روستاها از چشم مسئولین نیفتد

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در روستاها هیچ کوچه ای بن بست و هیچ دَری بر روی مردم بسته نیست، هیچ غنچه گلی از نسیم دلنواز دلگیر نیست، بوی خوش کاهگل خانه ها، خون تازه ای است در رگ های یک روستا. سکوت صبحگاهی که در روستا با صدای گنجشک ها و مرغ و خروس ها شکسته می شود را شاید نتوان با هیچ چیز دیگری عوض کرد. اوج آرامش را همواره می توان در روستاها جستجو کرد، اما چه شده که اکنون روستاها به یک محیط دلگیر و تاحدودی خالی از سکنه تبدیل شده است؟مگر نه اینکه کشاورزی و طبیعت جذاب روستاها؛ به ویژه آن هایی که جاذبه گردشگری هم دارند همواره در کلام مسئولان مختلف مورد حمایت بوده، اما چرا این حمایت های کلامی آن گونه که باید و شاید عملی نمی شود و همچنان مردان و زنان روستانشین با دستانی پینه بسته در پیچ و خم های مشکلات روستایی روزگار سپری می کنند. گروه خبری هفته نامه افق کویر به مناسبت “روز روستا” گزارشی تهیه نمودند که در ادامه به آگاهی خواهد رسید.

نیاز به تکمیل بازسازی دو اثر تاریخی روستای صادق آباد
” امیرکارگران” عضو شورای اسلامی روستای صادق آباد گفت: روستای صادق آباد در هفده کیلومتری شمال شهرستان بافق در بخش مرکزی “مبارکه” قرار دارد که دارای آب و هوای کویری و دو اثر تاریخی قلعه و حمام می‌باشد که در سال های گذشته به همت چند تن از مسئولین شهرستان بخش هایی از این دو اثر بازسازی شد و همچنان نیاز به بازسازی مابقی می‌باشد که هم اکنون در مرحله بررسی به سر می برد.

ناتمام ماندن کنار گذر و عبور خودروهای سنگین از میان دو اثر تاریخی
وی با بیان این مطلب که مشکل این روستا تقریباً مشابه تمام روستاهای شهرستان می‌باشد؛ گفت: قطعی برق در تابستان خسارت فراوانی به کشاورزان تحمیل کرده و همچنین ناتمام ماندن کنار گذر روستا باعث شده است که ماشین آلات و ادوات سبک و سنگین از وسط روستا و از میان دو اثر تاریخی عبور نمایند.
کارگران افزود: عبور وسایل نقلیه سنگین جان اهالی روستا را به خطر انداخته است و همچنین باعث تخریب آثار تاریخی شده است.
وی یکی دیگر از مشکلات را نبود زیرساخت مناسب برای زمین ورزشی روستا دانست و گفت: زمین تحویل اداره ورزش و جوانان شده است؛ اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

نبود زمین مسکونی مشکل ساز شده است
عضو شورای اسلامی روستای صادق آباد ادامه داد: نبود زمین مسکونی مشکل ساز شده است و از مسئولین درخواست پیگیری این موضوع را داشته تا با واگذاری زمین مسکونی به اهالی روستا این مشکل مرتفع گردد.

احداث زمین ورزشی برای جوانان
وی بیان کرد: از مسئولین انتظار می رود که در تکمیل کنارگذر روستا همت بیشتری داشته باشند و زمین ورزشی برای جوانان احداث نمایند و در صورت امکان قطعی برق را چه در تابستان و زمستان که معضل بزرگی برای کشاورزان تمام روستاها شده، کاهش بدهند تا شاهد رونق کشاورزی بوده نه خشکی و نابودی کامل آن، چرا که به مرور زمان کشاورزی در این منطقه ازبین خواهد رفت.
“سیدعلی حسینی باقرآبادی” دهیار روستای باقرآباد گفت: روستای باقرآباد با جمعیت ساکن دائمی ۱۲۰ نفر و فصلی ۴۵۰ نفر و دارای ۳ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.
وی افزود: قلعه تاریخی که متعلق به دوره زندیه می باشد دارای ۴۵ اتاق، دو برج در ضلع شمالی و جنوبی منحصر بفرد ترین بنای با مصالح خشت وگل و به صورت مدور به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع و دارای آسیاب گاوی یا “گاواس” و” ارزن کوب” یا “دنگ خانه” می باشد.

قنات های روستاکم آب و نیاز به لایروبی دارد
وی محصولات این روستا را خرما، پسته، انار، گندم، جو و محصولات زراعی عنوان کرد و گفت: قنات های روستا کم آب است و نیاز مبرم به لایروبی دارد.
وی افزود: بتن ریزی و اصلاح جوی ها و آبرسانی به مزرعه، از جمله کارهایی است که باید صورت گیرد و نیاز به حمایت مسئولین است.

مشکلات عدیده روستای باقر آباد
وی در ادامه مشکلات روستا را بر شمرد: خاکی بودن کوچه ها و معابر و عدم بلوک گذاری، عدم پوشش مناسب شبکه اینترنت، اصلاح دوربین های کنترل راه های ورودی و خروجی روستا ، احداث باند کندرو در حاشیه جاده آسفالت صادق آباد به منظور کاهش خطرات احتمالی ناشی از دسترسی های متعدد به جاده اصلی و تکمیل شبکه گازرسانی و نصب علمک به منازل مسکونی محدوده دامنه روستا از جمله کمبودهای این روستا می باشد.

آسفالت جاده اصلی روستای سبزدشت ضروری است
“سید حمزه حسینی ” عضو شورای اسلامی روستای سبزدشت گفت: اولویت اول این روستا آسفالت جاده اصلی که به نام خیابان مسجدجامع نامگذاری شده است.
وی افزود: هزینه اجرای برق کوچه های ” طرح هادی” از زمان گذشته باقی مانده است، همچنین تعویض بلوک های بلوار” شهید حسینی و شهید سالاری” به طول تقریبی یک کیلومتری نیز باید انجام شود.

اداره آبفا لوله های فرسوده را تعویض نماید
وی ادامه داد: در این روستا دو محله با کمبود شدید آب به ویژه در فصل تابستان روبرو هستند که اداره آبفا برای ارتقاء یا تعویض لوله های فرسوده باید اقدام نماید.
حسینی گفت: خاموشی چاه های کشاورزی (طلوع و صفائیه) در سال یک مرحله خاموشی چاه ها باشد نه بیشتر!

اداره جهاد کشاورزی و بخشداری بودجه تخصیص بدهند
وی بیان کرد: آب قنات روستایی سبزدست بسیار کاهش داشته که باید اداره جهاد کشاورزی و بخشداری بودجه تخصیص بدهند در حالی که کشاورزان این روستا مبلغ خودیاری را هم پرداخت کرده اند.

مدارس روستا به دلیل نداشتن معلم تعطیل گردید
وی عنوان کرد: در سال جدید مدارس روستا سبزدست و دولت آباد به دلیل نداشتن معلم تعطیل گردید و اهالی روستا برای ادامه تحصیلات فرزندان خود، به شهر مهاجرت کردند.
وی اظهارکرد: مرکز فوریت های بین جاده ای از روستای کوشک تا شیطور وجود ندارد و همچنین یکی دیگر از مشکلات محوطه سازی خانه بهداشت روستا است.

معادن کوشک و فسفات هنوز”حق آبه” را پرداخت نکرده اند.

وی تصریح کرد: چندین سال است که معادن کوشک و فسفات از آب منطقه سبزدشت استفاده می کنند، اما هنوز”حق آبه” را پرداخت نکرده اند.

نبود زیر ساخت های اولیه کاسه صبر اهالی شادکام را لبریز کرد
در ادامه ” علیرضا صالحی ” دهیار روستای شادکام بیان کرد: روستای ” شادکام” از توابع شهرستان بافق به دلیل آب وهوای مطلوب و طبیعت بکر و چشمه زیبا، گردشگران زیادی را به سمت خود نیز جذب نموده؛ مردم این روستا مهربانانه از این میهمانان ناخوانده میزبانی می کنند، هیچ گاه از حضورشان ابراز نارضایتی نکرده اند اما نبود زیر ساخت ها باعث بروز مشکلاتی برای حضور گردشگران و نارضایتی اهالی این روستا شده است.
وی گفت: عده ای به نام گردشگر وارد روستا می شوند در کنار نبود زیر ساخت های اولیه سبب شده که کاسه صبر اهالی شادکام لبریز و به واسطه دهیار روستا فریادشان را به گوش مسئولان برسانند.
صالحی ادامه داد: برخی افراد به عنوان گردشگر روزهای تعطیل به باغ و املاک مردم تعرض نموده و با برداشت غیرمجاز میوه و آتش روشن نمودن زیر درختان و شکستن شاخه های درخت به صاحبان باغ خسارت وارد می نمایند.

مردم روستا خواستار راه اندازی یک بازار برای محصولات محلی خود هستند
وی افزود: مردم روستا خواستار راه اندازی یک بازار برای محصولات محلی خود هستند تا مجبور نباشند دائم از باغ‌ها در برابر تعرض عده‌ای که نام خود را گردشگر می‌گذارند مراقبت کنند .

ساخت پارکینگ الزام بخش گردشگری است
وی افزود: زیرساخت گردشگری در این روستا فراهم نیست و افراد گردشگر برای سرویس بهداشتی با مشکل روبه رو هستند و همچنین عدم پارکینگ مناسب جهت پارک وسایل نقلیه مردم، ساخت پارکینگ مناسب قبل از ورودی روستا یک الزام در بحث گردشگری شادکام است.
وی مشکلات روستا را عدم بهره منده ی از گاز شهری و عدم آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت بین جاده ای و عدم دسترسی به زمین ورزشی مناسب (ساحلی یا چمن) عنوان کرد.

کم عرض بودن جاده بین شهری و روستایی منجر به فوت افراد گردیده است
وی تصریح کرد: کم عرض بودن جاده بین شهری و روستایی(به ویژه وجود پل های غیر استاندارد متعدد از دیگدیگر مشکلات است که متاسفانه تاکنون شاهد بسیاری از تصادفات بوده ایم که بعضا منجر به فوت افراد گردیده است.
صالحی یکی از اساسی ترین مشکل روستای شادکام را عدم دسترسی به زمین جهت ساخت و ساز منازل مسکونی عنوان کرد: هرچند این منطقه زیر حفاظت شده است.
وی گفت: درخواست یک فضای گردشگری و تجهیز نمودن آن با امکانات کامل جهت گردشگران و مسافرین را خواستاریم که متأسفانه عدم حداقل‌های زیرساختی، از جمله محل اسکان و عدم سرویس بهداشتی مناسب ، عدم پارکینگ خوب هیچ استقبالی برای اسکان گردشگران نمی‌شود توضیح اینکه با وجود دو بوم گردی در روستا دو سیل جمعیت مردمی به این روستا، اصلا جوابگو جهت اسکان و پارکینگ و رفاه حال مردم روستا و گردشگر نمی باشد!

بی توجهی به روستا و مهاجرت معکوس منشا بسیاری از مشکلات روستا می باشد
صالحی یکی دیگر از مشکلات روستا را عنوان کرد: که بعضی از افراد در مسیر چشمه و محیط روستا اصلا نظافت را رعایت نمی‌کنند، البته این مشکلات سال ها است که دست به گریبان روستاییان می باشد، امید اینکه هر چه زودتر رفع مشکل شود
وی در پایان گفت: در بسیاری از موارد مردم روستا قربانی عدم مدیریت صحیح می شوند، تاجایی که اکنون شاهد مهاجرت افراد زیادی، مخصوصا جوانان، از روستاها به شهر هستیم که اگر تاکنون توجه ویژه تری به روستاها شده بود اکنون شاهد خالی شدن روستا ها از سکنه نبودیم.
در ادامه یکی از اهالی روستا شادکام گفت: در بعضی از روزها، روستا بسیار شلوغ می شود، به ویژه مسیر چشمه اگر نیاز به حضور مرکزفوریت ها یا آتش نشانی باشد، تکلیف چیست؟ چطور باید این صف خودروها را در کوچه‌ها و جاده باریک شکست و به روستا امداد رسانی کرد؟!
کارشناس منابع طبیعی گفت: زمین‌ها به دو بخش اراضی ملی و مستثنیات تقسیم بندی می شوند که مستثنیات همان اراضی غیر ملی هست که منابع طبیعی به اراضی غیر ملی و مسائل آن ورود پیدا نمی‌کند که محدوده داخل روستاها معمولا اراضی غیر ملی هست که طبق نقشه برداری‌هایی که قبلا انجام شده پلی گون (هندسه و چندضلعی) آن مشخص هست.
وی بیان کرد: به درخواست‌هایی که در مورد اراضی ملی است با مراجعه به منابع طبیعی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به نوع درخواست درقالب تخصیص در صورت تایید کمیسیون ها زمین واگذار خواهد شد و در مورد زمین‌هایی مسکونی در برخی از روستاها بنیاد مسکن با همکاری منابع طبیعی اقداماتی انجام داده است.
وی افزود: چشمه ها معمولا در اراضی ملی هست و گردشگران به پوشش گیاهی آسیب می‌رسانند یا آتش سوزی به راه می اندازند که با گزارش به منابع طبیعی یگان حفاظت پیگیری خواهد کرد و مردم با شماره تماس رایگان ۱۵۰۴ درخصوص تخریب منابع طبیعی بوته کنی و آتش سوزی و غیره می توانند گزارش های خود را ارائه نمایند.
برای اتمام این گزارش به سراغ بخشدار بافق رفته که این گفتگو در شماه آتی منتشر خواهد شد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: