اولین کیسه نایلونی جهان هنوز در طبیعت است!

برای داشتن سبک زندگی‌ سازگار با محیط زیست می توانید از جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی خود با گزینه‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنید. شاید انجام دادن تمامی‌ مواردی که اینجا نوشته شده کاری طاقت فرسا به نظر برسد. میتوانید چند مورد را انتخاب کنید که برای شما قابل انجام باشد. مهم این است که شروع کنید. انتخاب شما هرچه که باشد قطعا به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد.
روزانه چند تن پلاستیک تولید می شود؟؟؟؟ این در حالیست که هنوز اولین کیسه‌های نایلونی تولید شده در جهان تجزیه نشده است.برخی از مشکلاتی که بر اثر استفاده بیش از اندازه پلاستیک و ظروف یکبار مصرف گریبان انسان ها و حیات وحش را گرفته:

۱- آلودگی آبراه ها
اکثر غذاهای فست فودی در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ارائه می شوند تا دور ریختن آنها ساده تر باشد. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مانند چنگال پلاستیکی، نی پلاستیکی و یا لیوان پلاستیکی‌ به همراه این غذا بسته بندی می شوند تا مصرف کننده بتواند غذا بخورد و بعداً مواد ناخواسته را دور بریزد. بیش از نیمی از پلاستیک مورد استفاده دور ریخته می شود بدون اینکه بازیافت آن در نظر گرفته شود. دور ریختن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی منجر به رسوب آنها در آبراهه هایی مانند اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و دریاها شده و مسیرهای آبی را آلوده می کند. قضیه آنجا بدتر می شود که این منابع همان منابع مورد نیاز برای تأمین آب مصارف خانگی، فعالیت های صنعتی و آب برای آشامیدن است.

۲- به خطر انداختن حیات وحش
کارد و چنگال پلاستیکی تقریباً در همه جا چه در تشریفات اداری و چه در گردهمایی‌های فضای باز استفاده می شود. بهتر است تا در فعالیت‌هایی‌ چون اردو زدن، غذا خانگی آورده شده تا از بسته بندی‌های پلاستیکی اضافی جلوگیری شود. این بهترین گزینه برای سفر‌هایی‌ است که غذا به صورت فست فود در ظروف پلاستیکی بسته بندی می شوند و با قاشق‌های پلاستیکی، چنگال، لیوان‌های پلاستیکی و بشقاب‌های پلاستیکی سرو می شوند.
در پایان سفر، این پلاستیک‌ها برای استفاده مجدد در کیسه‌های مسافرتی بسته بندی نشده و شسته نمی شوند. آنها در همان پارکی که دارای حیات وحش است دفع می شوند. حیوانات وحشی از این اقلام تغذیه می کنند. برخی از حیوانات، آنها را با غذا اشتباه می گیرند و در نهایت دچار خفگی می شوند. مصرف پلاستیک همچنین می تواند معده حیوانات را مسدود کند. پلاستیک‌ها حاوی بسیاری از آلاینده‌های شیمیایی هستند که زیست‌انباشتگی دارند. مصرف آنها توسط گیاهخواران در پارک‌های بازی ممکن است منجر به انقراض برخی از گونه‌های اصلی راس مانند پلنگ و یوزپلنگ شود. زیرا به طور منطقی‌ آنها بیشتر از غذا میخورند.

۳- رد پای کربن بالا
کارد و چنگال پلاستیکی حتی قبل از ورود به بازار تاثیرات منفی‌ زیادی دارند. انرژی و کربن زیادی در طول تولید این محصولات منتشر می شود. از این رو منجر به افزایش دما کره زمین و افزایش کربن در جو می شوند. این کربن، به شکل دی اکسید کربن، با سایر گازهای گلخانه‌ای مانند متان ترکیب شده و در نهایت باعث تغییرات آب و هوایی می شود.

۴- انقراض گونه‌های دریایی
وجود کارد و چنگال پلاستیکی بر روی آبهای سطحی باعث خفگی زندگی موجودات دریایی میشود. زندگی‌ بسیاری از گونه‌های مختلف موجود در آبهای دریایی به جریان گردش هوایی‌ که از جو آمده و در آب پخش میشود بستگی دارد. آلودگی پلاستیکی باعث میشود که سطح آب پوشانده شده و منجر به نفوذ ناپذیری هوا در آب می شود. علاوه بر این، برخی از حیوانات دریایی‌ ظروف پلاستیکی کوچک مانند قاشق و چنگال را با غذا اشتباه میگیرند. در صورتی‌ که آنها از این ظروف استفاده کنند، خفه شده و میمیرند. خیلی‌ از اوقات ماهی‌‌ها در بین این مواد گیر کرده و از بین میروند. از آن طرف، تعداد معدودی که از بلع جان سالم به در می برند، گرفتار ماهیگیران می شوند که بعد‌ها به عنوان غذا از آنها استفاده میشود. این امر به نوبه خود برای سلامتی خطرناک است.

 

۵- تخریب محیط زیست
اکثر مواد شیمیایی آزاد شده در طول تولید پلاستیک‌ها مانند وینیل کلرید و بنزن ، سرطان زا بوده و به سیستم عصبی آسیب میرسانند. استفاده از کارد و چنگال پلاستیکی همچنین منجر به ابشته شدن گسترده زباله‌های پلاستیکی در محل دفن زباله می شود. نبودن دستورالعمل‌های واضح در مورد چگونگی دور ریختن ظروف پلاستیکی پس از استفاده از آنها ، باعث شده که تعداد زیادی از این ظروف را در خیابان‌ها مشاهده کنیم که نتیجه آن آلودگی‌ محیط زیست است.

۶- آلودگی هوا
گاهی اوقات مردم ظروف پلاستیکی را می سوزانند تا از زباله‌های به وجود آماده خلاص شوند. این امر باعث انتشار سموم زیادی در جو می شود. این سموم با همان هوایی که موجودات زنده ، اعم از گیاهان و حیوانات، استشمام می کنند مخلوط می شود. جذب این هوای آلوده توسط ریه ها در مدت زمان طولانی ممکن است منجر به بیماری تنفسی بی شماری از جمله سرطان برای انسان شود.
پلاستیک‌ها تقریباً در همه جا روی زمین وجود دارند که باعث “تهدید پلاستیکی” جهانی‌ شده ا‌ند. حتی زمین‌های کشاورزی مملو از پلاستیک هایی است که ۳۰۰ سال پیش دور انداخته شده اند. راه‌های آبی نیز توسط پلاستیک پوشانده شده است. در بسیاری از موارد گزارش شده و تصاویر گرفته شده ، پلاستیک‌ها روی سطح وسیعی از آب شناور می شوند تا حدی که حتی نمی توان فهمید که در زیر آن پلاستیک‌ها آب وجود دارد یا خشکی. حتی بستر دریا نیز از رسوبات پلاستیکی پر شده است. بدتر از همه اینکه پلاستیک ها تا اورست « بلندترین کوه جهان» نیز روی هم انباشته شده اند.

۷- مضر برای سلامتی انسان
خطرات ایجاد سنگ کلیه ، سرطان سینه و کبد، کاهش تعداد اسپرم و عدم تعادل هورمونی در انسان ناشی استفاده روزمره از ظروف پلاستیکی است. خوردن غذاهای گرم در ظروف پلاستیکی می تواند خطرات مبتلا شدن به این بیماری‌ها را در بزرگسالان و کودکان افزایش دهد. زیرا وقتی پلاستیک‌ها در معرض دمای بالا یا گرما قرار می گیرند ، سمومی مانند دیوکسین، بیفنیل آ و فتالات (مواد شیمیایی که در پروسه ساخت برای نرم کردن پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد) آزاد می شوند. سپس این سموم با غذای گرم وارد بدن انسان می شوند.

مهدیه کرمی- کارشناس منابع طبیعی-محیط زیست

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی

فرمانده انتظامی شهرستان بافق گفت: آشنایی در فضای