ضرورت تشکیل نظام صنفی کشاورزان در بافق

«نظام صنفی کشاورزی به منظور دفاع از حقوق و منافع صنفی کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و هویت بخشی به مشاغل کشاورزی با اهداف، ماموریت‌ها و برنامه‌های متنوعی در حوزه منافع صنفی کشاورزان و دفاع از حقوق شغلی، تامین امکانات و خدمات اجتماعی تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی تشکیل گردید.» ( ۱)
کشاورزی بافق که در طول ۶۰ سال گذشته به واسطه آغاز بهره برداری از معادن منطقه به افول گراییده بود؛ در دو دهه گذشته جانی دوباره گرفت. طرح اصلاح نخیلات که از سال ۱۳۷۷ آغاز شده به نخل های خشکیده و بی جان حیاتی دوباره داد.
جهاد کشاورزی با استفاده از امکانات موجود و ورود نهال های اصلاح شده کبکاب خرمای شیرینی را بر سفره کشاورزان آورد.کاری شگرف و در نوع خود تازه کلید خورد و امروز در بیشتر مغازه های سطح شهر خرمای بافق مشتریان زیادی دارد! نه تنها در بافق؛ بلکه خرمای بافق در دیگر شهرهای استان یزد و کشور طالبان خود را دارد و همه اذعان دارند که خرمای بافق« خیلی مرغوبیت »پیدا کرده است. بنا بر اعلام مسئولان جهاد کشاورزی بافق؛« علاوه بر ۱۲۰ نفر که به صورت مستقیم در حوزه کاشت، داشت و برداشت خرما فعالیت دارند، بیش از پنج هزار نفر که عمدتاً زنان هنرمند بافقی هستند در حوزه تولید صنایع دستی و حصیر بافی از محل نخلستان‌های این شهرستان ارتزاق می‌کنند.» (۲)
از سویی دیگر پسته هم داستان خودش را دارد. سالیان سال کشاورزان بافقی از این محصول استراتژیک غافل بودند و نمی دانستند که این محصول چقدر برای آنها سودآوری دارد؛ در حالی که در مجاورت خود و در فاصله ۳۵ کیلومتری، بخش جوادیه( نوق) دارای مزارع بزرگ کاشت پسته بود که امروزه به عنوان نگین سبز هنوز هم عرضه اندام می کند.
به مدد آمد و شد سرمایه گذاران کرمانی مزارع پسته در منطقه حسن آباد ایجاد شد و ده ها هکتار به زیر کشت پسته رفت؛ به گونه ایی که بنا بر اعلام مدیرجهاد کشاورزی بافق« :حدود ۴۰۰۰نفر به فعالیت کشاورزی در زمینه پسته اشتغال دارند. تعداد ۱۵ واحد فراوری پسته به ظرفیت بالغ بر ۵۰۰۰تن در سال مشغول به فعالیت می باشند.
برآورد تولید سال جاری پسته در شهرستان با احتساب مقدار ۱۵۳۰کیلوگرم در هکتار حدود ۴۰۵۴تن است.» (۳)
کشاورزان بافقی اقدام به الگوگیری از این سرمایه گذاران کرده و اقدام به تاسیس مزارع در مناطق حسین اباد، گودگوار و … نمودند. امروزه به جد می توان گفت که کشاورزان بافقی از کاشت پسته نان آوری دارند؛ اما مشکل موجود در این دو سال کمبود آب به طرز عجیبی قدعلم کرده و ضررهای جبران ناپذیری به این بخش وارد نموده است که اگر وضع به همین پیش برود طولی نخواهد کشید که مزارع خرما و پسته دچار کم آبی شدید شده و در باردهی این دو محصول اثر منفی خواهد گذاشت.
حال به نظر می رسد؛ تنها راه مقابله با این مشکل ایجاد یک نظام صنفی کشاورزی در بافق هست که از حق و حقوق کشاورزان دفاع کند. امید است تا مسئولان امر در جهادکشاورزی و فرمانداری با اتخاذ تدابیر لازم هر چه سریع تر نسبت به ایجاد این نظام صنفی در بافق اقدام نمایند تا از حقوق شغلی آنان دفاع کرده و امکانات را برای آنان تامین نموده و خدمات اجتماعی تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی را افزایش بدهد.
منبع:
(۱) https://corc.ir)
(۲) https://www.isna.ir/news)
(۳) (http://ofoghkavir.ir )

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: