شهرک پردیس بافق پنجه در پنجه زیرساخت های غفلت شده

 به گزارش  هفته نامه افق کویر ؛ در چند سال اخیر تعاونی مسکن معادن و سازمان ها برای رفاه حال کارکنان خود زمین هایی را در اختیار افراد متقاضی قرار می دهند؛ اما متأسفانه فرهنگ شهرک سازی آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده و تعاونی ها مهمترین وظیفه خود را تحویل زمین به کارکنان می‌دانند، درصورتیکه برای فراهم آوردن ابتدایی ترین امکانات و زیرساخت ها شهروندان را در مضیقه گذاشته و از بار این مسئولیت شانه خالی می کنند. شهرک “پردیس” بافق نیز از جمله شهرک هایی است که از سوی شرکت تعاونی وابسته به معادن در اختیار کارکنان نهاده شده است با وجود فاصله زیاد شهرک از شهر، شهروندان به ساخت و ساز پرداخته و در آن زندگی می کنند و از مسئولین انتظار دارند که امکانات ضروری را در اختیارشان قرار دهند. پیرامون مشکلات شهرک پردیس، خبرنگاران افق کویر با برخی از ساکنین این منطقه به گفتگو پرداختند که در ادامه از نظر شما خوانندگان گرامی می گذرد.

هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است
در ابتدا “مهدوی” گفت: برای نصب علمک گاز وعده امروز و فردا را به اهالی شهرک می دادند، بنابراین به همراه بانوان محله چندین دفعه برای پیگیری این مسئله به اداره گاز مراجعه نموده و خواستار رفع مشکلات شده که بعد از ۲۰ روز، علمک گاز را نصب کردند.
وی در ادامه بیان کرد: بیشتر اهالی این شهرک کنتورگاز را تهیه نموده، اما هنوز گاز برای منزل بنده و دیگران وصل نشده است؛ حتی چند روز قبل بنده، به اداره گاز شهرستان بافق مراجعه نموده و پیگیر این مسئله شدم که هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

کودکان تمام روز بایدکلاه ، جوراب و لباس گرم بپوشند
مهدوی افزود: چند کودک در منزل دارم که به دلیل سردی خانه، تمام روز باید کلاه و جوارب و حداقل چند دست لباس گرم بر تن آن ها بپوشانم.
یکی از اهالی شهرک که تمایل به معرفی خود نداشت اینگونه بیان کرد: به فضای سبز محله، اصلا رسیدگی نمی شود و محله از روشنایی کافی برخوردار نمی‌باشد.

مکان هایی برای ساخت بازار، مدرسه و خانه بهداشت تعبیه شده است
وی در ادامه بیان کرد: در نقشه ی شهرک پردیس مکان هایی برای ساخت بازار، مدرسه و خانه بهداشت تعبیه شده است؛ اما تا زمانی که منازل به تعداد زیاد ساخته نشود هیچ کدام یک از این مراکز اجرا نخواهد شد.
“حسین جعفری” با ۲ سال سکونت در شهرک پردیس گفت: بنده دارای سه فرزند هستم در این شهرک با همه مشکلات دست و پنجه نرم کرده و بعد از چند ماه پیگیری، مشکلات رفع شد.

نصب علمک گاز یکی از مشکلات حاد بود
وی اضافه کرد: نصب علمک گاز یکی از مشکلات حاد بود که از دی ماه سال گذشته از نهادهای مختلف پیگیر آن شدم تا بالاخره چند هفته قبل این مشکل حل گردید.

این شهرک یک سطل زباله ندارد
جعفری مشکل اصلی شهرک را عدم زیرسازی و نبود آسفالت دانست و عنوان کرد: فضای سبزی برای این محله تعبیه نشده است و باغچه ها آنگونه که باید درست نشده و همچنین این شهرک یک سطل زباله ندارد که ساکنین، زباله های خود را در آن قرار دهند و این شهرک از شهر فاصله دارد و اگر زباله های خود را درون ماشین قرار دهیم و تا رسیدن به اولین سطل زباله، ماشین بوی نامطبوعی به خود خواهد گرفت.

همه ساکنین مشکل کدپستی دارند و کوچه ها نام گذاری نشده است
وی افزود: در این محله همه ساکنین مشکل کدپستی دارند و کوچه ها نام گذاری نشده است و همچنین بیشتر کوچه ها تاریک است و واقعا در شب، شهرک بسیار ترسناک می باشد و باعث تصادفات زیادی گردیده است و چندین بار به دلیل عدم روشنایی کافی ساکنین با خودرو با میدان ها برخورد نموده و در بعضی از شب ها این مکان به محلی برای تفریحات ناسالم جوان ها مبدل شده است.
یکی از همشهریان ادامه داد: زمانی که بنده این زمین را خریداری نمودم و برای ساخت اقدام کردم برای آوردن مصالح در این محله با مشکلات زیادی روبرو شدم، زیرا کوچه ها اسم و نشانی نداشت.
“موسی رشیدیان” یکی دیگر از ساکنین شهرک گفت: بزرگترین مشکلی که این محله با آن روبرو است نصب انشعاب گاز است.
وی بیان کرد: زمانی که ساخت و ساز خانه به اتمام رسید برای دریافت انشعاب گاز اقدام نمودم که با جریمه های سنگینی روبرو شدم.

این شهرک به ما ارتباطی ندارد
وی افزود: قبل از ساخت و ساز به شهرداری بافق مراجعه نموده که بیان شده این شهرک به ما ارتباطی ندارد و سپس به دهیاری مبارکه مراجعه نموده و آن ها نیز گفتند به ما هیچ ارتباطی ندارد و بیش از ۱۰ سال است که این زمین ها واگذار شده است و تمام ساختمان ها بدون مجوز ساخته شده است.

از همان ابتدا نمی دانستم که یک طبقه اضافه ساخته ام
وی در ادامه بیان کرد : بنده یک منزل سه طبقه ساخته ام و در حال حاضر گفته اند که باید طبقه سوم را تخریب کنید، در صورتی که بنده از بهترین امکانات و مصالح برای ساخت و ساز استفاده نمودم و یک کارشناس منزل بنده را بازرسی نموده و تایید کرده است و ۸۰میلیون تومان هزینه نمودم و باز مشخص نیست که شهرداری چقدر جریمه نماید و مسئولین از همان ابتدا باید نظارت می کردند خیلی از مردم آگاهی ندارند و من نیز از همان ابتدا نمی‌دانستم که یک طبقه اضافه ساخته ام.

پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه برای یک کارگر بسیار سخت است
وی اظهار کرد: همسایه من باید ۱۵ میلیون تومان بپردازد و همچنین دیگران و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه برای یک کارگر بسیار سخت است.
وی در ادامه بیان کرد: در این آلودگی معدن، کارخانه کاشی و سرامیک و فولاد و غیره اقدام به آباد نمودن این شهرک کرده ایم باید به ساکنین کمک کنند تا بتوان شهرک را آباد کرد و من طبقه دوم و سوم را هر کدام دو واحد ساخته تا بتوان در اختیار جوانی که قصد ازدواج دارد و شرایط مالی خوبی نیز ندارد قرار دهم، همه پدر و مادر ها نمی توانند زمین آماده برای ازدواج در اختیار فرزندانشان قرار دهند.
خبرنگاران با مشاهده زمینی نیمه ساز از وی پرسیدند که این چه بنایی است؟ که وی گفت: استخر آب است که برای ماسه شویی از آن آب برداشت می شود و برای جلوگیری از خطرات محیط آن را حصار کشیده اند که خطری برای کودکان نداشته باشد.

مانند قدیم با مهتابی اضطراری و چراغ قوه خانه خود را روشن نگه می داشتند
یکی دیگر از ساکنین گفت: زوج جوان در ابتدای زندگی با وام و قرض منزل خود را ساخت، اما چون برق نداشت روزها را در منزل خود می گذراندند و شب را چون در تاریکی نمی توانستند سپری کنند به منزل والدین خود می رفتند و گاهی نیز رفت و آمد برایشان سخت بود و مانند قدیم با مهتابی اضطراری و چراغ قوه، خانه خود را روشن نگه می داشتند و این سختی ها را به جان خریدند تا برق نیز به این شهرک قدم رنجه نمود!

برای جوانان خرید یک زمین مسکونی یک آرزو است
وی در ادامه گفت: در حال حاضر برای جوانان خرید یک زمین مسکونی یک آرزو است و به همین دلیل تن به ساخت و ساز در این شهرک دور افتاده دادند که برق، تلفن و گاز نداشت و به امید اینکه امکانات اولیه رفع خواهد شد به ساخت و ساز پرداختند.

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

۲۸۵ بیمار مبتلا به ایدز در یزد شناسایی شده‌اند

میرزایی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: