نقشه راهی برای آینده استان یزد

دکتر محمد حسین تشکری صاحب امتیاز و مدیر مسئول

«پیامبر گرامی اسلام صلی‌ا… علیه و آله و سلم» فرمودند:
اِستَشیروا ذَوی العُقولِ تَرشُدُوا وَ لاتَعصُوهُم فَتَندَموا.
با افراد عاقل و صاحب‌خردان مشورت کنید، به اهداف معقول خود می‌رسید و با نظریات آنان مخالفت ننمایید که پشیمان خواهید شد. (شهاب‌الاخبار، ص ٣٢١)
هفته پیش سند تحولی با عنوان «یزد نوین» در بافق عرضه شد. بنا بر اعلام مسئول این طرح« کلیات و هویت این سند، مسیر ریل گذاری جدید که برای توسعه استان یزد دیده شده؛ شامل ۱۵ محور، ۱۸۰ طرح و نزدیک به ۹۰۰ فعالیت و زیرفعالیت در این سند وجود دارد.»
در این نوشتار هدف آن است که حول ۱۵ محور مسایل درازمدت استان یزد مد نظر شده و کسانی که علاقمند به توسعه و عمران استان یزد هستند بر اساس این ریل گذاری حرکت کنند؛ اما دو نکته ایی که به ذهن نگارنده می‌رسد:

نکته اول) این دستاورد خوبی است که استانداری یزد به این نتیجه رسیده که نقشه راهی برای آینده داشته باشد. نقشه ایی که هر استانداری آمده از آن دم زده و به تبع هر فرمانداری هم که مسئولیتی را عهده دار شده از نوشتن سند و یا تنظیم آن نام برده است! به هر جهت روزها و ماهها و سال ها می گذرد و وعده و وعیدهای مسئولان نیز مانند خودشان می روند و آنچه که باقی می ماند قول های بر زمین مانده است. شکی نیست که تنظیم این سند کار بزرگی است؛ اما این که در آن تمامی مسایل استان یزد و شهرستان ها؛ مانند بافق دیده شود کار علی حده ایی خواهد بود. اینکه دست اندرکاران سند در تنظیم آن بتوانند عدالت را در متن آن وارد کرده و نگاههای آنان معطوف به یک شهرستان و نقطه خاصی نشود؛ مساله مهمی است که نیاز به توجه بوده و قضاوت آن بر عهده آیندگان خواهد بود.

نکته دوم) اگرچه گروهی با هدفی خاص برای نوشتن سند وقت می گذارند و شهر به شهر می روند تا آن را تبیین کنند؛ اما انتظار از جامعه متخصص و آشنای هر شهری می رود تا با آنان همکاری نمایند و به مانند طرح جامع شهری بافق نشود که هنوز بعد از گذشت دو دهه از این طرح؛ آثار مخرب آن را در گوشه و کنار شهر شاهد هستیم. در منطقه ایی از شهر تمامی اراضی کشاورزی را می توان تغییر کاربری داد و آن را برای ساخت منازل مسکونی در نظر گرفت؛ اما در سوی مقابل و در آن سوی شهر شما حق ندارید یک متر آن طرف تر از طرح جامع شهری خانه ایی بسازی! این یک بام و دو هوا برای آن است که در تنظیم طرح جامع بافق مشارکت همه گیر و فعال نبوده و پیشنهاد دهندگان به میل و اراده خود، طرح را پیش برده اند.

نکته سوم) اکنون انتظار است تا در تنظیم سند یزد نوین همه به پای کار بیایند؛ اعم از آن که تجربه ایی در توسعه شهر دارد یا آن که فردی در زمینه ایی تخصصی کسب کرده! این طرح نیاز به مشاوران آگاه و فعال دارد تا توسعه ایی که قرار است بر اساس آن واقع شود مسیر و هدف آن مشخص گردد. اینجاست که می توان توصیه ایی به تنظیم کنندگان این سند داشت «با افراد عاقل و صاحب‌خردان مشورت کنید، به اهداف معقول خود می‌رسید و با نظریات آنان مخالفت ننمایید که پشیمان خواهید شد.»

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: