دو خانواده در یک خانه زندگی می‌کنند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ تفاوت بین هزینه‌های واقعی زندگی و درآمد‌ها نه تنها منجر به کوچک شدن سفره مردم می‌شود، بلکه به افزایش نارضایتی‌های عمومی و اجتماعی نیز دامن می‌زند. شهروندان، در تلاشند با کمک شغل دوم از پس وضعیت تورم بر آمده و هزینه‌های زندگی را تامین کنند. در این شماره خبرنگاران هفته نامه با تنی چند از مردم به گفتگو پرداخت که در ادامه می خوانید:

قدرت خرید مردم بسیار کم شده است
ابتدا”سید جلیل اسلامی” ۷۲ ساله گفت: فقر در کشور زیاد و قیمت اجناس بسیار افزایش دارد همچنین قدرت خرید مردم بسیار کم شده است.
وی ادامه داد: افراد بسیار زیادی در شهر ساکن هستند که با فقر دست و پنجه نرم می کنند و اجازه نمی دهند کسی صدای آن ها را بشنود.
اسلامی در پاسخ به این سوال که ماهانه باید چقدر در آمد داشت تا با این شرایط اقتصادی کنار آمد گفت: اگر در آمد یک فرد تقریبا ۲۵ میلیون باشد؛ با در آمد ۸ یا ۱۰ میلیون نمی توان امور زندگی خود را نیز گذراند.

حقوق کارگری کفاف زندگی را نمی دهد
وی افزود: بعضی از افراد در جمع آوری ضایعات حدود ۱۸ میلیون در آمد دارند و حاضر به انجام کار کارگری نمی شوند چون حقوق کارگری کفاف زندگی را نمی دهد اجاره بها در شهرستان بسیار سنگین شده است و با این شرایط اقتصادی مغازه دار مجبور است که مغازه خود را تعطیل نماید.
یکی از شهروندان که تمایل به معرفی خود نداشت اینگونه بیان کرد: در شهرستان بافق کار فراوان است و مردم بافق به قول گفتنی دستشان به دهانشان می رسد.
وی ادامه داد: در همین شهر افرادی حضور دارند که زیر خط فقر هستند؛ اما صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته اند.
“فتاحی” ۵۲ ساله گفت: حداقل خانواده ای باید از نظربنده حدود ۲۰ میلیون ماهانه حقوق داشته باشد تا یک زندگی متعادلی را تجربه کند با این شرایط و اوضاع اقتصادی به نظر بنده با حقوق ۸ میلیون تومان که اداره کار تعیین می کند جوابگو خانواده که سفره ۳ نفره ای را داشته باشد، نیست.
کارمندی که روزی ۱۰ تا ۱۵ ساعت کار می‌کند به سرعت فرسوده و بیمار می‌شود

سپس “سنبل” راننده تاکسی گفت: فقر در جامعه وجود دارد و تورم بسیار بالا است.
وی گفت: وضعیت مردم شهرستان بافق بهتر است بعضی از مسافران غیربومی که مشاهده می کنم زیر خط فقر هستند.
یکی از کسبه که تمایل به معرفی خود نداشت افزود: بعضی از کارمندان برای اینکه بتواند زندگی خود را بگذراند به شغل دوم روی آورده؛ اما کارمندی که روزی ۱۰ تا ۱۵ ساعت کار می‌کند، به سرعت فرسوده و بیمار می‌شود و توانایی کار کردن خود را از دست می‌دهد.

دو خانواده در یک خانه زندگی می‌کنند
محمدی بیان کرد: برخی خانواده‌ها برای آن که بتوانند هزینه‌های زندگی را تامین کنند، به شکل دو خانواده در یک خانه زندگی می‌کنند، لحظه‌ای اندیشیدن به عوارض و آسیب‌های اجتماعی این سبک زندگی، نگرانی‌های بسیاری ایجاد می‌کند. همزمان با افزایش نرخ خط فقر، شاهد افزایش بی خانمان‌ها و افرادی که قادر به تامین مسکن نیستند، خواهیم بود. این پدیده نیز از دیگر عوارض خط فقر است.

چهره زشت فقر
وی عنوان کرد: به نظر بنده تنها روش برای کنترل و ترمیم خط فقر، شکل گیری تولید در کشور است. ارائه تسهیلات برای افزایش تولید یکی از روش‌های اولیه است.
وی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین تبعات خط فقر فعلی، دیدن افراد تحصیلکرده و متخصص، در مشاغلی است که شایسته آنان نیست. وقتی یک فرد با تحصیلات دکترا را در مقام راننده تاکسی اینترنتی می بینیم، یعنی چهره زشت فقر را می‌بینیم. با توجه به این که، در حال حاضر، کشور در شرایط تحریم قرار دارد. لازم بود متخصص‌ترین و شایسته‌ترین افراد در تیم اقتصاد دولت فعال باشند.
پسر ۲۲ ساله که تمایل به معرفی خود نداشت گفت: همه ما نیز زیر خط فقر هستیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: