جمعی از کشاورزان بافقی با حضور در فرمانداری پیرامون خاموشی چاه های آب: با این وضعیت اراضی خود را در اختیار سازمان ها باید قرار دهیم

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ دوشنبه ۲۷ آذرماه برخی از کشاورزان برای پیگیری خاموشی زمستانه چاه ها به فرمانداری مراجعه نمودند، اما فرماندار حضور نداشت و با “حسن تفکری” معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری به گفتگو پرداختند:
یکی از کشاورزان گفت: مشکلی که وجود دارد، این است که تا اسفند ماه، کشاورزان سهیه آب چاه نداشته و محصولات مختلفی را کشت نموده اند و تا عیدنوروز ۹۰ روز خاموشی است و کشاورزان نمی دانند که چه باید انجام دهند.
یکی دیگر از کشاورزان گفت: رئیس اداره آب منطقه ای عنوان می کند که شما در سال، ۱۳۴ روز، خاموشی باید داشته باشید؛ اما شاید در زمستان بتوان ۱۲ روز خاموشی داشت، ولی در تابستان امکان پذیر نیست و همه محصولات از بین می رود.

هزینه های جانبی کشاورزی زیاد است
وی افزود: اگر بحران کم آبی وجود دارد، مسئله چاه های کشاورزی را حل کنید؛ چاه کشاورزی نه برای کشاورز مقرون به صرفه است و نه برای دولت؛ هزینه هایی را که برای کشاورز به وجود می آورند چگونه می توان جوابگو بود. هزینه‌های جانبی کشاورزی زیاد است و دقیقا زمان باردهی محصول، اداره برق چاه ها را خاموش می کند و با این وضعیت کشاورزان باید کشاورزی را کنار گذاشته و چاه ها و اراضی را در اختیار نهادها و سازمان های دیگر قرار دهیم.

سطح زیر کشت با ساعت کارکرد چاه باید همخوانی داشته باشد
تفکری عنوان کرد: سطح زیرکشت با ساعت کارکرد چاه باید همخوانی داشته باشد و چاه آبی که سه هزار ساعت کارکرد دارد بیش از ۳۰ هکتار نمی توان سطح زیرکشت داشت، اما مشاهده شده است که ۷۵ هکتار را کشت نموده اند.
تفکری به کشاورزان پیشنهاد داد: “کرت‌های” کشاورزی را به قطعات کوچک تقسیم نموده و از روشهای نوین استفاده کنند.

کشاورز باید میزان برداشت آب از چاه را مدیریت کند
وی افزود: کشاورز باید مدیریت کند که چند متر مکعب آب در اختیار دارد و چه مدت باید چاه آب را خاموش کند و با توجه به کشت و کشاورزی خود زمان مناسب را برای خاموشی چاه خود در نظر بگیرد تا به مقدار آبی که در اختیار دارد بتواند محصولات خود را به ثمر برساند و برداشت کند.
وی عنوان کرد: بعضی مواقع کشاورزان اضافه بر مصرف آب را برداشت می کنند که از حجم مصرفیشان کسر می شود و زمانی که حجم آبی تخصیصی تمام بشود، خودکار چاه کشاورزی خاموش می شود.

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی

فرمانده انتظامی شهرستان بافق گفت: آشنایی در فضای