احیای سنت قدیمی سیب زمینی کلوخو در بافق

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق: شب اول چله زمستان، بهانه‌ای شد که خانواده‌های بافقی آيين سنتی پخت سیب زمینی با کلوخ را دوباره زنده کنند.

 به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، لیلی رنجبر گفت: کلوخو از رسوم قدیمی بافقی‌ها است که در گذشته اغلب کشاورزان، در مزارع خود برای دورهمی و شکرگزاری این سنت را اجرا می‌کردند.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق، افزود: کلوخو سنتی دیرینه در بین مردم دیار نخل و آفتاب است و با این روش سیب زمینی‌ها با ارزش غذایی بالاتری مصرف می‌شود.
وی بیان داشت: سال‌ها است که این آئین سنتی کمتر اجرا می‌شود، اما امسال همزمان با شب چله زمستان این سنت به همت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق احیاء شد.
رنجبر گفت: در قدیم کشاورزان و شهروندان بافقی پایان برداشت هر محصول این کار را انجام می‌دادند و کلوخ‌ها را به صورت کوره‌ای کوچک در مقیاس قطر ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۳۰ تا ۴، ۰ سانتیمتری می‌ساختند.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق افزود: مردم زیر کوره‌ها را آتش روشن می‌کنند و پس از داغ شدن کلوخ ها، آتش را بیرون می‌کشند و سیب زمینی‌ها را به داخل کوره می‌ریزند.
رنجبر بیان کرد: در مدتی که سیب زمینی‌ها در حال پختن هستند، حدود ۳۰ تا ۵۰ دقیقه، فرصتی فراهم می‌شود که مردم در کنار هم باشند و با یکدیگر پیرامون مسائل مختلف گفتگو کنند.

وی، ادامه داد: پس از داغ شدن و آماده شدن کوره‌ها و داغ شدن کلوخ‌ها حدود ۵۰ تا ۶۰ عدد سیب زمینی داخل کوره‌ها می‌ریزند و در نهایت کوره بر روی کلوخ‌های داغ خراب می‌شود.
رنجبر گفت: سیب زمینی کلوخو به صورت‌های مختلفی از قبیل شکم پر و معمولی پخت می‌شود که هرکدام طعم خاصی دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق افزود: پرونده ثبتی این آئین در درست بررسی است تا در فهرست آثار نامملوس کشور به ثبت ملی برسد.
صادق رنجبر مسئول برگزاری این آئین گفت: آئین سنتی سیب زمینی کلوخو به صورت مسابقه‌ای در پارک آهنشهر بافق، بین شش تیم سه نفره برگزار شد.
وی افزود: این مراسم سنتی که همراه با اجرای برنامه‌های شب چله بود، با هدف ایجاد شور ونشاط و همدلی بین خانواده‌های بافقی با همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق، برگزار شد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: