند شما بیشتر از آن‌که احتیاج داشته باشد به روی رفتارهای لجبازانه‌اش تمرکز کنید، نیاز به رشد و تقویت رفتارهای مثبتش دارد. تحسین کردن و دادن پاداش به رفتارهای خوب، روی هر گروه سنی جواب می‌دهد و موازنه بین لجبازی کردن و نکردن را به نفع کاهش لجاجت به هم می‌زند. کودکان بزرگ‌تر حتی ممکن است با عبارات تشویقی کوچکی مانند «تو عالی کار کردی» یا «تو واقعا همیشه خوب فکر می‌کنی چون راهی پیدا کردی که این کار رو با روش بی‌ضرر انجام بدی»، انگیزه بگیرند.
قدردانی کردن از اعمال خوب بچه‌ها، می‌تواند لجبازی فرزند شما را به گونه‌ای تغییر دهد که حتی تصورش را هم نمی‌کنید. نیازی نیست که برای جایزه‌دادن به بچه‌ها، دنبال هدایای گران‌قیمت باشید. در این صورت جایزه‌ای که برای کاهش رفتارهای لجبازی کودک در نظر گرفته شده به رشوه‌ای برای ساکت کردن کودک تبدیل می‌شود.
شما می‌توانید از اضافه کردن یک فعالیت دلخواه کودک، به برنامه هفتگی خود، به عنوان تشویق استفاده کنید. مثلا: «چون پسرم امروز تا بهش گفتم اسباب‌بازیاتو جمع کن مهمون داریم همه وسایلاشو جمع و جور کرده قراره فردا بریم باهم تو باغچه و یه عالمه باغبونی کنیم و گل بکاریم»

۲- ارتباط موثر، کلید مدیریت لجبازی کودکان است
یک رابطه شیرین بین شما و فرزندتان کلید اصلی برطرف کردن لجبازی کودکان است. اجازه‌ی صحبت دادن به آن‌ها و شنیدن حرف‌هایشان چیزی است که ورق را به نفع شما می‌چرخاند. ایجاد گفتگوی دوطرفه بین والدین و کودک، در شکل‌گیری یک رابطه صحیح نقش موثری دارد.
کودک اگر ببیند که از سمت پدر و مادرش نادیده گرفته می‌شود و اجازه‌ اظهار نظر ندارد سریع حالت تدافعی به خود می‌گیرد و بدعنق و لجباز می‌شود.
کودکان لجباز اغلب نسبت به نحوه برخورد شما بسیار حساس هستند. اکثر والدین تصمیم می‌گیرند که تعدادی دستور را به فرزندان خود دیکته کنند، بدون این‌که واقعا به آن‌چه می‌گویند گوش دهند.
ارتباط یک فرایند دوطرفه است. شما باید قدم اولیه را بردارید تا آن‌ها به آن‌چه که شما می‌گویید گوش دهند. می‌توانید با این سوال شروع کنید: «عزیزم به چیزی نیاز داری؟» «به من می‌گی که چی اذیتت می‌کنه؟» تا آن‌ها را به صحبت کردن ترغیب کنید.
بچه‌ها زمانی که وسط دعوا هستند یاد نمی‌گیرند. در این مواقع، آدرنالین آن‌ها در حال افزایش است و یادگیری خاموش می‌شود. هرچه بیشتر با آن‌ها بجنگید و مجازاتشان کنید، تمایلشان را به خشنود ساختنتان تضعیف می‌کنید.

یلدا سادات میرعلمی
یلدا سادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل